TKD NIEUWE STIJL ACADEMIEJAAR 2006-7 Prof Aertgeers, De Cort, Degryse, Heyrman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Evaluatie van mentorprojecten
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
BattleBots The school battle.
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Didactische werkvormen
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Fuseren, samenwerken en concurreren
/TB Samenwerking huisartsen fysio-/oefentherapeuten Vlaardingen 10 mei 2012 Tineke Bolsius ELO-adviseur.
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hogescholen in Dialoog
Probleem gestuurd onderwijs
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Doelstelling van vandaag
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
Studietaak De studietaak staat centraal
Onderzoeksvaardigheden
Welkom 2de Bac HW Macro- Economie. Slide #2 Kennismaking / Inleiding 1. Handboek 2. Werkwijze / Evaluatie 3. Praktische Organisatie 4. Vragen / Opmerkingen.
Een update. Inschrijving 2000 deelnemers waarvan : –1200 handhavers –500 vergunningverleners –en 300 juristen Inschrijving sluit op 15 december Hierna.
60+ team CGG Largo CGG Mandel en Leie Hoofdzetels: J
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Farmaceutische zorg in NCare
De gezonde school en genotmiddelen
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Deel anders, mijn organisatie
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Handelingsplannen.
Naam workshopbegeleider
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Rol van cultuur bij kennismanagement Jan Meijer Den Haag, 1 december 2005.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
Stage Huisartsgeneeskunde Master 1 Kristin Hendrickx Chris Monteyne.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
Activerende werkvormen
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Ethiek in de branche social work
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Karin Verschoor & Jeannette Verhoeven
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Transcript van de presentatie:

TKD NIEUWE STIJL ACADEMIEJAAR Prof Aertgeers, De Cort, Degryse, Heyrman

TKD geënt op leertheorieën Volwassen leren Actief, verantwoordelijkheid, ervaring, eigen doelen Constructivisme Betekenisconstructie vs ‘kant en klaar’ Sociaal-cognitieve theorie Rolmodel, socialisatie Ervaringsleren – leercirkel Meemaken, overdenken, begripsvorming, doen Activist – Reflector – Theoreticus - Pragmaticus

Geboden kansen TKD-onderwijs Groepsproces Ontwikkelen individuele leermethode Kennisverdieping Ontwikkelen vaardigheden attitudeontwikkeling

Data TKD 8 december december mei 2007

TKD agenda voormiddag 9.00 uur – uur –INTERVISIE –attitudevorming –10.45 uur – 12 uur –CASUSBESPREKING –leermethode ontwikkeling

TKD agenda namiddag uur – uur –TRAJECTBESPREKING –kennisverdieping uur uur –1. VAARDIGHEDEN –2. ETHISCHE ONDERWERP –3. ‘CRITICAL EVENTS’ ONTLEDING –Vaardigheden, attitudevorming uur –16 uur –EVALUATIE, AFSPRAKEN

TKD 1 intervisie Organisatie van de huisartsgeneeskunde Rol en taak van de hag. Basistekst bespreken en toetsen: WITBOEK HUISARTSGENEESKUNDE 2006 Hfdst 4 (geringe aantrekkinskracht) Hfdst 6 (specifieke ha-gn) Hfdst 8 (in de basisopleiding?)

TKD 2 intervisie Leerstijlen? Wat is mijn persoonlijke leerstijl?

leerstijlen Doe de Kolbtest – Wat vind je van dit testresultaat? Hoe aanpak veranderen om meer tegemoet te komen aan andere leerstijlen?

TKD 3 intervisie Rolmodellen –Hoe wordt met ebm omgegaan? –Consultatiestijl? –Praktijkorganisatie –Statuut van de guidelines? –Omgang met moeilijke patiënten? –Spanningsveld weten en doen? –Houding andere collega’s, firma’s, stagiair,…

TKD 1,2 en 3: casusbespreking Max 4 cases Elke deelnemer om beurt krijgt een opdracht. Diegenen die de eerste dag aan bod komen krijgen hun opdracht nu.

Casusbespreking Systematisch brengen, goed voorbereid –Volgens ‘sackett’(web), verkort, SOEP,… Toepassing ha-gen denkkaders –Hypothetico-deductief, besliskundig, EBM, preventie.. Alle competentieterreinen erbij betrekken Minstens één PUN (PAM) DEN per casus Probeer één PICO vraag (Pt Intervention Control Outcome) Therapiegids – formularium vervolledigen

TKD 1 Traject-booster Depressie: –Welke a depressiva schrijft de ha voor? Hoe start hij op? bouwt hij af? Augmentatie? –Welke kenmerken van het gesprek met de depressieve patiënt observeer je? –CGT en de huisarts? Cfr. Opdracht in webcel

TKD 2 Traject-booster De chronische patiënt, vb ‘hypertensie’ (maar elke docent kiest zijn onderwerp) –-enkele korte literatuuropdrachten –-observatieopdracht: bespreek een dossier waarvan je het globaal CV risico dmv score België hebt berekend –-registratieopdracht: inventariseer de gebruikte a. hypertensiva: groep? Dosis? CI? Interacties? Specifieke indicaties? –-eventueel papieren casus door docent

TKD 3 Traject-booster Acute geneeskunde (cfr trajectopdracht – volgt)

TKD 1 Attitude en Vaardigheden De zorg voor kwaliteit Oefening: ‘critical event’ analyse

Betekenisvolle gebeurtenissen =wat ons geraakt heeft, invloed op denken/voelen/handelen. Onderwerp: medisch, praktijkorganisatie, opleiding, persoonlijk functioneren. Zowel neg. als pos. Reflecteren, analyseren volgens visgraatdiagram

TKD 2 Attitude en Vaardigheden Praktische ethiek Debat voorbereiden ahv casussen op het web; referentiekaders voorradig

TKD 3 Attitude en Vaardigheden Hoe en waar kan ik klinische vaardigheden trainen?