Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Aanleiding. Verouderde AO en onbekend. Hoe we het doen, zit in het hoofd. Ieder vindt dat hij het goed doet. Ieder heeft zijn eigen werkwijze
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Uitgangspunt. Delen organisatie al gecertificeerd. Begeleiding KAM-coördinator. Bekend met ISO-systemen
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Doel. Kwaliteit definieren. Processen beschrijven. Kritische punten benoemen. Afspraken maken en vastleggen
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Aanpak. Fulltime extra medewerker. Projectplan. Werkgroepjes. Presentaties, werkbijeenkomsten. Begeleidingsgroep MT
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Doorloop 1. Inventarisatie model: ISO versus INK 2. Opstellen werkbeschrijvingen 3. Bespreking, discussie, keuzes maken 4. Concepten vastleggen 5. Proefdraaien, 3 maanden 6. Bijstelling, definitieve beschrijvingen 7. Certificering
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Resultaat = Kwaliteitshandboek Drie onderdelen: 1. Organisatie 2. Systematiek 3. Bijlagen: - Procedures - Instructies - Lijsten - Formulieren
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Procedures 1. Vergunningverlening 2. Controle en handhaving 3. Melding Melding 8.19 Instructies 1. Klachten Lijsten (20) Registratieformulieren (10)
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Overige zaken: Kwaliteitsdoelen en metingen Interne audits Directiebeoordeling Jaarlijks verbeterprogramma Aanvaardbare leveranciers Klanttevredenheidsonderzoek
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 “Meevallers”. Betrokkenheid, draagvlak bij de medewerkers. Tijdsduur van het traject. Kwaliteit “bewezen” met certificering. Voorbeeldwerking, uitbreiding naar andere afdelingen
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 “Tegenvallers”. Veel secundaire informatie beschrijven of vergaren. Afspraken bewaken!. Systeem bijhouden, actualiseren. Onderhouden kost tijd
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Meerwaarde. Afspraken vastgelegd. (Meer) eenduidige manier van werken. Meer gericht op kwaliteit. Andere houding t.o.v. elkaars werk. Jaarlijkse verbetering. Voordeel bij professionalisering