Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

De fundamenten van de organisatiestructuur
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
Competentiemanagement
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Arbeidstevredenheid en prestaties
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Oplossingsgericht coachen
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Prestaties beoordelen
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Organisatiestructuur en
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Introductie tot Organisatie Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Functieprofiel en beoordeling
Opleiden van medewerkers
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Performance management Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf beoordeeld worden.
Wat willen we vandaag doen?
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Prestatiebeoordeling en beloningssysteem
Interne coaches Vlaamse overheid
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?

Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Leidinggeven voor eerste verkoper
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Inspelen op innovaties
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Leerdoelen (1) Prestatiebeoordelingsgesprekken voeren Beoordelingscriteria afleiden uit geformuleerde doelen Bepalen wat je in een gegeven situatie het beste kunt beoordelen De effectiefste methoden toepassen om prestaties te meten Beoordelingsgesprekken gebruiken als bijsturingsinstrument Betekenisvolle feedback geven voor de ontwikkeling van werknemers Beoordelingsfouten vermijden De effectiviteit van hele teams beoordelen Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Leerdoelen (2) Goede sollicitatiegesprekken voeren Anderen ontwikkelen door zaken te delegeren Betekenisvolle feedback geven waarvan anderen kunnen leren Werknemers coachen bij prestatieproblemen op het werk Werknemers adviseren bij persoonlijke problemen en hen begeleiden bij hun loopbaan Werknemers begeleiden bij hun ontwikkeling op de lange termijn Copyright © 2010 Pearson Education

Prestaties beoordelen Beoordelingen zijn belangrijk voor managers, omdat: Kunnen werknemers zich te ontwikkelen en optimaal te presteren Helpen bij het behalen van doelen Copyright © 2010 Pearson Education

Prestatiebeoordelingen Het proces De feitelijke prestaties meten De feitelijke prestaties met de norm vergelijken Actie ondernemen om afwijkingen bij te sturen of ondeugdelijke normen te corrigeren Copyright © 2010 Pearson Education

Criteria voor prestatiebeoordelingen Individuele taakuitkomsten Gedrag Persoonlijkheids-kenmerken Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Prestaties meten: beoordelingsmethoden om prestaties met de gestelde norm te vergelijken Checklists Schriftelijke vastleggingen Cruciale voorvallen Grafische beoordelingsschalen Beoordelingsschalen met gedragsankers Vergelijkingen tussen meerdere personen Beoordelingen via computersoftware Copyright © 2010 Pearson Education

Mogelijke fouten bij de beoordeling van prestaties Fouten die kunnen ontstaan bij beoordelen Subjectiviteit Mildheid Centrale tendentie Nadruk op recente voorbeelden Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Nadruk op recente voorbeelden Haastig Concentratie op activiteiten Halo-effect Horns-effect Copyright © 2010 Pearson Education

Teamprestaties beoordelen Koppel de resultaten van het team aan de organisatiedoelen Begin met de klanten van het team en het werkproces dat het team volgt om aan zijn behoeften te voldoen Meet zowel teamprestaties als individuele prestaties Train het team om zijn eigen maten te ontwikkelen Copyright © 2010 Pearson Education

Richtlijnen om beoordelingsgesprekken te verbeteren Lees de beoordelingen door die andere ervaren leidinggevenden hebben geschreven om te zien wat wel en niet werkt. Maak tijdens de beoordelingsperiode aantekeningen. Vraag input van andere waarnemers als dat toepasselijk is Baseer geschreven beoordelingen op meerdere waarnemingen uit de eerste hand. Weet waarnaar je op zoek bent. Beoordeel de juiste dingen. Neem geen geruchten, beweringen of gokwerk op in je schriftelijke beoordelingen. Wees volledig. Neem goede, slechte en nare dingen op. Copyright © 2010 Pearson Education

Waarom het ontwikkelen van mensen belangrijk is Hogere productiviteit Meer tevredenheid Maakt het werk van de manager gemakkelijker Copyright © 2010 Pearson Education

Werknemers ontwikkelen Delegeren Betekenisvolle feedback geven Coachen bij prestatieproblemen Advies geven over persoonlijke problemen en moeilijkheden in de loopbaan (counseling) Medwerkers begeleiden bij hun langetermijnontwikkeling (mentoraat) Copyright © 2010 Pearson Education

Betekenisvolle feedback geven voor het leerproces Bij het feedbackproces spelen vier opeenvolgende elementen een rol: Managers laten de werknemers weten wat ze hebben vastgesteld Welk oordeel ze hierover hebben Welke gevolgen dit heeft en hoe het gedrag kan worden verbeterd Vervolgens wordt in de gaten gehouden hoe het gedrag zich ontwikkelt Copyright © 2010 Pearson Education

Methoden voor de selectie van werknemers Sollicitatieformulieren Referentieonderzoek Sollicitatietests Simulatieoefeningen Sollicitatiegesprekken Copyright © 2010 Pearson Education

Suggesties voor gesprekken Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Gesloten vragen Werkt u liever ’s nachts of overdag? Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Open vragen Wat waren uw belangrijkste prestaties in uw vorige functies? Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Onderzoekende vragen Kunt u mij een voorbeeld geven van de manier waarop u kosten hebt bespaard? Copyright © 2010 Pearson Education

Copyright © 2010 Pearson Education Hypothetische vragen Hoe zou u reageren als u door een klant werd uitgescholden? Copyright © 2010 Pearson Education