Slim de eigen koers bepalen!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Een kei van een medewerker januari 2008
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Hoe creëert u een High Performance Organisatie in de tuinbouw?
Renco Bakker BPMConsult
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Ondernemen in de praktijk
Introductiebijeenkomst
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Een (gans)andere kijk op ... high performance
HPO Sector Kinderopvang
Center for Organizational Performance
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Nationaal Innovatie Event
Visie Mensontwikkeling WSD
De veranderende wereld van werk
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Goede prestaties in moeilijke tijden
Missie, visie, strategie & jaarplan
TOM keurmerk Marius Berendse.
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
Een echte win – win situatie Corporate Health
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Wat willen we vandaag doen?
Een theoretische verkenning
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Leid jezelf Leid anderen Leid operatie Leid verandering Zingeving bepalen, Visie uitlijnen en Strategie cascaderen Waarde toevoegen vanuit de Klant Waarde.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Visie & Strategie.
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Waardering en beloning in een zelfsturende organisatie 4 juni 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
2015 Corporate presentatie Berenschot in vogelvlucht.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Op weg naar high performance! VGN P & O dag Chiel Vink Center for Organizational Performance 30 september 2009.
High Performance in de gehandicaptenzorg : Goede prestaties in moeilijke tijden HPO workshop:de praktijk in de gehandicaptenzorg Tanja Scholten, JP van.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Haal meer uit het medewerkers- onderzoek! Calle Boot (Waterschap Brabantse Delta) Edwin van Ravenstein (Waterschap Brabantse Delta) Thera van Heuveln (InternetSpiegel.
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
SHEQ SHQ.
High Performance Incubator (HPI)
JAN HOLSAPPEL.
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Ontwikkeling, wij als EBS
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Slim de eigen koers bepalen! Esther Mollema Center for Organizational Performance 12 november 2009

Programma Inleiding Achtergrond HPO onderzoek HPO-gedachtegoed Verbeterthema’s

© Copyright Center for Organizational Performance Het dilemma … Kansen grijpen Voorzichtig zijn © Copyright Center for Organizational Performance

Interne organisatie sterkte Wat bepaalt uw mogelijke marsroute? Financiële sterkte Financiële sterkte Interne organisatie sterkte

Deze marsroute stimuleerde het onderzoek naar excellente organisaties Een High Performance Organization (HPO) is een organisatie die betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, over een periode van tenminste 5 tot 10 jaar ‘Peer’ groep HPO ...en een HPO focussen voor een lange periode op datgene wat er echt toe doet 5 5

Wat is het meest schaarse goed binnen organisaties?

Maar waarop moet je dan op focussen om HPO te worden? Arbeidsvoorwaarden verbeteren? Processen met ICT beter inrichten? Betere doorgroeimogelijkheden creëren? Vertrouwen in de leiding verbeteren? Andere organisatiestructuur kiezen? Competentiemanagement invoeren? Sneller acteren? Betere informatie? Minder vriendjespolitiek? Werkdruk verlagen? Meer communicatie naar medewerkers? Slechte mensen nu echt eens ontslaan? Duidelijker strategie neerzetten? Klantgerichter werken? Meer waardering geven? Beter beloftes nakomen? Beter luisteren? ….

Missie van het Center for Organizational Performance: Wat doet er echt toe? 5 jaar wetenschappelijk onderzoek Analyse van 290+ internationale onderzoeken 4500 internationale enquêtes in alle branches Samenwerking met MsM, VU en Cranfield University 8

Reorganisaties helpen vaak om beter te gaan presteren In een HPO worden minder fouten gemaakt POP/competentiemanagement helpen om beter te presteren Prestatiebeloningen helpen om te groeien naar een HPO 5. Complementaire teams presteren beter dan homogene teams 6. ICT is essentieel 7. Echte HPO besteden veel aandacht aan missie, visie en strategie. 8. Een HPO manager moet vaak op de “zeepkist” communiceren 9

De 5 PIJLERS voor succes!

Kwaliteit van Management sterke vertrouwensrelatie; integer; sterke voorbeeldrol; besluitvaardig en actiegericht; coacht, faciliteert en inspireert; stimuleert verandering en verbetering; staat experimenten en fouten maken toe; besluitvaardig mbt ‘niet-presteerders’.

Een HPO manager: heeft een sterke vertrouwensrelatie met medewerkers; is integer en heeft een sterke voorbeeldrol; is besluitvaardig en actiegericht; is uitdagend voor zichzelf en medewerkers; coacht, faciliteert en inspireert medewerkers tot het behalen van uitzonderlijke resultaten; stimuleert verandering en verbetering, en staat experimenten en fouten maken toe; houdt medewerkers altijd verantwoordelijk voor hun resultaten en is besluitvaardig mbt ‘niet-presteerders’; kortom: ontwikkelt een effectieve, gefocuste en sterke leiderschapstijl. Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan.

© Center for Organizational Performance Rolmodel? © Center for Organizational Performance

Kwaliteit van Medewerkers flexibel en volhardend; divers en complementair; goed in staat tot samenwerking; willen verantwoordelijkheid; zoeken inspiratie om buitengewone resultaten te behalen. Kwaliteit van Medewerkers

HPO medewerkers … willen altijd verantwoordelijk worden gehouden voor hun resultaten; willen geïnspireerd worden om zodoende buitengewone resultaten te behalen; zijn flexibel en volhardend; zijn divers en complementair; zijn goed in staat tot samenwerking met leveranciers en cliënten. Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan.

Open en actiegericht

Een HPO bevordert openheid + actiegerichtheid: management voert regelmatig een dialoog met medewerkers en betrekt hen bij belangrijke processen; medewerkers besteden veel tijd aan dialoog, kennisuitwisseling en leren, om zodoende beter te kunnen presteren; management verwelkomt verandering en staat fouten maken toe. Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan.

18

Continue verbeteren en vernieuwen ... een echt onderscheidende strategie; verbeteren, versimpelen en afstemmen van alle processen; rapportages aan iedereen in de organisatie; haar kerncompetenties, producten, processen en services te innoveren.

Een HPO werkt continue aan verbetering en vernieuwing: een echt onderscheidende strategie; processen continu verbeteren, versimpelen en afstemmen; rapporteren van financiële en niet-financiële informatie aan iedereen; innovatie van kerncompetenties, producten, processen en services Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan.

Lange termijn focus management en medewerkers werken al een lange tijd bij de organisatie; focus op interne promoties; groeit door focus op alle stakeholders en het aangaan van partnerships; bedient haar cliënten altijd zo goed mogelijk. 21

Een HPO heeft een langetermijn- oriëntatie: management en medewerkers werken al een lange tijd bij de organisatie; nieuw management wordt van binnenuit gepromoveerd; de organisatie onderhoudt langetermijn relaties met alle stakeholders en groeit door het aangaan van partnerships; de organisatie bedient haar cliënten altijd zo goed mogelijk. Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan.

Focus - Meer tijd besteden aan die zaken die er echt toe doen Geen tijd meer besteden aan al zaken die de organisatie niet echt verder helpen Focus Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan. HPO Diagnose geeft organisaties specifieke aanwijzingen waar meer nadruk op moet komen en waar minder aandacht naar toe kan 23

Hoe doen we het in Nederland? 10 8 6,9 Zakelijke dienstverlening 6,5 Energie 6,5 Care 6,4 Produktie 6,4 ICT 6,4 Financiële dienstverlening 6,2 Bouw 6,0 Cure 5,9 Publieke sector 6 5,7 Onderwijs 4 2

HPO-status Care september 2008 Hoe HPO zijn we in de kinderopvang? HPO-status Care september 2008 10 8,5 8 6,6 6,8 7,2 6,4 6,7 Zorg HPO 6 4 Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan. 2 Management Openheid & Langetermijn Continue Medewerkers Kwaliteit Actiegerichtheid Gerichtheid Verbetering Kwaliteit

“ Op welke knoppen moet ik drukken om beter te gaan presteren?” “ Op welke knop moet ik drukken om nog beter te gaan presteren?” “ Op welke knoppen moet ik drukken om beter te gaan presteren?”

Verbeterthema’s op basis van onderzoek bij 50 zorgorganisaties Werk aan een eenduidiger profiel van het management. De excellente zorgmanager combineert goed managerschap met inspirerend leiderschap. Ze laten zich leiden door principes van klantgerichtheid, kwaliteitsdenken en voortdurende verbetering. Versterk de ‘fermheid’ van het management. Het management moet daadkrachtiger en meer actie gericht worden. Maak de strategie van uw zorginstelling meer onderscheidend. De strategie moet duidelijk maken waarom cliënten bij uw zorginstelling dienstverlening willen afnemen en waarom personeel bij u wil werken. Excelleer in en vernieuw voortdurend de kerncompetentie van uw instelling. Verbeter het prestatiemanagement binnen uw zorginstelling. Verbeter het procesmanagement binnen uw zorginstelling. Richt de organisatie optimaal in om de relatietoewijding écht te kunnen verhogen. Verhoog de kwaliteit van medewerkers door ze meer te trainen op hun flexibiliteit en veerkracht. Versterk de relaties met alle stakeholders van de zorginstellingen.

Toegevoegde waarde HPO-diagnose Inzicht in en reflectie op de kwaliteiten en het verbeterpotentieel van uw organisatie en focus op datgene wat uw organisatie nog beter laat presteren. Inspiratie en ondersteuning bij verbeterthema’s die voor u en uw Kinderopvang organisatie nodig zijn om de stap te maken van inzichten naar actie en prestatieverbetering. Leren van “best ideas” uit andere organisaties (binnen en buiten de sector) om binnen uw organisatie het verbeterpotentieel slimmer te kunnen benutten.

… maar U moet er eerst wel wat voor doen!