Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving 11092003.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Model RI&E Sociale Werkvoorziening
Implementatie van de UNCO-MOB
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
KWALITEITSHANDBOEK VOOR DE ERKENDE ZWEEFVLIEGTECHNICUS
Beheer(s) je milieutaken Milieuzorgsysteem als tool! 19 november 2012.
© L.A.F.M. Kerklaan Holland Consulting Group 1 Het managen van de juridische bibliotheek Workshop ontwikkeld voor ‘het overleg’ “Het kwaliteitshandboek.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Kwaliteit volgens Sportfondsen! Optimale Waarde ® Voor alle belanghebbenden Constante verbetering.
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Contactdag LABS 3 oktober 2008 VITO – Mol Kees van den Bosch
Monitoringrapport Laat zien! wat we hebben gedaan Stand van zaken
Motivatie van de professional Willy Limpens
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
1 E-learning bij Electrabel Nederland, Vaktechnische opleidingen.
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Kwaliteitssystemen en procedures
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
1.3 Kwaliteitsborging.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Titel van de presentatie2 Wanneer start 2e spoor? Als werkgever en werknemer constateren dat herplaatsing bij eigen werkgever nu of binnen afzienbare.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Dr. Carla Veldkamp UMC St Radboud
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
LauwersCollege Buitenpost Informatica
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Integraal Kankercentrum Noord Oost
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Implementatie Normblad 8002
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
5S in Velsen.
5S in Velsen.
Vroege Vogel-sessie Managementsystemen op een rij Relatie INK-managementmodel en andere managementmodellen drs. J.A.J. Balk, INK Vroege Vogel-sessie,
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Bewustwording informatiebeveiliging
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Strategische Buurt Ontwikkeling
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Dinsdag 12 december 2006 Onderwerpen Avond 4:
Veranderingsprocessen
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
l Partner in automatisering software - hardware - IT services.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Werkbeschrijvingen en bestekken. De werkomschrijving Alle werkzaamheden voor het aanleggen of onderhouden van groen of een tuin In volgorde waarin ze.
Bestuursamenstelling
Werkbeschrijvingen en bestekken
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Contactdag LABS 3 oktober 2008 VITO – Mol Kees van den Bosch
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving

Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Aanleiding. Verouderde AO en onbekend. Hoe we het doen, zit in het hoofd. Ieder vindt dat hij het goed doet. Ieder heeft zijn eigen werkwijze

Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Uitgangspunt. Delen organisatie al gecertificeerd. Begeleiding KAM-coördinator. Bekend met ISO-systemen

Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Doel. Kwaliteit definieren. Processen beschrijven. Kritische punten benoemen. Afspraken maken en vastleggen

Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Aanpak. Fulltime extra medewerker. Projectplan. Werkgroepjes. Presentaties, werkbijeenkomsten. Begeleidingsgroep MT

Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Doorloop 1. Inventarisatie model: ISO versus INK 2. Opstellen werkbeschrijvingen 3. Bespreking, discussie, keuzes maken 4. Concepten vastleggen 5. Proefdraaien, 3 maanden 6. Bijstelling, definitieve beschrijvingen 7. Certificering

Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Resultaat = Kwaliteitshandboek Drie onderdelen: 1. Organisatie 2. Systematiek 3. Bijlagen: - Procedures - Instructies - Lijsten - Formulieren

Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Procedures 1. Vergunningverlening 2. Controle en handhaving 3. Melding Melding 8.19 Instructies 1. Klachten Lijsten (20) Registratieformulieren (10)

Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Overige zaken: Kwaliteitsdoelen en metingen Interne audits Directiebeoordeling Jaarlijks verbeterprogramma Aanvaardbare leveranciers Klanttevredenheidsonderzoek

Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 “Meevallers”. Betrokkenheid, draagvlak bij de medewerkers. Tijdsduur van het traject. Kwaliteit “bewezen” met certificering. Voorbeeldwerking, uitbreiding naar andere afdelingen

Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 “Tegenvallers”. Veel secundaire informatie beschrijven of vergaren. Afspraken bewaken!. Systeem bijhouden, actualiseren. Onderhouden kost tijd

Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Meerwaarde. Afspraken vastgelegd. (Meer) eenduidige manier van werken. Meer gericht op kwaliteit. Andere houding t.o.v. elkaars werk. Jaarlijkse verbetering. Voordeel bij professionalisering