Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid Anne Luc van der Vegt en Eelco van Aarsen Landelijke conferentie Lokale Educatieve Agenda 20 januari 2011
Opzet Introductie Wat en waarom monitoring en evaluatie? Doelen en indicatoren formuleren Bronnen Organisatie van monitoring en evaluatie Stappenplan Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie
Wat is monitoren en evalueren? Monitoren: Het systematisch volgen van maatschappelijke ontwikkelingen ten behoeve van het beleid. In principe met behulp van kengetallen. Evalueren: Het waarderen van toestanden of processen (waarbij onder meer gebruik gemaakt kan worden van monitorgegevens) Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie
Waarom monitoren en evalueren? Om vast te stellen of uw lokaal beleid effectief is, op koers ligt of dat er bijstellingen nodig zijn. Niet om (jaarlijks) telefoonboeken vol statistische informatie op papier te krijgen, maar om resultaten uit te wisselen, te beoordelen en op basis daarvan beleid bij te sturen. Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie
Landelijke tendens LEA en gevolgen voor M&E Opbrengstgericht: van overleg naar (resultaat-)afspraken Voortijdig schoolverlaten OKE-wetgeving Monitorverplichting op onderdelen Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie
Beleidsrijke monitoring en evaluatie Welke doelen heeft het beleid? In welke indicatoren is dit uit te drukken? Welke bronnen zijn er voor die indicatoren? Wat zeggen de uitkomsten over het gevoerde beleid? Wat betekenen de uitkomsten voor toekomstig beleid? Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie
Opdracht: doelen formuleren en indicatoren kiezen Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie
Doelen LEA-onderwerpen: Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) Voortijdig schoolverlaten (VSV) Zorg Brede school Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie
Doelen en indicatoren op 3 niveaus Proces b.v. betere samenwerking tussen LEA-partners, doorgaande lijn in het onderwijs (overdracht) Output b.v. gebruik van voorzieningen (brede school), groter bereik (VVE) Outcome b.v. leerlingresultaten, toegenomen professionaliteit Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie e
Bronnen en instrumenten Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie
Basisregister Onderwijs (BRON) Websites OCW: Cijfers en Feiten (www.onderwijsincijfers.nl) Inspectie: kwaliteit scholen (http://toezichtkaart.owinsp.nl) CBS Statline (http://statline.cbs.nl ) CBS Jeugdmonitor (http://jeugdmonitor.cbs.nl ) OCW voortijdig schoolverlaten (www.vsvverkenner.nl ) VO-Raad: Vensters voor Verantwoording (www.schoolvo.nl ) Nji: Zat-ontwikkeling (www.zat.nl ) Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Basisregister Onderwijs (BRON) Tweewekelijkse levering van gegevens 4-23 jarigen aan gemeenten, bruikbaar voor leerlingenadministratie Lea en Monitoring en Evaluatie
Landelijke bronnen Bruikbaar als benchmark, o.a.: Landelijke VVE-monitoring VSV-cijfers (OCW/DUO) Cool-cohortstudies Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie
Wat is bruikbaar? Welke aanvullende informatie is nodig? Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie
Monitoring & Evaluatie Oberon (i.s.m. anderen) LEA-basismonitor Verdiepingsmodules VVE Taal- en rekenprestaties (PO en VO) Brede school Overgang PO-VO-MBO Integrale jeugdmonitor Zorg Quickscanmodules Voortijdig schoolverlaten Talentontwikkeling Andere schooltijden Beleidsimpulsen Evaluatie LEA Impuls ‘opbrengstgericht beleid’ Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie
LEA-basismonitor De LEA-basismonitor kunnen gemeente en schoolbesturen zelf uitvoeren, aan de hand van formats van Oberon. Algemeen toegankelijke informatie, aangevuld met eigen gegevens Kernindicatoren: Leerlingenpopulatie Kwaliteit onderwijs (Inspectiebeoordelingen) Deelname VVE Schoolloopbanen Verzuim en voortijdig schoolverlaten Brede school Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie
Organisatie van M&E Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie
Aandachtspunten bij monitoring en evaluatie ‘Brede’ stuurgroep/werkgroep M&E, idealiter met betrokkenen van de verschillende partijen (gemeente + scholen + … + …) Keuze tussen zelf uitvoeren of laten uitvoeren Maak waar mogelijk gebruik van bestaande informatie (eventueel landelijke benchmark) Besteedt aandacht aan privacy-vraagstukken Persoonsgegevens Instellingsgegevens Wet Openbaarheid van Bestuur Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie
Stappenplan Besluit tot M&E in LEA-overleg Stel M&E-plan op (gezamenlijk) Uitvoering Rapportages (‘Lokale Staat van het Onderwijs’) Discussie, beoordeling en acties Evaluaties Op alle pagina’s een balkje onder met de titel van de presentatie Figuurachtergrond ‘Oberon’-geel (RGB: 249,200,41) Alle tekst en figuren ‘linkslijnend’ Lea en Monitoring en Evaluatie