Muzische vorming Les 7 Vorige lessen Deze les

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Muzische vorming Les 3 Vorige lessen Muzisch evalueren
Advertisements

Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Muzisch evalueren Meerstemmigheid
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Welkom in de ‘Plop’klas
Welkom op de Julianaschool
Muzische vorming Les 7 Nieuwe didactisch model Muzisch evalueren
Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6)
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
Ten Holtens Erve Groep 7 en
Groepsbijeenkomst Geheime handshake.
Lesgeven en begeleiden
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6)
Sarah Nickmans Charlotte Verschuere 2Balo B
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
Informatieavond groep 3 WELKOM
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Muzische vorming in het eerste leerjaar
Muzische vorming 1 Balo Les 2
Muzische vorming 1 Balo Les 5
Muzische vorming 1 Balo Les 1
 Muzische vorming 1 Balo Les 7 2 e semester 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Muzische vorming Les 6 Vorige lessen Deze les
Muzische vorming Les 6 Muzisch evalueren Meerstemmigheid.
 Hoekenwerk. Discussie  Leergebied overschrijdende eindtermen  Leren leren (Van In)  Coöperatief leren  Keuzes maken  Eigen leerstijl hanteren en.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorlichtingsavond groep 3
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Welkom op deze informatieavond
Planning 3 BaLO muzische
DIE KEURE EDUCATIEF STELT VOOR
Muzische vorming 1 Balo Les 1
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
De juiste student op de juiste plaats. Highlights presentatie werving & selectie We zijn begonnen met (de voorbereidingen voor) het nieuwe voorlichtingsplan.
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
Welkom op de informatieavond van groep 7
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Juf Miranda Molengraaf
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
22 september 2014 Welkom! Informatieavond. Dagritme Circuit Dagritme kaarten Gebedjes/versjes.
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?
Singer-Songwriter Zingen en spelen tegelijk Tekst Melodie Akkoorden Transponeren Stijl en tempo Tekst langer maken Vorm.
middelen – tools - werkvormen
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Info – avond 5A Welkom , schooljaar
Transcript van de presentatie:

Muzische vorming Les 7 Vorige lessen Deze les Hoe vinden we leerinhouden? 4 Eigenschappen van muzische vorming De eigen top 10 Het nieuwe didactische model Muzisch evalueren Evaluatiefase IN de les Evaluatie VAN de les Meerstemmigheid Opdracht examen juni CD hoes, relaxatie, zingen in de kring Deze les Stand van zaken: hoever staan we? Body drum Projecten Zingen in garage

Stand van zaken muzische Als leerkracht in de lagere school…voor muzische vorming, …muziek … ….. wanneer ben je klaar om te beginnen? Visie Vaardigheden Bagage Communiceren Attitude

Als je een visie hebt…. Wat wil dat zeggen: VISIE? Op het deel muziek Op muzische/kunstzinnige vorming Op cultuur- en kunsteducatie Op thema’s als diversiteit, talentontwikkeling

Als je de vaardigheden van je leergebied beheerst De expressievaardigheden zelf (muziek, dans, beeld, drama, media,..) De didactische vaardigheden die daarbij horen (bvb leren zingen, leren waarnemen, … Enkele technische vaardigheden (ICT)

Als je veel bagage hebt Letterlijk: DVD, lesvoorbeelden, prenten, muziekcollecties, verkleedkleren, zangbundel, drama-oefeningen, kleine oefeningen, gedichten Figuurlijk: allerlei kennis die je in je draagt, die je niet moet gaan opzoeken. Dat kan van alles zijn. Van een stukje kunstgeschiedenis tot kennis van de site van Canon Cultuurcel, hoe een programma werkt, …

Als doelmatig kan communiceren en uitwisselen Met Ouders collega’s, kunstenaars, organisaties Via Sociale netwerken Open websites

Attituden Als je met de juiste attitude naar je muzisch/muzikale taken kijkt. Nieuwsgierig zijn Van alles willen proberen Doordenken Willen experimenteren Samenwerken

Soorten lessen Muzieklessen met liederen Muzieklessen zonder liederen Muzische lessen Muzische sessies en projecten Hoekenwerk Muzische werkvormen in andere lessen Kleine oefeningen, tussendoortjes

Muzieklessen met liederen: Zangles Aanbieden – inzingen – verwerken – prenten - bordplannen - instrumenten Themales aan de hand van een lied (zangles+thema van het lied wordt nog op andere manieren in de les binnengebracht. Vb: Tom Blues: filmmuziek, helden, sterren, …  Vb: Reus van Fidel: sprookjes, Disneymuziek, … Vb: Auto’s racen: verkeer, geluiden, stratenplannen, vervuiling,..

Soorten liederen Vlaams/Nederlands patrimonium (Winokio) Goede Nederlandstalige liedjes met een thema Liedjes uit andere werelddelen Liedjes in andere (Europese) talen Klankliedjes Canons

Accenten tijdens het zingen Zangtechniek Ademhaling, houding, stemplaatsing, articulatie Expressie en interpretatie Luid/stil, gebonden/los, licht/donker, .. Juistheid Toonhoogte, ritme

Wat kan je nog doen met liederen? Ze laten swingen Lange rusten inbouwen Allerlei geluiden toevoegen Wisselzang Strofes bijmaken Een nieuwe tekst maken Instrumentale en vocale begeleiding maken Ze in een andere taal zingen Ze met een andere tongval zingen Hier en daar een woordje roepen De tekst ervan in een rap verwerken Allerlei zangstijlen Ze in een toneeltje spelen Een hiphop- en houseversie maken Hier en daar een tweede stem zoeken Het liedje zingen met de stem van een knuffel

Muzieklessen zonder liederen Muzikaal vierkant Percussieproject Ritmische reeksen maken Ostinato’s en ritmische formules Zelf partituren schrijven Lichaamsritmes Werken met allerlei materialen stokken, tonnen, water, blikjes, flessen, petflessen, keukengerei, Stomp, kranten … Zelf liedjes maken vertrekkend vanuit een tekst, een begeleidingsmuziekje, bestaand nummer, van een thema. Kleine oefeningen Werken met loops op de computer Opnames maken met de computer Klankverhalen maken

Muzische lessen 3 benaderingen Vormgeving in functie van betekenissen De muzische media grijpen op elkaar in: Vertalen van het ene medium naar het andere Black Robe Verderzetten in een ander medium dokters en dochters Zaken toevoegen oude huizen Op de stroom van griezelgedichten Een proces met leereffecten Identiteit Creativiteit Expressie Communicatie Zelfstandigheid, zelfzekerheid, …

Muzische sessies en projecten Hoekenwerk Heeft nog maar weinig eigen inhoud in vergelijking met klassikale lessen Voorkeuren uitdrukken, een persoonlijk oordeel geven kunnen wel