TKD NIEUWE STIJL ACADEMIEJAAR Prof Aertgeers, De Cort, Degryse, Heyrman
TKD geënt op leertheorieën Volwassen leren Actief, verantwoordelijkheid, ervaring, eigen doelen Constructivisme Betekenisconstructie vs ‘kant en klaar’ Sociaal-cognitieve theorie Rolmodel, socialisatie Ervaringsleren – leercirkel Meemaken, overdenken, begripsvorming, doen Activist – Reflector – Theoreticus - Pragmaticus
Geboden kansen TKD-onderwijs Groepsproces Ontwikkelen individuele leermethode Kennisverdieping Ontwikkelen vaardigheden attitudeontwikkeling
Data TKD 8 december december mei 2007
TKD agenda voormiddag 9.00 uur – uur –INTERVISIE –attitudevorming –10.45 uur – 12 uur –CASUSBESPREKING –leermethode ontwikkeling
TKD agenda namiddag uur – uur –TRAJECTBESPREKING –kennisverdieping uur uur –1. VAARDIGHEDEN –2. ETHISCHE ONDERWERP –3. ‘CRITICAL EVENTS’ ONTLEDING –Vaardigheden, attitudevorming uur –16 uur –EVALUATIE, AFSPRAKEN
TKD 1 intervisie Organisatie van de huisartsgeneeskunde Rol en taak van de hag. Basistekst bespreken en toetsen: WITBOEK HUISARTSGENEESKUNDE 2006 Hfdst 4 (geringe aantrekkinskracht) Hfdst 6 (specifieke ha-gn) Hfdst 8 (in de basisopleiding?)
TKD 2 intervisie Leerstijlen? Wat is mijn persoonlijke leerstijl?
leerstijlen Doe de Kolbtest – Wat vind je van dit testresultaat? Hoe aanpak veranderen om meer tegemoet te komen aan andere leerstijlen?
TKD 3 intervisie Rolmodellen –Hoe wordt met ebm omgegaan? –Consultatiestijl? –Praktijkorganisatie –Statuut van de guidelines? –Omgang met moeilijke patiënten? –Spanningsveld weten en doen? –Houding andere collega’s, firma’s, stagiair,…
TKD 1,2 en 3: casusbespreking Max 4 cases Elke deelnemer om beurt krijgt een opdracht. Diegenen die de eerste dag aan bod komen krijgen hun opdracht nu.
Casusbespreking Systematisch brengen, goed voorbereid –Volgens ‘sackett’(web), verkort, SOEP,… Toepassing ha-gen denkkaders –Hypothetico-deductief, besliskundig, EBM, preventie.. Alle competentieterreinen erbij betrekken Minstens één PUN (PAM) DEN per casus Probeer één PICO vraag (Pt Intervention Control Outcome) Therapiegids – formularium vervolledigen
TKD 1 Traject-booster Depressie: –Welke a depressiva schrijft de ha voor? Hoe start hij op? bouwt hij af? Augmentatie? –Welke kenmerken van het gesprek met de depressieve patiënt observeer je? –CGT en de huisarts? Cfr. Opdracht in webcel
TKD 2 Traject-booster De chronische patiënt, vb ‘hypertensie’ (maar elke docent kiest zijn onderwerp) –-enkele korte literatuuropdrachten –-observatieopdracht: bespreek een dossier waarvan je het globaal CV risico dmv score België hebt berekend –-registratieopdracht: inventariseer de gebruikte a. hypertensiva: groep? Dosis? CI? Interacties? Specifieke indicaties? –-eventueel papieren casus door docent
TKD 3 Traject-booster Acute geneeskunde (cfr trajectopdracht – volgt)
TKD 1 Attitude en Vaardigheden De zorg voor kwaliteit Oefening: ‘critical event’ analyse
Betekenisvolle gebeurtenissen =wat ons geraakt heeft, invloed op denken/voelen/handelen. Onderwerp: medisch, praktijkorganisatie, opleiding, persoonlijk functioneren. Zowel neg. als pos. Reflecteren, analyseren volgens visgraatdiagram
TKD 2 Attitude en Vaardigheden Praktische ethiek Debat voorbereiden ahv casussen op het web; referentiekaders voorradig
TKD 3 Attitude en Vaardigheden Hoe en waar kan ik klinische vaardigheden trainen?