De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Singer-Songwriter Zingen en spelen tegelijk Tekst Melodie Akkoorden Transponeren Stijl en tempo Tekst langer maken Vorm.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Singer-Songwriter Zingen en spelen tegelijk Tekst Melodie Akkoorden Transponeren Stijl en tempo Tekst langer maken Vorm."— Transcript van de presentatie:

1 Singer-Songwriter Zingen en spelen tegelijk Tekst Melodie Akkoorden Transponeren Stijl en tempo Tekst langer maken Vorm

2 Zingen en spelen tegelijk De titel Singer-Songwriter suggereert dat jij een liedje maakt dat je zelf kunt zingen / rappen, terwijl je jezelf begeleidt op een instrument b.v. gitaar, piano of ukelele. Je kan het liedje ook maken en daarna door iemand anders laten uitvoeren. De term Songwriter is al weer iets algemener. Je kunt als songwriter ook een instrumentaal stuk maken. Je verwacht dat een songwriter een "song" maakt. Maakt je lange stukken b.v. van 10 minuten of langer, dan is de naam componist beter op zijn plaats.

3 Tekst. Hoe schrijf je een nummer? Met de puzzel van een liedje kun je op meerdere manieren beginnen. Stel je begint met deze tekst: “Hé, ik schrijf mijn eigen nummer.” Nu voeg ik aan deze tekst een een ritme: 1e2e3e4e HéIkschrijfmijn ei-genNum-mer

4 Melodie Van een tekst kun je een Melodie maken. Je voegt dan tonen toe aan een tekst. Bij elke lettergreep bepaal je welke toon je daar wilt zingen (bij rap hoeft dat niet, dan ben je al klaar.) 1e2e3e4e HéIkschrijfmijn cdef ei-genNum-mer edec

5 Akkoorden Je kunt akkoorden toevoegen aan melodie. Akkoordsymbolen CCGC staan hier om de twee tellen. 1e2e3e4e HéIkschrijfmijn cdef CC ei-genNum-mer edec GC

6 Transponeren Als een nummer te hoog of te laag is om te zingen, kun je het transponeren. Hier start ik het nummer niet op een C maar op een A akkoord. Dat is een kleine terts lager. 1e2e3e4e HéIkschrijfmijn abcisd A ei-genNum-mer cisb a EA

7 Stijl en tempo Je kunt jouw melodie uitvoeren in diverse stijlen. Probeer er een paar uit en beslis wat er het beste bij past. Als oefening speel of zing je mee met de metronoom. Probeer één stukje in twee verschillende tempo's te spelen of te zingen. Noteer het tempo waarin je jouw nummer het beste kunt zingen / rappen. metronoom 1e2e3e4e HéIkschrijfmijn abcisd A ei-genNum-mer cisb a EA

8 Vorm De tekst was zoals je begrijpt nog niet af. Die moet langer. Hé, ik schrijf mijn eigen nummer. Ja, mijn oom die heeft een hummer Een hummer, groen als gras? Hij mocht willen dat dat zo was. (dit kan het refrein zijn maar ook een couplet of een bridge),,,,,,,,,, Bepaal bij elk deel van jouw tekst of het een couplet, (melodie gelijk, maar tekst steeds anders) refrein (tekst en melodie zijn hetzelfde) of bridge is. (eenmalig deel van het nummer met andere akkoorden en een andere sfeer.) Couplet: A1, A2, A3 Refrein: R Bridge is : B Dan moet je nog een Intro: I (start van een nummer) en een Coda: C (einde van een nummer) hebben Je kan de vorm van een nummer met letters weergeven. Maak zelf een eigen indeling. Een voorbeeld: I, A1, A2 R, A3 R, B, R, C

9 Componeren De onderdelen van deze PowerPoint: tekst, melodie, akkoorden, transponeren, stijl en tempo, tekst langer maken, vorm, kun je gebruiken in een door jouw gewenste volgorde gebruiken: 1) Tekst, ritme, melodie, akkoorden, transponeren, stijl. 2) Akkoorden, tekst, ritme, melodie, stijl 3) Stijl, akkoorden, tekst, ritme, melodie. 4) Verzin zelf een startpunt en ga dan verder.


Download ppt "Singer-Songwriter Zingen en spelen tegelijk Tekst Melodie Akkoorden Transponeren Stijl en tempo Tekst langer maken Vorm."

Verwante presentaties


Ads door Google