Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
Het proces van resultaatafspraken maken
Herbert Schilthuis IGZ
Opdracht Processtappen formuleren om te komen tot afbakening van geldstromen rond wijk- ondersteuningsteams (WOTs of sociale wijkteams SWTs)
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
EERSTE JAAR Kopgroep wethouders voor kindcentra
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Voortgangsrapportage Utrechtse Onderwijs Agenda. Utrechtse Onderwijs Agenda is de invulling van de Lokale Educatieve Agenda In 2006 een gezamenlijk ambitiedocument.
VVE: een doorgaande lijn?
Harmonisatieplannen kabinet
De Lokale Educatieve Agenda en de Centra voor Jeugd en Gezin.
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Landelijke LEA-conferentie
De Regionale Educatieve Agenda
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
REA en kleine gemeenten
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Ieder kind de best passende ontwikkeling
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Anne Marie Vera Naber Edventure, uw partner voor de LEA.
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
(Her)Gebruik gegevens van het Niet Bekostigde Onderwijs (NBO)
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Vervolgmeting kengetallen NRO-bijeenkomst
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Introductie JOGG (Loek Leenen)
Presentatie Sluitende aanpak VOORTIJDIG SCHOOLVERLATEN in de Provincie Groningen “Wat doen we goed en wat kan beter”? Maandag 19 mei 2008.
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
PRESENTATIE raadsbijeenkomst SLIEDRECHT 15 juni 2011.
De doorgaande lijn ( Fotopagina intentieverklaring Spilpartners Jeugdgezondheidszorg Kinderopvang Onderwijs Gemeente Lumens Groep.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Workshop i.h.k.v. een symposium Passend Onderwijs Maastricht, MECC 11 November 2009 Thuiszitters.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Monitor “BO-JOZ op koers” Michiel van der Grinten Eelco van Aarsen.
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Leerlingenprognose en Ruimtebehoefte
Kansen voor Jongeren in een Kwetsbare positie, RMC regio Utrecht
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Het opzetten van een VVE-monitor
Verschillen in onderwijskansen
Gezondheidseffecten van armoede op jeugd; wat weten we ervan en wat zijn aangrijpingspunten?
Landelijke toegankelijkheid maatschappelijke opvang
Informatievoorziening bij de GGD
Kenniskring Noord 5 juni 2018, Hoogeveen Petra van der Kwast
Kenniskring GOAB regio noord
Transcript van de presentatie:

Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten

Van GOA en OK-beleid naar LEA’s VVE VSV Brede School ZIOS Overlegverplichting OAB Taalbeleid? Onderwijskwaliteit Gezamenlijke verantwoordelijkheid en/of gezamenlijke belangen Partners in Lokaal Onderwijsbeleid

Grote risico’s aan ‘gelijkwaardige verhoudingen’  geen besluitvorming  geen eindverantwoordelijke  geen doorzettingsmacht  geen controle-mogelijkheden  geen sancties

Daarom:  ga duidelijke doelen formuleren, resultaatafspraken maken  spreek af om te monitoren, elke partij stelt gegevens beschikbaar  formuleer een sobere set van kernindicatoren

Gebruik van LEA-monitoring en - evaluatie  overall-rapportage voor ‘Stuurgroep LEA’ (managementrapportage), jaarlijks  gebruik door specifieke werkgroepen  evalueer 1x per jaar: bijeenkomst met terugblik en vooruitblik Onderdeel van het LEA-beleid:

Handvatten en instrumenten voor M&E  Op komst:- evaluatie-instrumenten; - basismonitorhandvatten  Zie “De LEA-monitor, een voorbeeldenrapportage’.

Landelijk beleid Beweging van overleg naar resultaten:  VSV  Zorg?  VVE?

Doel : Van overleg naar afspraken naar resultaten in de onderwijspraktijk

LEA-monitoring en –evaluatie Roelof Beek 5 november 2008

6 november 2008Roelof Beek 1. Aansluiten bij landelijke jeugdmonitor. 2. Aansluiten bij provinciale jeugdmonitor.

6 november 2008Roelof Beek Thema’s 1. Demografie 2. Gezondheid en Welzijn 3. Veiligheid en Criminaliteit 4. Onderwijs 5. Arbeid

6 november 2008Roelof Beek Nulmeting: De stand van zaken m.b.t. de jeugd van 0-24 jaar

6 november 2008Roelof Beek Instellingen die mee zouden moeten werken: GBA en LPA Bureau Jeugdzorg AMW JGZ / GGD Politie / openbaar ministerie Schoolbesturen en scholen Peuterspeelzalen en Kinderopvang CWI / UWV CBS

6 november 2008Roelof Beek Gebruik een sobere set van indicatoren die vergelijkbaar zijn met landelijk en provinciaal bekende gegevens.

6 november 2008Roelof Beek Wat levert dit op? Beginsituatie met betrekking tot bevolkingsontwikkeling Een beeld van de gezondheid en het welzijn van de groep 0-24 De veiligheidssituatie in de verschillende wijken/dorpen en een beeld van de voorkomende criminaliteit

6 november 2008Roelof Beek Wat levert dit op? Een situatieschets van voorschoolse voorzieningen en onderwijs in de gemeente en per schoolbestuur deelname aan vve in peuterspeelzalen en ko taal/leesprestaties Rekenprestaties deelname aan sbo uitstroom naar het v.o. per afdeling deelname aan het derde leerjaar v.o. per afdeling uitstroom naar mbo/hbo/wo voortijdig schoolverlaten Schoolverzuim sociaal emotionele problematiek in p.o. en v.o.

6 november 2008Roelof Beek Wat levert dit op? Een beeld van de jeugdwerkeloosheid leeftijd van de werkloze jeugd opleidingsniveau duur van de werkloosheid

6 november 2008Roelof Beek Beleidskeuzes op basis van de 0-meting Samen met de partners op de jeugdagenda. Welke problemen zijn het meest pregnant? Kiezen voor enkele thema’s en die goed aanpakken. Formuleer duidelijke doelen. Maak resultaatafspraken.

6 november 2008Roelof Beek Gebruik instrumenten van de 0- meting voor evaluatie en monitoring Overall-rapportage voor de stuurgroep jeugd. Gebruik door specifieke werkgroepen. Evalueer 1 x per jaar: bijeenkomst met terugblik en vooruitblik. Overweeg de beleidskeuzes op basis van de nieuwste gegevens.