HEO –CO1 ABP3 Ondernemen & strategisch handelen HEO –CO1 ABP3 ABP3 week 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Door goede gesprekken groeien
Gegevens/Informatie/Kennis
Marketingplanning en -strategie
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Salesmanagement Hoofdstuk 2.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Ondernemen in de zorg in turbulente tijden 12 oktober 2010 J.E.J. van Angelen Bestuursvoorzitter Oogziekenhuis Zonnestraal.
Nationaal Innovatie Event
Van probleemstelling naar doelstelling
Organisatie en beheer Week 2.
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Les 1 M&O.
strategie als een proces
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Morele Kwaliteit.
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Inleiding TBK college 3 organisatiekunde
Inleiding tot management en organisaties
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Beleidsvoering naar groei
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
ABP3 week 1 introductiecollege
Marketingplanning en strategie
Het bestaansrecht ABP3 week 2 HEO –CO1 ABP3.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Marketingplanning en strategie
Ethiek MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie par. 3.4 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1.
HEO –CO1 ABP3 ABP3 OM HEO –CO1 ABP3 week 6 Strategisch handelen.
HEO –CE1 SA01 Salesmanagement Hoofdstuk 4. HEO –CE1 SA01 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 2 Voor volgende keren.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Toegepaste organisatiekunde
Visie & Strategie.
Vormgeven van de HRM-functie
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Accountants in control? Nieuwe uitdagingen voor accountants.
6 stappen in Risico management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Veehouden in de toekomst: Dierwelzijn Jantien Lijftogt Ak27.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Cursus Interne auditor
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

HEO –CO1 ABP3 Ondernemen & strategisch handelen HEO –CO1 ABP3 ABP3 week 3

HEO –CO1 ABP3 Agenda Doelstellingen Ondernemen Strategisch handelen Voor volgende week

HEO –CO1 ABP3 Doelstellingen ondernemen Ondernemen: Wat is ondernemen? Hoe besluit een ondernemer? Ondernemen: en de analogie van het leven Ondernemen en ethiek

HEO –CO1 ABP3 Wat is ondernemen? Geen perfecte competitie (dus winst en verlies) Risico element Schattingsfouten –Baseren op verleden –Nooit volledig voorspelbaar/controleerbaar –Afwijkingen in uitvoer niet in te schatten

HEO –CO1 ABP3 BLIM-model M IB L O

HEO –CO1 ABP3 Wat is ondernemen? Intuïtie Beoordeling achteraf –Positief: goed ondernemer –Negatief: slecht ondernemer

HEO –CO1 ABP3 Hoe besluit een ondernemer? Fase van signaleren Fase van alternatieven Fase van keuze Groot probleem: kennisexplosie

HEO –CO1 ABP3 Hoe besluit een ondernemer? Descriptieve modellen –Intuïtieve benadering –Volg de leider –Trail and Error Normatieve theorieën –Doelgericht en rationeel handelen –Opgelegd systeem –Beperkte kennis en turbulentie omgeving

HEO –CO1 ABP3 Hoe besluit een ondernemer? Succes van een besluit: E = K x A E = effectiviteit K = kwaliteit van de beslissing A = acceptatie van de beslissing Acceptatiebevordering situationeel

HEO –CO1 ABP3 De analogie van het leven? Model/benadering/bril! Oprichtingsfase (pionier) Evenwichtsfase (vanzelfsprekend) Verstarringsfase (oogkleppen) Crisisfase (vernieuwers/conservatieven) Innovatiefase (doorstart)

HEO –CO1 ABP3 Ondernemen en ethiek Normen en waarden! Maatschappelijke verantwoordelijkheid: –Minimale verantwoording (geen) –Welbegrepen verantwoording (eigen s.h.) –Ruime verantwoordelijkheid (alle s.h.) –Volledige verantwoordelijkheid (organisatie is een antwoord op een maatschappelijk probleem)

HEO –CO1 ABP3 VRAGEN?

HEO –CO1 ABP3 Doelstellingen strategisch handelen De taken van het management herkennen Stategisch handelen begrijpen Verschillende invullingen van strategie onderscheiden

HEO –CO1 ABP3 BLIM-model M IB L

HEO –CO1 ABP3 Management: Ondernemen Strategisch handelen Besturen Leiding geven Taken van het management MB MI ML BO

HEO –CO1 ABP3 Strategisch handelen Strategie: compact en consistent geheel van beslissingen ontwikkeld door het management om het bestaansrecht te beïnvloeden MB

HEO –CO1 ABP3 Strategisch handelen Verwerken van signalen naar strategie Beslissen aan de hand van visie –er is al bestaansrecht (ondernemen) Effectiviteit en efficiëntie Management eigenschap: alertheid MB

HEO –CO1 ABP3 Strategisch handelen Situationele factoren: Type omgeving –rustig, klassiek –turbulent, modern Fase levenscyclus –pioniersfase, evenwichtsfase, verstarringsfase, crisisfase, innovatiefase MB

HEO –CO1 ABP3 Strategisch handelen Instrumenten: Ansoff –penetratie, productontwikkeling, marktontwikkeling en diversificatie Prognoses –extrapoleren, delphi-methode MB

HEO –CO1 ABP3 Strategisch handelen Instrumenten: Scenario's –best, worst, most likely Porter –Differentiatie –Costleadership –Niche MB

HEO –CO1 ABP3 Strategisch handelen B-strategieën(Fokker) I-strategieën(Philips) L-strategieën(Nederlandse Spoorwegen) MB

HEO –CO1 ABP3 VRAGEN?

HEO –CO1 ABP3 Samenvatting Taken van het management: –Ondernemen –Strategisch handelen –Besturen –Leiding geven

HEO –CO1 ABP3 Samenvatting Taken van het management Strategie: –compact en –consistent geheel –van beslissingen –ontwikkeld door het management –om het bestaansrecht te beïnvloeden

HEO –CO1 ABP3 Samenvatting Taken van het management Strategie Instumenten: –Ansoff –Prognoses –Scenario’s –Porter

HEO –CO1 ABP3 Voor volgende week Vragen hoofdstuk 2 controleren Vragen hoofdstuk 4 maken Hoofdstuk 4 leren (kijken naar par. 5.4) Start met ABP3-T

HEO –CO1 ABP3 Einde

HEO –CO1 ABP3 Einde