Bewust toetsen met Groen Proeven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
HAVISTEN COMPETENT
Workshop: Opzetten van een praktijksituatie
Leerbehoeften van VMBO docenten in de eerste stappen richting kwalitatief goed competentiegericht beoordelen Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies,
Differentiëren naar leerwegen
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Werkveldtraining 26 september 2013
Samenwerken aan kwaliteit van (school)examinering loont!
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
Landbouwbreed Klaaswaal
1.
Competentiegericht beoordelen: handvatten krijgen
Ervaringen met de invoering van CGO
Hoe rijk is een GP ervaring?
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Workshop ‘Competenties’
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
‘Wat biedt het het vmbo groen?’
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Welkom Groen Proevers! ‘Kick off’ 13 september 2011.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Hoe je lesmateriaal inzet op weg naar de pvb?
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Waar staan we nu?.
03 februari Breed draagvlak AOC’s 2. Subsidietoekenning LNV Resultaten breed beschikbaar voor het groene onderwijs. Dit moet ‘leiden tot een versterking.
Welkom bij 30 oktober 2008.
Aan de slag met competenties beoordelen
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Ondernemen(d) in het onderwijs
Proeve van Bekwaamheid
Competentiegericht leren vmbo
Voor praktijkonderwijs
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Aan de slag met de online SE bank!
De kubus van CSPE succesfactoren!
Samenwerken aan kwaliteit van (school)examinering loont!
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Leerstijlen KOLB SJM.
Werkveldconferentie 13 november 2014
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Presentatie proces economie competentiegericht leren
Competentie gericht onderwijs
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Bewust toetsen met Groen Proeven Corry van den Berg (Groen Proeven expert, Nordwin College) Wilma Bredewold (Projectleiding Groen Proeven)

Even voorstellen U heeft gekozen voor onze kennisworkshop, maar… waar bent u benieuwd naar?

Wat gaan we samen doen? 45 minuten! Waarom Groen Proeven?? Groen Proeven en de piramide van Miller (bewust kiezen voor toetsvormen; eerst ‘waarom en wat’ en dan ‘hoe’) Groen Proeven in het PTA (hoe werkt dit in de praktijk?) Waar staan we met Groen Proeven? (zie ook de informatiemarkt)

Waarom Groen Proeven? Stel jezelf eerst de waarom-vraag, daarna komt het ‘wat en hoe’! Om het positieve effect van Groen Proeven op het niveau van de school, de docent, maar vooral de leerling!

School Docent Leerling Onderwijsvisie; in samenhang en betekenisvol Kwaliteitsborging examinering en OGW Doorlopende leerling mbo Positie van het beroepsgerichte vak Relatie school en omgeving Docent Professioneel beoordelaar Verwachtingen van leerlingen Van docent naar begeleider Leerling Motivatie door de échte situatie Leren naar zichzelf te kijken en initiatief te nemen Bewustwording: waar sta ik? Voelen zich serieus genomen Relatie mbo en arbeidsmarkt geeft betekenis

Toetsen = kijken door een programmabril 2. Hoe? Met welke toetsvormen? Waarom en wat wil je toetsen? Welke leerdoelen?

De Groen Proeven piramide van Miller Weten Vakkennis en algemene kennis opdoen Toepassen Toepassen van kennis in theoretisch probleem of praktische vaardigheid Laten zien Laten zien van competent gedrag in realistische, maar voorspelbare situatie Doen Laten zien van competent gedrag in de complexe (beroeps)praktijk Authenticiteit / complexiteit Lagen vertaald naar leerling, docent, omgeving en toetsvorm

Elke laag vraagt een andere beoordelingsvorm Weten Kennistoetsen Toepassen Praktijktoetsen, werkstuk Laten zien Beoordeling in realistische, voorspelbare situatie: portfoliogesprek, werkpleksimulatie Doen Beoordeling in complexe praktijksituatie; stage, PvB Authenticiteit / complexiteit

Levenslang leren: vaardigheden om zich steeds verder te ontwikkelen Nieuwe generatie vraagt nieuwe leerdoelen en ‘nieuwe’ toetsvormen (‘wat en hoe’) Levenslang leren: vaardigheden om zich steeds verder te ontwikkelen Duurzame kennis: kunnen omgaan met toenemende hoeveelheid informatie in kennismaatschappij Reflectie: kunnen anticiperen op nieuwe situaties door terug te kijken op eerdere situaties Transfer: flexibel kunnen laten zien van bekwaam gedrag in onverwachte situaties Integreren van kennis met vaardigheden en houdingen in bekwaam gedrag in beroepssituatie

Essentie van de Groen Proeven PvB In een realistische praktische context competent gedrag ‘uitlokken’. De leerling moet laten zien dat hij - kan plannen - keuzes kan maken - kan inspelen op onverwachte situaties - eigen verantwoordelijkheid en initiatief kan nemen - kan omgaan met dilemma’s - kan reflecteren en keuzes kan verantwoorden Op basis van gestandaardiseerde PvB’s en beoordelingsprocedures voorwaardelijke kennis en vaardigheden PvB als summatieve toets die ook formatief ingezet wordt (voor leerling én docent)

Bewust toetsen met Groen Proeven Gaat uit van een PTA op basis van: Een holistische benadering (stip op de horizon) Niet afvinken van enkelvoudige handelingen Combinatie van toetsen die elkaar versterken, zowel qua inhoud als vorm Inhoud: dekking examenprogramma Vorm: op alle niveaus van de piramide Kwaliteit van schoolexaminering

PTA: een evenwichtig geheel Zitten alle eindtermen in totale PTA? Programma = bewuste, beargumenteerde combinatie van toetsvormen. Passen deze toetsen bij het Waarom en WAT? LB/K/2 LB/K/3 LB/K/16 Enzovoort .. Handelingstoets

Maar hoe werkt dit in de praktijk? Een voorbeeld PTA; herkenbaar of verrassend? Onze weg er naar toe Wat heeft het mij, mijn leerlingen en onze school gebracht? Wat willen wij nog meer? Corry van den Berg, Nordwin College

Tot slot, wist u dat Groen Proeven dit jaar… Een leergang uitvoert voor > 130 docenten en hun teamleiders? Nieuwe templates heeft waarmee uw docenten zelf gestandaardiseerde PvB’s kunnen ontwikkelen? Samenwerkt met het Ontwikkelcentrum aan GP arrangementen? Minimaal 35 sets goedgekeurde PvB’s oplevert in de PvB bank? Met zijn experts op locatie de invoering van GP ondersteunt? Structureel gebruikt wordt op 11 AOC’s én bij de VBG scholen? Werkt aan de borging van zijn producten en diensten na ‘13? Nog steeds door veel leerlingen én hun docenten als een ‘feestje’ wordt ervaren? Het Groen Proeven team dit feestje graag samen met u viert op onze slotconferentie op 30 mei ’13!

Tot ziens bij Onze Groen Proeven experts staan u graag te woord op de informatiemarkt!

Achtergrond dia’s

Veranderingen in beoordelingsvormen Voornamelijk schriftelijk Steeds meer gericht op gedrag Alleen product Product en proces / onderbouwing Docent beoordeelt Leerlingen en beroepspraktijk beoordelen mee Weinig variatie in toetsmethoden Veel variatie en combinatie van toetsmethoden Contextloos en enkelvoudig In echte situaties en complex (authentiek) Docent bepaalt Meer verantwoordelijkheid bij de leerling

Welke van deze vaardigheden is in de afgelopen 40 jaar het meest belangrijk geworden op de werkplek? Routinematige handmatige vaardigheden Niet-routinematige handmatige vaardigheden Routinematige cognitieve vaardigheden Complexe communicatievaardigheden Probleemoplossende vaardigheden

(Levy & Murnane, 2003)

Competenties, competentiegericht? Competent zijn: ‘Ik kan iets en ik weet waarom’ Competentiegericht onderwijs (CGO): de leerling leert in samenhang krijgt eigen verantwoordelijkheid, leert te reflecteren leert actief en vanuit de praktijk laat zien wat hij kan! Competentiegerichte examenprogramma’s groen Professionele vaardigheden vervangen door 18 SHL competenties Competent zijn: Bewust handelen en keuzes verantwoorden