VVE: een doorgaande lijn?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Voorschool voor iedereen
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Lea-conferentie 12 januari 2010
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
“Actuele beleidsontwikkelingen” Nieuwegein, 12 januari 2010 LEA-conferentie.
Het proces van resultaatafspraken maken
In het bestuursakkoord
Het leerkansenprofiel in Den Haag
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Vroegschoolse educatie : wordt vervolgd?
Workshop doorgaande lijn binnen de Haagse Educatieve Agenda
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Landelijke LEA-conferentie
Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
VVE-bestandsopname Tussenrapportage medio 2011: m.n. G4 en G27.
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Landelijke Monitor VVE 2011 LEA-conferentie Sabine Peterink Sardes.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
NME: kiezen, leren, meedoen
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Voor- en vroegschoolse educatie
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
De doorgaande lijn ( Fotopagina intentieverklaring Spilpartners Jeugdgezondheidszorg Kinderopvang Onderwijs Gemeente Lumens Groep.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
VVE-bestandsopname Stand van zaken: mei Hoofdlijnen VVE-’geschiedenis’ Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) - Vóór 2000 (ongeveer) De Voorschool:
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Ontwikkelingen Peuterspeelzaal
Hoogeveen, 19 september 2017 Hans Piederiet en Petra van der Kwast
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Het opzetten van een VVE-monitor
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Doorlopende leerlijnen PCOU
Kenniskring Noord 5 juni 2018, Hoogeveen Petra van der Kwast
Kenniskringen GOAB regio Veluwe / Flevoland
Ontwikkelingen in het toezicht op vve
Transcript van de presentatie:

VVE: een doorgaande lijn? LEA-conferentie 2011 VVE: een doorgaande lijn? Wendy de Geus – Oberon Kitty Limm & Peter Hoogenboom Gemeente De Ronde Venen

Agenda Oude dilemma's…. Nieuwe wetten, nieuwe kansen? Resultaatafspraken? Hoe doe je dat? Doorgaande lijn in De Ronde Venen

Oude dilemma’s Vanaf 2006 de “ knip” Na de knip geen grip?

Oude dilemma’s Gemeenten krijgen te maken met steeds hogere eisen aan voorschoolse educatie…. Hoger bereik Hogere intensiteit Hogere kwaliteit Wat doen de scholen?

VVE monitor Bereik voorschools bereik 2007-2010 53 - 62 - 80 – 84 Gewichten: 94 % in de G32 en 85 % in de kleine OAB-gemeenten. Bereik vroegschools 2007 - 2010 67 – 63 - 57 - 58

Vroegschools 62% van de oab basisscholen biedt in groep 1 en 2 een VVE-programma aan Piramide meest gebruikt. Meer dan ¾ van de scholen biedt VVE programma integraal aan (leidend gedurende de week)

Vroegschools 2 Overdracht voorschool – vroegschool in 96% van de oab scholen geregeld 75% is een VVE koppel, meestal met psz Scholing bij 2/3 goed geregeld Dubbele bezetting bij 76% (intensiteit?) Alle indicatoren steeds beter in grote gemeenten

Agenda Focus op vroegschools Aandacht voor vroegschools verslapt? Afspraken door besturen- en onderwijs(vak)organisaties, VNG en OCW In 2011 VVE voor alle gewichtenkinderen in groep 1 en 2 Registreren van vve-deelname en – prestaties, óók van voorschools

LVS koppelen aan kwaliteitszorgsysteem tijdig extra ondersteuning bieden om de leerling op het gewenste niveau te brengen. schoolbestuur gebruikt deze informatie om het taalbeleid binnen de school waar nodig bij te sturen. doorlopende leerlijn bevorderen door afstemmen van registratiesystemen en overdracht van gegevens van peuterspeelzalen en kinderopvang naar basisscholen.

Vervolg in… Opbrengstgericht werken Wet goed bestuur (dialoog met belanghebbenden) - OKE-wet

Oude dilemma’s Scholen hebben geen geld?

Macro is geld hetzelfde gebleven Terugloop gewichtenkinderen Financien Macro is geld hetzelfde gebleven Terugloop gewichtenkinderen Lumpsum + compensatie+ impulsgelden Bestemmingsbox Wie denkt meer dan XX etc

Wat moeten scholen? Art 8 WPO

Oude dilemma’s Na de knip geen grip? Doorgaande lijn = afspraken maken

Afspraken maken… Op verschillende niveau’s Lea-overleg Scholen en psz en kdv Activiteiten, programma, toetsing, zorg, overdracht, scholing, etc

Nieuwe wetten nieuwe kansen? Wet OKE: Verplichte afspraken Doorzettingsmacht Verplichte levering gegevens Inspectie

Verplicht overleg en verplichte afspraken VVE B&W voeren ten minste jaarlijks overleg met de kinderopvang, psz en schoolbesturen en dragen zorg voor het maken van afspraken mbt: - Welke kinderen met een risico voor taalachterstand in aanmerking komen voor voorschoolse educatie; - De wijze waarop die kinderen naar zowel voor- als vroegschoolse educatie worden toegeleid; - De organisatie van een doorlopende leerlijn van voorschoolse- naar vroegschoolse educatie - De resultaten van vroegschoolse educatie (met de schoolbesturen) Alle partijen werken mee aan het komen tot afspraken

Doorzettingsmacht gemeenten Binnen redelijke termijn afspraken (zoals in art. 167) maken met alle betreffende partijen. Zo niet, dan kan gemeente de gemaakte afspraken opleggen (doorzettingsmacht) Mits noodzakelijk voor een samenhangend onderwijsachterstandenbeleid De Algemene wet bestuursrecht is dan van toepassing

Verplichte overdracht van gegevens Kdv en psz leveren verplicht gegevens over instromende leerlingen aan het schoolbestuur: het gevolgde VVE-programma de duur van het programma Kdv en psz maken afspraken met de basisscholen over de wijze van gegevenslevering

Toezicht op VVE Toezicht Basisvoorwaarden voorschools door GGD, 2e lijn en kwaliteit door Inspectie Hoe: Bestandsopname (tot 2012) Signaalgestuurd VVE-toezicht Wat: Waarderingskader VVE

Signaalgestuurd? Herbeoordeling i.g.v. eerdere verbeterpunten op indicatoren Specifieke thema’s (bijv. ouders, opbrengsten, zorg) Zwakke basisscholen In overleg met de gemeente wordt een lijstje opgesteld

Waarderingskader VVE 4 domeinen en 80 indicatoren: Beleidscontext (gemeente) Condities (gemeente) Uitvoering/proceskwaliteit (locaties) Opbrengsten =bereik en resultaten (locaties)

Proceskwaliteit o.a. Ouders en vve Programma, pedagogisch klimaat, educatief handelen Ontwikkeling, begeleiding en zorg Kwaliteitszorg Doorgaande lijn

Resultaatafspraken op gemeentelijk niveau worden gehanteerd: VVE-opbrengsten Resultaatafspraken op gemeentelijk niveau worden gehanteerd: gemeten volgens de afspraken van voldoende niveau Aantal verlengde kleuterperiode (regulier toezicht)

Resultaatafspraken De Memorie van Toelichting bij de OKE-wet geeft voorbeelden: - het aantal kinderen dat een niveau stijgt; - het aantal kinderen dat bijvoorbeeld minimaal op niveau C zit; - de minimale woordenschat aan het einde van groep 2.

Nu al afspraken in de gemeente? Hoe kunnen afspraken vorm krijgen? Resultaatafspraken Nu al afspraken in de gemeente? Hoe kunnen afspraken vorm krijgen? Welke rol van de gemeente is mogelijk/wenselijk? Welke resultaten? Afsluiten ‘contract’? Wat wordt met resultaten gedaan?

Voorbeelden van afspraken Concreet doel leerlingen die vve gevolgd hebben, halen in 2014 op de eindtoets Taal voor Kleuters in groep 2 minimaal een D-score

Voorbeelden van afspraken Voortgangsdoel in 2014 halen vve-leerlingen op de eindtoets Taal voor Kleuters in groep 2 een percentielscore die gemiddeld tien procentpunten hoger ligt dan de percentielscore die zij haalden op de mediotoets in groep 1.

Voorbeelden van afspraken Vergelijkingsdoel leerlingen die vve gevolgd hebben, halen in 2012 op de eerste taaltoets in groep 3 een percentielscore die maximaal 5 procentpunten lager ligt dan de percentielscore van leerlingen die geen vve gevolgd hebben.

Voorbeelden van afspraken Vergelijkend voortgangsdoel in 2014 moet het verschil in percentielscore tussen doelgroepleerlingen en niet-doelgroepleerlingen aan het begin van groep 3 gehalveerd zijn in vergelijking met het verschil aan het begin van groep 1.