Motivatie: van begrip naar toepassingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Technologie en functie-ontwerp
Advertisements

De fundamenten van de organisatiestructuur
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Vrijwilligers & motivatie
GREY POWER 3x concreet Robin van Barneveld. Doel: 3x beweging 2.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk IV
Arbeidstevredenheid en prestaties
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
de werkgever van de toekomst
Inleiding tot management en organisaties
Management Hoofdstuk 15 Werknemers motiveren.
Basisbegrippen van motivatie
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Perceptie en individuele besluitvorming
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
De fundamenten van groepsgedrag
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
De aard en effectiviteit van management
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
Basisbegrippen van motivatie
Perceptie en individuele besluitvorming
De fundamenten van groepsgedrag
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Van begrippen naar toepassingen
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Introductie tot Organisatie Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Management Accounting Management Control
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties Hoofdstuk IV
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
De fundamenten van groepsgedrag
Perceptie en individuele besluitvorming
Leidinggeven voor eerste verkoper
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Boeien en binden van goede medewerkers
Veiligheidsprogramma’s toen…
Transcript van de presentatie:

Motivatie: van begrip naar toepassingen Gedrag in organisaties, 10e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge Hoofdstuk 6 Motivatie: van begrip naar toepassingen

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 1. Te bespreken hoe werknemers kunnen worden gemotiveerd door de werkomgeving te veranderen. Uiteen te zetten waarom managers programma’s voor grotere betrokkenheid van werknemers invoeren. De drie belangrijkste methoden om taken opnieuw te ontwerpen toe te lichten en met elkaar te vergelijken

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: De vier belangrijkste strategische beloningsbeslissingen te beschrijven. Te bespreken hoe verschillende typen variabele-beloningsprogramma’s de motivatie van werknemers kunnen verhogen. Te beschrijven hoe de toepassing van motivatie in verschillende culturen varieert

Het taakkenmerkenmodel Elke baan is te beschrijven met de aanwezigheid van vijf dimensies: Variatie in vaardigheden Taakidentiteit Taakbelang Autonomie Feedback

Taakkenmerkenmodel

Motiverende potentiёle score (MPS) Werkzaamheden die potentieel motiverend zijn, moeten scoren op ten minste een van de drie factoren die leiden tot ervaren zinvolheid, en hoop op zowel autonomie als feedback.

Methoden om taken motiverender te maken: Taakroulatie Taakverbreding Taakverrijking Taken combineren Natuurlijke werkeenheden creёren Klantrelaties inbouwen Verticaal uitbreiden Feedbackkanalen openen

Taakverrijking

Drie alternatieve werkregelingen: Flextijd - een vastgesteld aantal uren zelf over de week kunnen verspreiden Duobanen - twee of meer mensen delen één traditionele baan van 40 werkuren per week Telewerken - werknemers werken minstens twee dagen per week aan een computer thuis die verbonden is met hun kantoor

Flextijd Voordelen zijn: minder verzuim grotere productiviteit minder onkosten voor overwerken minder vijandige houding tegenover de bedrijfsleiding minder opstoppingen rond werklocaties werknemers komen niet langer te laat meer autonomie en verantwoordelijkheid voor werknemer dat tot meer voldoening kan leiden

Telewerken Voordelen zijn: groter aantal kandidaten voor een baan hogere productiviteit minder verloop beter moreel lagere kosten voor kantoorruimte

Werknemersbetrokkenheid Participatief leiderschap: gezamenlijke besluitvorming Medezeggenschap: in plaats van direct deelnemen aan besluitvorming kunnen werknemers worden vertegenwoordigd: Ondernemingsraad Vertegenwoordigers in het bestuur

Vier strategische beloningsbeslissingen Welke beloning? (systeem instellen) Hoe individuele werknemers belonen? (kiezen tussen variabele en kwalificatiebeloning) Welke voordelen? (flexibele voordelen) Wat voor erkenningsprogramma’s?

1. Welke beloning? Bij vaststellen van beloningsniveaus zijn twee afwegingen mogelijk: 1. interne vergelijking: de waarde van de taak voor de organisatie 2. externe vergelijking: concurrentievermogen van beloning met beloningen elders in zelfde bedrijfstak

2. Hoe te belonen? Stukloon: vast bedrag per eenheid product Op basis van verdienstelijkheid: gebaseerd op individuele prestaties (merit-rating) Bonussen Beloning naar competenties: afgemeten aan aantal vaardigheden/ werkzaamheden, niet naar functie/rang Winstdeling: extra beloning op basis van vaste formule Productiviteitstoerekening: groei in productiviteit wordt verdeeld Aandelenprogramma’s

3. Flexibele voordelen Flexibele beloningselementen: Moduleplan Basispakket-plus-optie Belastingvoordeelpakket

4. Erkenningsprogramma’s Het erkennen van werknemers door intrinsieke beloning in de vorm van complimenten en prijzen etc.

Gevolgen voor managers Gevoelig zijn voor individuele verschillen/behoeften. Werknemers moeten specifieke doelen krijgen, evenals feedback. Betrek werknemers bij beslissingen. Beloningen aan prestaties koppelen. Werknemers willen billijke beloning.