Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
De relatie tussen logistiek en veiligheid
5-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 5 Ethische richtlijnen ontwikkelen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright ©
Arbeidstevredenheid en prestaties
Management : situering en begrip
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 2 Zelfbewustzijn: jezelf begrijpen en ontwikkelen
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 4 Diversiteit waarderen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
De aard en effectiviteit van management
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Organisatiestructuur en
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
PLATO™-Intensief- Leadership
Leiderschap en organisatie
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Hoofdstuk 3 De zelfbewuste manager
Hoofdstuk 10 Diversiteit managen
Leidinggeven en coachen
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Managen en proces Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf managen en proces.
Samenwerken Werken in Teams.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Psychomotorische taxonomie
ZESC – Situationeel leiderschap
Wat is coöperatief leren?
Coping.
Een vergadering organiseren
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Burgerschap Samenwerkend leren
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen Begrijpen wat management inhoudt Uitleggen waarom vaardigheden van essentieel belang zijn voor succesvol management Beschrijven welke vaardigheden van essentieel belang zijn voor succesvol management Aangeven hoe dit boek je zal helpen om je vaardigheden te ontwikkelen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Managers Toezicht houden op de activiteiten van andere mensen om zo de organisatiedoelen te bereiken Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Managementfuncties Plannen Organiseren Leiden Controleren Copyright © 2005 Prentice-Hall

Waarom zijn managementvaardigheden van belang? Concepten begrijpen is niet voldoende Actief kunnen inspelen op de organisatie Werknemers motiveren om hun werk te doen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Het belang van managementvaardigheden Begrip en vaardigheden vereist om effectief te managen Vaardigheden leren door oefening en ervaring Copyright © 2005 Prentice-Hall

Algemene managementvaardigheden Conceptuele Interpersoonlijke Technische Politieke Copyright © 2005 Prentice-Hall

Algemene managementvaardigheden (vervolg) Conceptuele vaardigheden – intellectuele vermogen om ingewikkelde situaties te analyseren en te diagnosticeren Interpersoonlijke vaardigheden – het vermogen om met andere mensen te werken, hen te begrijpen en te motiveren Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Technische vaardigheden – specialistische kennis en deskundigheid kunnen toepassen Politieke vaardigheden – het vermogen om zijn positie te verbeteren, een machtbasis op te bouwen en de juiste contacten te leggen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Specifieke managementvaardigheden Actief kunnen inspelen op de organisatie en haar hulpbronnen Organiseren en coördineren Met informatie omgaan Copyright © 2005 Prentice-Hall

Specifieke managementvaardigheden Zorgen voor groei en ontwikkeling Werknemers motiveren en met conflicten omgaan Op een strategische manier problemen oplossen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Vereiste vaardigheden voor een bekwaam manager Vaardigheden op het gebied van zelfbewustzijn Jezelf kennen Jezelf ontwikkelen Zelfgestuurde loopbaanplanning Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Algemene sociale vaardigheden: toepasbaar in een breed scala aan situaties binnen de organisatie Op interpersoonlijk niveau communiceren Diversiteit waarderen Ethische wegwijzers ontwikkelen Tijd en stress managen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Vaardigheden op het gebied van plannen en controleren Plannen en doelen bepalen Prestaties evalueren Creatief problemen oplossen Conflicten hanteren Copyright © 2005 Prentice-Hall

Organisatorische vaardigheden Functies ontwerpen Mensen selecteren en laten groeien Zeer goed presterende teams vormen Weten wat de organisatiecultuur is en deze kunnen wijzigen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Leiderschapsvaardigheden Leiderschap is het proces waardoor je anderen aanstuurt, energie geeft en hun vrijwillige inzet verwerft voor de visie van de leider Copyright © 2005 Prentice-Hall

Vereiste vaardigheden voor een bekwaam manager Leiderschaps-vaardigheden Machtsbases bouwen Verandering managen Leiding geven Anderen motiveren Copyright © 2005 Prentice-Hall

Vaardigheden aanleren Hoe kunnen managementvaardigheden worden onderwezen? Begrip op zowel conceptueel als gedragsmatig niveau Gelegenheid hebben om te oefenen Feedback krijgen Integratie in gedragsrepertoire Copyright © 2005 Prentice-Hall

Het model van ervaringsleren Concrete ervaringen Observatie en nadenken Gevolgen testen van het gebruik van de begrippen in nieuwe situaties Vorming van abstracte begrippen en generalisaties Copyright © 2005 Prentice-Hall

Leermodel voor managementvaardigheden 1. Jezelf beoordelen. 2. De vaardigheid als theoretisch begrip leren. 3. Controleren of je een juist begrip van de vaardigheid hebt: quiz. 4. De gedragingen onderscheiden waaruit de vaardigheid bestaat: checklist. 5. De vaardigheid laten zien in een demonstratieoefening. 6. De vaardigheid oefenen in groepsoefeningen. 7. Het niveau van de vaardigheid beoordelen met een samenvattende checklist. 8. Vragen stellen die kunnen helpen bij de toepassing van de vaardigheid. 9. Oefeningen doen om de vaardigheid nog beter onder de knie te krijgen. 10. Een actieplan opstellen om de vaardigheid verder te blijven ontwikkelen. Copyright © 2005 Prentice-Hall

Enkele richtlijnen voor de effectieve toepassing van vaardigheden Bereid je goed voor Luister Gebruik vragen om de keuzevrijheid te respecteren Wees positief Wees eerlijk en recht door zee Wees assertief Copyright © 2005 Prentice-Hall