Muzische vorming Les 7 Vorige lessen Deze les Hoe vinden we leerinhouden? 4 Eigenschappen van muzische vorming De eigen top 10 Het nieuwe didactische model Muzisch evalueren Evaluatiefase IN de les Evaluatie VAN de les Meerstemmigheid Opdracht examen juni CD hoes, relaxatie, zingen in de kring Deze les Stand van zaken: hoever staan we? Body drum Projecten Zingen in garage
Stand van zaken muzische Als leerkracht in de lagere school…voor muzische vorming, …muziek … ….. wanneer ben je klaar om te beginnen? Visie Vaardigheden Bagage Communiceren Attitude
Als je een visie hebt…. Wat wil dat zeggen: VISIE? Op het deel muziek Op muzische/kunstzinnige vorming Op cultuur- en kunsteducatie Op thema’s als diversiteit, talentontwikkeling
Als je de vaardigheden van je leergebied beheerst De expressievaardigheden zelf (muziek, dans, beeld, drama, media,..) De didactische vaardigheden die daarbij horen (bvb leren zingen, leren waarnemen, … Enkele technische vaardigheden (ICT)
Als je veel bagage hebt Letterlijk: DVD, lesvoorbeelden, prenten, muziekcollecties, verkleedkleren, zangbundel, drama-oefeningen, kleine oefeningen, gedichten Figuurlijk: allerlei kennis die je in je draagt, die je niet moet gaan opzoeken. Dat kan van alles zijn. Van een stukje kunstgeschiedenis tot kennis van de site van Canon Cultuurcel, hoe een programma werkt, …
Als doelmatig kan communiceren en uitwisselen Met Ouders collega’s, kunstenaars, organisaties Via Sociale netwerken Open websites
Attituden Als je met de juiste attitude naar je muzisch/muzikale taken kijkt. Nieuwsgierig zijn Van alles willen proberen Doordenken Willen experimenteren Samenwerken
Soorten lessen Muzieklessen met liederen Muzieklessen zonder liederen Muzische lessen Muzische sessies en projecten Hoekenwerk Muzische werkvormen in andere lessen Kleine oefeningen, tussendoortjes
Muzieklessen met liederen: Zangles Aanbieden – inzingen – verwerken – prenten - bordplannen - instrumenten Themales aan de hand van een lied (zangles+thema van het lied wordt nog op andere manieren in de les binnengebracht. Vb: Tom Blues: filmmuziek, helden, sterren, … Vb: Reus van Fidel: sprookjes, Disneymuziek, … Vb: Auto’s racen: verkeer, geluiden, stratenplannen, vervuiling,..
Soorten liederen Vlaams/Nederlands patrimonium (Winokio) Goede Nederlandstalige liedjes met een thema Liedjes uit andere werelddelen Liedjes in andere (Europese) talen Klankliedjes Canons
Accenten tijdens het zingen Zangtechniek Ademhaling, houding, stemplaatsing, articulatie Expressie en interpretatie Luid/stil, gebonden/los, licht/donker, .. Juistheid Toonhoogte, ritme
Wat kan je nog doen met liederen? Ze laten swingen Lange rusten inbouwen Allerlei geluiden toevoegen Wisselzang Strofes bijmaken Een nieuwe tekst maken Instrumentale en vocale begeleiding maken Ze in een andere taal zingen Ze met een andere tongval zingen Hier en daar een woordje roepen De tekst ervan in een rap verwerken Allerlei zangstijlen Ze in een toneeltje spelen Een hiphop- en houseversie maken Hier en daar een tweede stem zoeken Het liedje zingen met de stem van een knuffel
Muzieklessen zonder liederen Muzikaal vierkant Percussieproject Ritmische reeksen maken Ostinato’s en ritmische formules Zelf partituren schrijven Lichaamsritmes Werken met allerlei materialen stokken, tonnen, water, blikjes, flessen, petflessen, keukengerei, Stomp, kranten … Zelf liedjes maken vertrekkend vanuit een tekst, een begeleidingsmuziekje, bestaand nummer, van een thema. Kleine oefeningen Werken met loops op de computer Opnames maken met de computer Klankverhalen maken
Muzische lessen 3 benaderingen Vormgeving in functie van betekenissen De muzische media grijpen op elkaar in: Vertalen van het ene medium naar het andere Black Robe Verderzetten in een ander medium dokters en dochters Zaken toevoegen oude huizen Op de stroom van griezelgedichten Een proces met leereffecten Identiteit Creativiteit Expressie Communicatie Zelfstandigheid, zelfzekerheid, …
Muzische sessies en projecten Hoekenwerk Heeft nog maar weinig eigen inhoud in vergelijking met klassikale lessen Voorkeuren uitdrukken, een persoonlijk oordeel geven kunnen wel