De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerlingenprognose en Ruimtebehoefte

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerlingenprognose en Ruimtebehoefte"— Transcript van de presentatie:

1 Leerlingenprognose en Ruimtebehoefte

2 Programma Inleiding Werkwijze Pronexus Basisonderwijs
Voortgezet onderwijs Ruimtebehoefte Afsluiting Rondvraag

3 Inleiding Prognoses zijn een basis voor besluitvorming
Prognoses zijn hard Prognoses komen nooit uit Prognoses geven een richting voor de toekomst

4 Werkwijze Pronexus Basisonderwijs
Gebiedsindeling Locatie Scholen Herkomst Leerlingen Voedingsgebied Scholen

5 Werkwijze Pronexus Basisonderwijs
Basis voor de prognoses is de gebiedsindeling van een gemeente De herkomst van leerlingen bepaalt per school het voedingsgebied De herkomst wordt gekoppeld aan de bevolking, doelgroep basisonderwijs, dit levert belangstelling op Op belangstelling worden aannames gemaakt voor de toekomst

6 Werkwijze Pronexus Basisonderwijs
Doelgroep A 500 kinderen Doelgroep B 300 kinderen Kinderen op school uit A 150 Kinderen op school uit B 150 Belangstelling uit A 150/500 30% Belangstelling uit B 150/300 50%

7 Werkwijze Pronexus Basisonderwijs
Toekomst doelgroep A 400 kinderen Toekomst doelgroep B 500 kinderen Leerlingen op school Aanname gebied A 30% 120 Aanname gebied B 50% 250 370

8 Werkwijze Pronexus Basisonderwijs
Hoe kunnen we belangstelling beïnvloeden? Op basis van korte termijn ontwikkeling Op basis van verschil instroom totale belangstelling Op basis van aanvullende informatie van scholen

9 Werkwijze Pronexus Basisonderwijs
Korte termijn ontwikkeling Opbouw van de school naar leeftijd Vergelijken van opeenvolgende jaren Bepalen doorstroomfactor Bepalen instroom Resultaat prognose voor komende vijf jaar

10 Werkwijze Pronexus Voorbeeld Opbouw School

11 Werkwijze Pronexus Voorbeeld Doorstroom

12 Werkwijze Pronexus Voorbeeld Resultaat

13 Werkwijze Pronexus Verschil Instroom Totaal
Doelgroep A kinderen Instroom A kinderen Leerlingen uit A 150 BL% 30% Instroom uit A 50 BL% 50% Meer instroom uit A, indicatie dat de totale belangstelling uit A kan stijgen

14 Basisonderwijs Aandachtspunten
Na T+5 wordt de bevolking leidend Scholen met een groot voedingsgebied zijn moeilijk te beïnvloeden Korte Termijn geeft richting aan, geen absoluut getal Binnen één gebied kan de deelname niet boven de 100% komen Dit is een restrictie voor een aanname

15 Werkwijze Pronexus Voortgezet Onderwijs
Verschillen ten opzichte van Basisonderwijs Voedingsgebieden zijn niet wijken maar stadsdelen of gemeenten Schaal is over algemeen groter Aanbod onderwijstype van groter belang Deel doelgroep al doorgestroomd naar ander onderwijs MBO, HBO, WO

16 Werkwijze Pronexus Voortgezet Onderwijs
Hoe kunnen we de prognoses beïnvloeden Korte termijn prognoses Check verblijfsduur instroom (Cogvo) Informatie van instellingen

17 Werkwijze Pronexus Voortgezet Onderwijs
Korte termijn prognose Gebaseerd op leerjaar voor totale instelling Op onderwijs type vaak niet mogelijk agv registratie Instroom bepalen op basis van historie Doorstroom doorrekenen Resultaat, richting voor eerste 5 jaar

18 Werkwijze Pronexus Voortgezet Onderwijs
Check Verblijfsduur Instroom Kijk in historie naar gemiddelde instroom. Deel het totaal aantal leerlingen door de gemiddelde instroom Resultaat de verblijfsduur Verblijfsduur maal toekomstige instroom is indicatie leerlingontwikkeling

19 Leerlingenprognose naar Ruimtebehoefte
De laatste stap is om de prognoses om te zetten naar de ruimtebehoefte Dit gebeurt op basis van de gemeentelijk verordening Deze hoeft niet overal gelijk te zijn

20 Afsluiting Prognoses zijn een basis voor besluitvorming
Ja, mits ze door beide partijen (besturen en gemeente) goed gebruikt worden Prognoses zijn hard Nee, prognoses zijn dynamisch en moeten daarom ook met enige regelmaat worden herhaald

21 Afsluiting Prognoses komen nooit uit
Wat is uitkomen? Prognoses voorspellen geen uitschieters en beleid. Met prognoses proberen we objectief een richting te schetsen van waar we naar toe gaan. Prognoses geven een richting voor de toekomst Ja met behulp van de prognoses proberen we de toekomstige bevolkingsontwikkeling te vatten in de toekomstige leerlingenstromen.

22 Bram van der Klauw


Download ppt "Leerlingenprognose en Ruimtebehoefte"

Verwante presentaties


Ads door Google