Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten
Van GOA en OK-beleid naar LEA’s VVE VSV Brede School ZIOS Overlegverplichting OAB Taalbeleid? Onderwijskwaliteit Gezamenlijke verantwoordelijkheid en/of gezamenlijke belangen Partners in Lokaal Onderwijsbeleid
Grote risico’s aan ‘gelijkwaardige verhoudingen’ geen besluitvorming geen eindverantwoordelijke geen doorzettingsmacht geen controle-mogelijkheden geen sancties
Daarom: ga duidelijke doelen formuleren, resultaatafspraken maken spreek af om te monitoren, elke partij stelt gegevens beschikbaar formuleer een sobere set van kernindicatoren
Gebruik van LEA-monitoring en - evaluatie overall-rapportage voor ‘Stuurgroep LEA’ (managementrapportage), jaarlijks gebruik door specifieke werkgroepen evalueer 1x per jaar: bijeenkomst met terugblik en vooruitblik Onderdeel van het LEA-beleid:
Handvatten en instrumenten voor M&E Op komst:- evaluatie-instrumenten; - basismonitorhandvatten Zie “De LEA-monitor, een voorbeeldenrapportage’.
Landelijk beleid Beweging van overleg naar resultaten: VSV Zorg? VVE?
Doel : Van overleg naar afspraken naar resultaten in de onderwijspraktijk
LEA-monitoring en –evaluatie Roelof Beek 5 november 2008
6 november 2008Roelof Beek 1. Aansluiten bij landelijke jeugdmonitor. 2. Aansluiten bij provinciale jeugdmonitor.
6 november 2008Roelof Beek Thema’s 1. Demografie 2. Gezondheid en Welzijn 3. Veiligheid en Criminaliteit 4. Onderwijs 5. Arbeid
6 november 2008Roelof Beek Nulmeting: De stand van zaken m.b.t. de jeugd van 0-24 jaar
6 november 2008Roelof Beek Instellingen die mee zouden moeten werken: GBA en LPA Bureau Jeugdzorg AMW JGZ / GGD Politie / openbaar ministerie Schoolbesturen en scholen Peuterspeelzalen en Kinderopvang CWI / UWV CBS
6 november 2008Roelof Beek Gebruik een sobere set van indicatoren die vergelijkbaar zijn met landelijk en provinciaal bekende gegevens.
6 november 2008Roelof Beek Wat levert dit op? Beginsituatie met betrekking tot bevolkingsontwikkeling Een beeld van de gezondheid en het welzijn van de groep 0-24 De veiligheidssituatie in de verschillende wijken/dorpen en een beeld van de voorkomende criminaliteit
6 november 2008Roelof Beek Wat levert dit op? Een situatieschets van voorschoolse voorzieningen en onderwijs in de gemeente en per schoolbestuur deelname aan vve in peuterspeelzalen en ko taal/leesprestaties Rekenprestaties deelname aan sbo uitstroom naar het v.o. per afdeling deelname aan het derde leerjaar v.o. per afdeling uitstroom naar mbo/hbo/wo voortijdig schoolverlaten Schoolverzuim sociaal emotionele problematiek in p.o. en v.o.
6 november 2008Roelof Beek Wat levert dit op? Een beeld van de jeugdwerkeloosheid leeftijd van de werkloze jeugd opleidingsniveau duur van de werkloosheid
6 november 2008Roelof Beek Beleidskeuzes op basis van de 0-meting Samen met de partners op de jeugdagenda. Welke problemen zijn het meest pregnant? Kiezen voor enkele thema’s en die goed aanpakken. Formuleer duidelijke doelen. Maak resultaatafspraken.
6 november 2008Roelof Beek Gebruik instrumenten van de 0- meting voor evaluatie en monitoring Overall-rapportage voor de stuurgroep jeugd. Gebruik door specifieke werkgroepen. Evalueer 1 x per jaar: bijeenkomst met terugblik en vooruitblik. Overweeg de beleidskeuzes op basis van de nieuwste gegevens.