Afdeling Milieu-inspectie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Welzijn op het werk Johan Ledegen Ingenieur – attaché F.O.D. WASO
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Het belang van risicomanagement voor vastgoedbeheerders
Analyseren van hinderklachten Gunther Van Broeck Annemie Wynands.
30 januari 2008 Toezicht op de baggerketen Inspectie Waterbeheer S. Jansen Inspecteur.
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Milieuhandhaving in Nijmegen
Nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro)

1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan uit de startblokken
DE IGZ, ANDERE RIJKSINSPECTIES EN EEN FRONTOFFICE ‘SAMENWERKENDE RIJKSINSPECTIES’:
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Hoe betere handhaving en naleving bereiken?
Veiligheid, gezondheid en kwaliteitszorg 22 november 2013
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Het gemeentelijk handhavingsbeleid Ruimtelijke ordening
Betrouwbaarheidstypologie
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
De kmo-portefeuille 3 kernprincipes vernieuwing:  vereenvoudigde steun  jaarlijkse steun  hogere steun.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
“Doen we het wel goed?” Na het papier, nu de praktijk.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Plan van aanpak asbestbrand
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Introductie OHSAS
Systeemgericht toezicht “In a nutshell”
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Voorstelling Juridische Dienst
Onbekend maakt onbemind De Milieudienst Midden-Holland.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Zelfcontrole door agrarische bedrijven: samen beschouwd.
16 september 2003 Risico-analyse IVW/DL & Inspectieprogramma Luchtvaart Paul Terpstra Projectleider Risico-Analyse IVW/DL Cluster O&P.
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Naar een duurzaam HRM beleid
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
Toelichting start MMS tot certificatie Hoe integreer je ISO14001 in jouw bedrijf? Evi Heyndrickx – Nederlands Copywriting – Vives - schooljaar
Bodem in de Omgevingswet
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Regelgeving muziekactiviteiten STUDIE: Lokale implementatie en handhaving Lokaal handhaven Mechelen,
VGM-beleid: wat, waarom en wie. INHOUD 1. Waarom VGM 2. VGM-beleid 3. VGM-actoren en hun opdracht.
BASISVEILIGHEID (VCA)
OZHZ Gemeenschappelijke regeling gemeenten en provincie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Natte Koeltorens 1.
Voorstelling Juridische Dienst
B-VCA / VOL-VCA © PBNA. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van PBNA.
Omgevingswet en Gezondheid
Rondetafelgesprek Uitvoeringsprogramma Handhaving
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

Afdeling Milieu-inspectie Handhavingsorgaan van de milieuhygiënewetgeving in het Vlaamse Gewest

Vlaams Gewest

Provincie Oost-Vlaanderen

Milieubeleid in Vlaanderen: organisatie

Milieubeleid in Vlaanderen: organisatie

Milieubeleid in Vlaanderen: organisatie

Afdeling Milieu-inspectie: organisatie Gelet op de noodzaak tot: toezicht houden; uitvoeren van geplande en gecoördineerde controles en opsporingsacties, evenwichtig verspreid over het ganse Vlaamse grondgebied en aangepakt in teamverband; een zo groot mogelijke uniformiteit in het beoordelen van de feitelijke vaststellingen en in de verdere behandeling (zowel strafrechtelijk als administratiefrechtelijk; de adviesverlening van de afdeling naar de minister van Leefmilieu; … bestaat er binnen de afdeling: een klassieke verticale structuur een innoverende horizontale structuur

Afdeling Milieu-inspectie: organisatie Inspectoraat-generaal (Brussel): afdelingshoofd en medewerkers Hoofdbestuur (Brussel) planning en uitwerking controlecampagnes coördinatie dossieropvolging en rapportering resultaten algemene logistieke en administratieve ondersteuning Toezicht zwarerisicobedrijven (SEVESO) Planning en uitwerking controlecampagnes SEVESO-bedrijven Nakomen verbintenissen samenwerkingsakkoord Provinciale buitendiensten (provinciehoofdsteden) doorlopend toezicht op naleving milieuregelgeving uitvoering gecoördineerde controles

Afdeling Milieu-inspectie: organisatie Werkgroepen (per milieusector) Lucht, water, bodem en grondwater, afval, geluid, veiligheid, genetisch gemodificeerde organismen, geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging Taken projectmatige aanpak controles, uniform over Vlaamse Gewest expertise binnen afdeling bundelen, verdiepen en verspreiden controles meer diepgang geven nieuwe evoluties opvolgen Samenstelling werkgroepgangmaker: Hoofdbestuur werkgroepleden: 1 per buitendienst

Afdeling Milieu-inspectie: organisatie Afdelingshoofd Hoofdbestuur Buitendienst Antwerpen Buitendienst Limburg Buitendienst Oost-Vlaanderen Buitendienst Vlaams-Brabant Buitendienst West-Vlaanderen Werkgroepen afval bodem en grondwater geluid Lucht veiligheid water genetisch gemodificeerde organismen Toezicht zware risicobedrijven (Seveso)

De afdeling Milieu-inspectie is uitsluitend bevoegd voor de Bevoegdheden De afdeling Milieu-inspectie is uitsluitend bevoegd voor de handhaving van de MILIEUHYGIENEWETGEVINGEN. HANDHAVING: Het door controle en toepassen - of ermee dreigen - van: strafrechtelijke middelen, administratiefrechtelijke middelen, privaatrechtelijke middelen, bevorderen dat algemene rechtsregels, regels en voorschriften op milieugebied nageleefd worden. De afdeling Milieu-inspectie hanteert de eerste twee middelen.

Elementen van handhaving Handhaving houdt normaliter in: Inspecties Onderhandelingen in geval van (risico op) niet-conformiteit met regels en regelgevingen Legale acties: strafrechtelijk en/of administratiefrechtelijk

Elementen van handhaving Twee types handhaving: Preventief: geregelde inspecties van bedrijven Repressief: nodig indien een individu of een bedrijf niet voldoet aan de opgelegde verplichtingen

De reguleringsketen Succesvolle regulering noodzaakt vijf stappen, drie “op papier” – en twee “actieve”: Regels en regelgevingen moeten gestoeld zijn op een aanvaarde leefmilieupolitiek. 2. Te bereiken doelstellingen / normen moeten geformuleerd worden. Doelstellingen / normen moeten “verankerd” worden in individuele vergunningen. Implementering noodzaakt veranderingen in gedrag en/of investeringen in technologie. Handhaving

Taken de afdeling Milieu-inspectie inspecteert en neemt maatregelen bij klasse 1 bedrijven de afdeling Milieu-inspectie draagt de (handhaving van het) milieuhygiënebeleid uit naar de provincies en gemeenten (t.b.v. klasse 2 en 3 bedrijven, niet-ingedeelde inrichtingen en vrije velddelicten)

Bedrijfscontrole: algemeen gebeurt in principe onaangekondigd. kan 24 uur op 24 gebeuren, ook in het weekend kan alle milieu-aspecten (integrale benadering) of kan zich beperken tot één bepaald aspect van elke controle wordt een (intern) inspectieverslag opgesteld

Bedrijfscontrole: bevoegdheden van de toezichthoudende ambtenaar heeft dag en nacht, zonder voorafgaande verwittiging, toegangsbevoegdheid in alle inrichtingen kan de bijstand van politie vorderen heeft inzagerecht in plannen, vergunningen, resultaten van zelfcontrole, ….. kan technische controle-activiteiten uitvoeren: nemen van monsters, ter plaatse metingen (laten) uitvoeren kan mondelinge of schriftelijke raadgevingen, aanmaningen en bevelen geven

Bedrijfscontrole: procedures MI-instrumentarium: gedetailleerde stroomschema’s per wetgeving Codes van goede praktijk voor de toezichthoudende ambtenaren van de afdeling Milieu-inspectie: strafrechtelijke afhandeling administratiefrechtelijke afhandeling Kwaliteitshandboek voor monsternames en metingen op het terrein van afval en afvalwater

Milieu-inspectieprogramma: waarom? Sinds start MI (1991): overtuiging om PLANMATIG en PREVENTIEF te werken planmatige aanpak ad hoc toevalstreffers ==> realisatie van belangrijke milieusaneringen EU-aanbeveling: minimumcriteria voor milieu-inspecties (4/4/01) jaarlijks inspectieplan: alle inspectieactiviteiten in de regio streven naar een hoger beschermingsniveau voor mens/milieu Bevordert deskundige, uniforme, geïntegreerde handhaving Maximale responsabilisering van HB en BDn

Milieu-inspectieprogramma: waarom? Instrument om werkdruk en -volume te helpen beheersen Prioriteiten bepaald in functie van: milieu-impact opgelegde uitvoeringstermijn beschikbare middelen hiërarchie van de opdrachtgever

Milieu-inspectieprogramma: structuur 1. Specifieke pro-actieve handhavingscampagnes projecten: éénmalig + vernieuwend; HB coördineert en BD voert uit acties: coördinatie + uitvoering BD; HB ondersteunt onderzoeksopdrachten: HB 2. Routine opdrachten: initiatief bij MI/BD staalname afval, afvalwater, bodem geluidsmetingen, ad hoc emissiemetingen lucht lichthinder, rioolcamera-inspecties, controle VMM meetapparatuur weigeringsbesluiten, bijzondere voorwaarden, zelfcontrole 3. Reactieve controles: op basis van een extern appel klachten, voorvallen, evaluatie proefvergunningen, handhavingsverslag hervergunningen, evaluatie werkplannen + nieuwe rubriek 2-inrichtingen, kantschriften, advies EMAS, parlementaire vragen, hoog toezicht Initiatief bij MI/BD 4. Voortgangscontroles + eigen initiatief: initiatief bij MI/BD

Enkele cijfers van 2006 18 inspecteurs (16,7 VTE): 1 voor management en coördinatie en 17 voor het uitvoeren van de meeste inspecties Meer dan 3.300 inspecties 127 aanvankelijke en 199 navolgende processen-verbaal 361 bedrijven met aanmaningen/raadgevingen; 127 bedrijven met aanmaning en proces-verbaal 545 afvalwaterstalen 198 stalen van afval, bodem en grondwater 30 metingen van luchtemissies 6 geluid- en trillingsmetingen 424 klachten