Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen Begrijpen wat management inhoudt Uitleggen waarom vaardigheden van essentieel belang zijn voor succesvol management Beschrijven welke vaardigheden van essentieel belang zijn voor succesvol management Aangeven hoe dit boek je zal helpen om je vaardigheden te ontwikkelen Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Managers Toezicht houden op de activiteiten van andere mensen om zo de organisatiedoelen te bereiken Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Managementfuncties Plannen Organiseren Leiden Controleren Copyright © 2005 Prentice-Hall
Waarom zijn managementvaardigheden van belang? Concepten begrijpen is niet voldoende Actief kunnen inspelen op de organisatie Werknemers motiveren om hun werk te doen Copyright © 2005 Prentice-Hall
Het belang van managementvaardigheden Begrip en vaardigheden vereist om effectief te managen Vaardigheden leren door oefening en ervaring Copyright © 2005 Prentice-Hall
Algemene managementvaardigheden Conceptuele Interpersoonlijke Technische Politieke Copyright © 2005 Prentice-Hall
Algemene managementvaardigheden (vervolg) Conceptuele vaardigheden – intellectuele vermogen om ingewikkelde situaties te analyseren en te diagnosticeren Interpersoonlijke vaardigheden – het vermogen om met andere mensen te werken, hen te begrijpen en te motiveren Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Technische vaardigheden – specialistische kennis en deskundigheid kunnen toepassen Politieke vaardigheden – het vermogen om zijn positie te verbeteren, een machtbasis op te bouwen en de juiste contacten te leggen Copyright © 2005 Prentice-Hall
Specifieke managementvaardigheden Actief kunnen inspelen op de organisatie en haar hulpbronnen Organiseren en coördineren Met informatie omgaan Copyright © 2005 Prentice-Hall
Specifieke managementvaardigheden Zorgen voor groei en ontwikkeling Werknemers motiveren en met conflicten omgaan Op een strategische manier problemen oplossen Copyright © 2005 Prentice-Hall
Vereiste vaardigheden voor een bekwaam manager Vaardigheden op het gebied van zelfbewustzijn Jezelf kennen Jezelf ontwikkelen Zelfgestuurde loopbaanplanning Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Algemene sociale vaardigheden: toepasbaar in een breed scala aan situaties binnen de organisatie Op interpersoonlijk niveau communiceren Diversiteit waarderen Ethische wegwijzers ontwikkelen Tijd en stress managen Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Vaardigheden op het gebied van plannen en controleren Plannen en doelen bepalen Prestaties evalueren Creatief problemen oplossen Conflicten hanteren Copyright © 2005 Prentice-Hall
Organisatorische vaardigheden Functies ontwerpen Mensen selecteren en laten groeien Zeer goed presterende teams vormen Weten wat de organisatiecultuur is en deze kunnen wijzigen Copyright © 2005 Prentice-Hall
Leiderschapsvaardigheden Leiderschap is het proces waardoor je anderen aanstuurt, energie geeft en hun vrijwillige inzet verwerft voor de visie van de leider Copyright © 2005 Prentice-Hall
Vereiste vaardigheden voor een bekwaam manager Leiderschaps-vaardigheden Machtsbases bouwen Verandering managen Leiding geven Anderen motiveren Copyright © 2005 Prentice-Hall
Vaardigheden aanleren Hoe kunnen managementvaardigheden worden onderwezen? Begrip op zowel conceptueel als gedragsmatig niveau Gelegenheid hebben om te oefenen Feedback krijgen Integratie in gedragsrepertoire Copyright © 2005 Prentice-Hall
Het model van ervaringsleren Concrete ervaringen Observatie en nadenken Gevolgen testen van het gebruik van de begrippen in nieuwe situaties Vorming van abstracte begrippen en generalisaties Copyright © 2005 Prentice-Hall
Leermodel voor managementvaardigheden 1. Jezelf beoordelen. 2. De vaardigheid als theoretisch begrip leren. 3. Controleren of je een juist begrip van de vaardigheid hebt: quiz. 4. De gedragingen onderscheiden waaruit de vaardigheid bestaat: checklist. 5. De vaardigheid laten zien in een demonstratieoefening. 6. De vaardigheid oefenen in groepsoefeningen. 7. Het niveau van de vaardigheid beoordelen met een samenvattende checklist. 8. Vragen stellen die kunnen helpen bij de toepassing van de vaardigheid. 9. Oefeningen doen om de vaardigheid nog beter onder de knie te krijgen. 10. Een actieplan opstellen om de vaardigheid verder te blijven ontwikkelen. Copyright © 2005 Prentice-Hall
Enkele richtlijnen voor de effectieve toepassing van vaardigheden Bereid je goed voor Luister Gebruik vragen om de keuzevrijheid te respecteren Wees positief Wees eerlijk en recht door zee Wees assertief Copyright © 2005 Prentice-Hall