Programma Inleiding: de opzet van het project (14.45) Aan de slag: invullen enquêtes (15.00) Rapportage en interpretatie van resultaten (15.15) –Vragenronde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Workshopronde Woensdag 18 april
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Informatieavond Petrus en Paulusschool
In het bestuursakkoord
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Opbrengstgericht werken
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Projectweek.
24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Missie, visie & jaarplan
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
TOM keurmerk Marius Berendse.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Training “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Welkom
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Gebiedsvisie Groningen-West
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Leren door visiteren Donderdag 10 april 2008 Nieuwegein
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Cultuurprofieldoelen;
Return to Sender.
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Energie op school Docententraining. Agenda Energie op school De projectdag, de doorloop Zelf aan de slag Checklist Vragen.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Geïntegreerde schoolverbetering
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Rapportage ‘Over leven met dieren’ “Na zaaien komt oogsten”
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Voor goed bijzonder onderwijs
Voor goed bijzonder onderwijs
De toekomst van de maatschappelijke stage
Groeien in ATEX volwassenheid
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Programma Inleiding: de opzet van het project (14.45) Aan de slag: invullen enquêtes (15.00) Rapportage en interpretatie van resultaten (15.15) –Vragenronde Collegiale visitatie (15.30) –Vragenronde Mogelijkheden vervolg (15.45) –Vragenronde (einde: 16.00).

Doelen pilot Onderzoek naar de bijdrage van zelfevaluatie en collegiale visitatie aan kwaliteit van het curriculum Ontwikkeling van instrumenten en procedures om kwaliteit te kunnen meten, bewaken en verbeteren Voorbeeld: LO.

AANLEIDING PROJECT Beleidsvrijheid van scholen Kwaliteitsverantwoording Kwaliteit van het primaire proces.

SAMENWERKING V akinhoudelijke V erenigingen V oortgezet O nderwijs OpdrachtgeversUitvoerders Vier scholen: Maartenscollege Haren Hondsrugcollege Emmen Twents Carmelcollege Oldenzaal (Augustinuscollege Groningen)

Uitgangspunten Leren van en met elkaar ABC-model Waarderingskader Inspectie en INK Focus op de sectie, niet op het individu.

Fasering project in de scholen Zelfevaluatie 1.Afname enquête 2.Voeren van panelgesprekken 3.Opstellen van zelfevaluatie-rapport Visitatie 4. Visiteren en gevisiteerd worden 5. Opstellen visitatierapport Vervolg 6. Opstellen verbeterplan.

Zelfevaluatie: de enquête De lessen (INK: processen)  Het onderwijsaanbod oOpbouw programma oOnderwijsdoelen oAanbod naast de gewone lessen  Het leerproces oDe leraar oDe leerling  Nazorg oToetsing Vaksectie (INK: medewerkers)  Vaksectiebeleid oSamenwerking oVerbeteringen Middelen en voorzieningen (INK: middelen)  Randvoorwaarden oTijd oVoorziening en materialen Schoolcultuur en beleid (INK: beleid)  Schoolklimaat oSfeer Schoolleiding (INK: leiderschap)  Beleid t.a.v. LO oBelang LO.

Enquête mbv KwiVO² Leerlingen Docenten Schoolleiders “Ik stimuleer de leerlingen om zelfstandig activiteiten uit te voeren.” FeitenBelangVerbeterbaar Dit is doorgaans het gevalDit vind ik belangrijkDit is met succes te verbeteren O neeO niet zoO nee O niet zoO een beetje welO niet zo O een beetje welO ja, behoorlijk belangrijkO een beetje wel O jaO ja, erg belangrijkO ja O niet te beoordelen Stelt gesloten vragen aan verschillende groepen

Interpretatie enquêteresultaten Feiten Nr.OnderdeelScore leerlingen Score docenten Score schoolleiding 1.Extra aanbod De school verzorgt naast de gewone lessen een voor alle leerlingen aantrekkelijk schoolsportaanbod De school stemt haar schoolsportaanbod af op buitenschoolse sportaanbieders (bv. fitness-centra) Verschillende beleving

Interpretatie enquêteresultaten feitenbelang verbeterbaarheid Verschillen in feiten, belang en verbeterbaarheid

Collegiale visitatie HONDSRUG MAARTENSCARMEL Organisatie via carousselmodel 1 voorzitter (Q5) 1 secretaris (SLO) 2 docenten 3 leerlingen Uitgangspunt: zelfevaluatierapport van de te visiteren school Resultaat: visitatierapport per school.

Winstpunten I zaken die in de sectie vaak niet bespreekbaar waren, worden nu bespreekbaar het maakt duidelijk wat je moet aanpakken, het stimuleert tot actie en vernieuwing de sectie krijgt een nieuwe impuls, de neuzen worden dezelfde kant op gezet de betrokkenheid bij het vak en de collega's wordt vergroot.

Winstpunten II tegenstellingen in de sectie worden overbrugd je gaat weer eens anders naar je vak kijken je luistert beter naar de leerlingen je krijgt een extra mogelijkheid om met de schoolleiding over (de positie van) het vak te praten je hoort ook wat goed gaat.

Succesfactoren Rol schoolleiding Vertrouwen en energie sectie Facilitering sectiecoördinator Constructief en critisch sectie-overleg Rol systeembeheerder Deskundigheid sectie mbt panelgesprekken, schrijven zelfevaluatierapport, uitvoering visitatie Externe ondersteuning.

Vervolg Verbeterplannen op de pilotscholen Kwaliteit op de sportvloer in andere scholen: de rol van KVLO Kwaliteit in andere vakken: bruikbaarheid procedures en methodiek ontwikkeling inhoudelijk instrumentarium rol scholen, VVVO, SLO.

KWALITEITSPROJECT “Het grootste risico om uitmuntend te worden”

Kwaliteitsproject Een schot in de roos?