Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
“Actuele beleidsontwikkelingen” Nieuwegein, 12 januari 2010 LEA-conferentie.
In het bestuursakkoord
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Voortgangsrapportage Utrechtse Onderwijs Agenda. Utrechtse Onderwijs Agenda is de invulling van de Lokale Educatieve Agenda In 2006 een gezamenlijk ambitiedocument.
Workshop doorgaande lijn binnen de Haagse Educatieve Agenda
VVE: een doorgaande lijn?
Harmonisatieplannen kabinet
De Lokale Educatieve Agenda en de Centra voor Jeugd en Gezin.
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Landelijke LEA-conferentie
De Regionale Educatieve Agenda
Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
REA en kleine gemeenten
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
De Almeerse ontwikkeling Integratie; kansen en bedreigingen.
De overgang van primair naar voortgezet onderwijs
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Ondersteuning VNG ouderbetrokkenheid
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Onderwijstijdverlenging
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Voortijdig Schoolverlaten
Anne Marie Vera Naber Edventure, uw partner voor de LEA.
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
(Her)Gebruik gegevens van het Niet Bekostigde Onderwijs (NBO)
Schoolinfo: Jessica Teunissen & Laurens de Wit DUO: Robin Mulder
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Zwarte schapen tellen. 2 Melden van verzuim en uitval door MBO-instellingen Regionale informatiebijeenkomsten Najaar 2009 Frank Koster
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
1. Basis In BRON: Alle in- en uitschrijvingen Diploma’s
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
MONITOR AANSLUITING JEUGDZORG- ONDERWIJS OCW KENNISMARKT MARJA VAN LEEUWEN, SWV HELMOND-PEELLAND VO.
Beleidsinformatie Jeugd
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderwijsmonitor Ontwikkelingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Masterclass onderwijstijdverlenging (OTV) voor beginners Ton Klein (Oberon) Hanny Voskuylen (pl. Zomerschool Leeuwarden) Bodes Kroes (Gemeente Leeuwarden)
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Monitor “BO-JOZ op koers” Michiel van der Grinten Eelco van Aarsen.
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Actie plan zorgzame samenleving
Open(bare) onderwijsdata
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Tellen en vertellen Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein
Doorlopende leerlijnen PCOU
Monitoring Vooral om van te leren.
Ontwikkelingen in het toezicht op vve
Transcript van de presentatie:

Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid Anne Luc van der Vegt en Eelco van Aarsen Landelijke conferentie Lokale Educatieve Agenda 20 januari 2011

Opzet Introductie Wat en waarom monitoring en evaluatie? Doelen en indicatoren formuleren Bronnen Organisatie van monitoring en evaluatie Stappenplan Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie

Wat is monitoren en evalueren? Monitoren: Het systematisch volgen van maatschappelijke ontwikkelingen ten behoeve van het beleid. In principe met behulp van kengetallen. Evalueren: Het waarderen van toestanden of processen (waarbij onder meer gebruik gemaakt kan worden van monitorgegevens) Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie

Waarom monitoren en evalueren? Om vast te stellen of uw lokaal beleid effectief is, op koers ligt of dat er bijstellingen nodig zijn. Niet om (jaarlijks) telefoonboeken vol statistische informatie op papier te krijgen, maar om resultaten uit te wisselen, te beoordelen en op basis daarvan beleid bij te sturen. Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie

Landelijke tendens LEA en gevolgen voor M&E Opbrengstgericht: van overleg naar (resultaat-)afspraken Voortijdig schoolverlaten OKE-wetgeving Monitorverplichting op onderdelen Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie

Beleidsrijke monitoring en evaluatie Welke doelen heeft het beleid? In welke indicatoren is dit uit te drukken? Welke bronnen zijn er voor die indicatoren? Wat zeggen de uitkomsten over het gevoerde beleid? Wat betekenen de uitkomsten voor toekomstig beleid? Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie

Opdracht: doelen formuleren en indicatoren kiezen Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie

Doelen LEA-onderwerpen: Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) Voortijdig schoolverlaten (VSV) Zorg Brede school Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie

Doelen en indicatoren op 3 niveaus Proces b.v. betere samenwerking tussen LEA-partners, doorgaande lijn in het onderwijs (overdracht) Output b.v. gebruik van voorzieningen (brede school), groter bereik (VVE) Outcome b.v. leerlingresultaten, toegenomen professionaliteit Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie e

Bronnen en instrumenten Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie

Basisregister Onderwijs (BRON) Websites OCW: Cijfers en Feiten (www.onderwijsincijfers.nl) Inspectie: kwaliteit scholen (http://toezichtkaart.owinsp.nl) CBS Statline (http://statline.cbs.nl ) CBS Jeugdmonitor (http://jeugdmonitor.cbs.nl ) OCW voortijdig schoolverlaten (www.vsvverkenner.nl ) VO-Raad: Vensters voor Verantwoording (www.schoolvo.nl ) Nji: Zat-ontwikkeling (www.zat.nl ) Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Basisregister Onderwijs (BRON) Tweewekelijkse levering van gegevens 4-23 jarigen aan gemeenten, bruikbaar voor leerlingenadministratie Lea en Monitoring en Evaluatie

Landelijke bronnen Bruikbaar als benchmark, o.a.: Landelijke VVE-monitoring VSV-cijfers (OCW/DUO) Cool-cohortstudies Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie

Wat is bruikbaar? Welke aanvullende informatie is nodig? Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie

Monitoring & Evaluatie Oberon (i.s.m. anderen) LEA-basismonitor Verdiepingsmodules VVE Taal- en rekenprestaties (PO en VO) Brede school Overgang PO-VO-MBO Integrale jeugdmonitor Zorg Quickscanmodules Voortijdig schoolverlaten Talentontwikkeling Andere schooltijden Beleidsimpulsen Evaluatie LEA Impuls ‘opbrengstgericht beleid’ Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie

LEA-basismonitor De LEA-basismonitor kunnen gemeente en schoolbesturen zelf uitvoeren, aan de hand van formats van Oberon. Algemeen toegankelijke informatie, aangevuld met eigen gegevens Kernindicatoren: Leerlingenpopulatie Kwaliteit onderwijs (Inspectiebeoordelingen) Deelname VVE Schoolloopbanen Verzuim en voortijdig schoolverlaten Brede school Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie

Organisatie van M&E Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie

Aandachtspunten bij monitoring en evaluatie ‘Brede’ stuurgroep/werkgroep M&E, idealiter met betrokkenen van de verschillende partijen (gemeente + scholen + … + …) Keuze tussen zelf uitvoeren of laten uitvoeren Maak waar mogelijk gebruik van bestaande informatie (eventueel landelijke benchmark) Besteedt aandacht aan privacy-vraagstukken Persoonsgegevens Instellingsgegevens Wet Openbaarheid van Bestuur Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie

Stappenplan Besluit tot M&E in LEA-overleg Stel M&E-plan op (gezamenlijk) Uitvoering Rapportages (‘Lokale Staat van het Onderwijs’) Discussie, beoordeling en acties Evaluaties Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie