PLATO™-Intensief- Leadership

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

situationeel leiderschap
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Goede samenwerking: vrijwilligers en beroepskrachten
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Waarde(n)vol Leiderschap Van theorie naar praktijk
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Nationaal Innovatie Event
Auke Hofstra B.V. Production Improvement Competentiemanagement.
Visie Mensontwikkeling WSD
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
VLECHTWERK voor vrouwen en mannen met ambitie
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
voor vrouwen en mannen met ambitie
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
1. Leidinggeven Blz. 7 Boekje Leidinggeven. leidinggeven Wat wil een leidinggevende? Dat het werk goed gedaan wordt en dat medewerkers met plezier werken!
Leidinggeven en coachen
Opleiden van medewerkers
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Reorganisatie = (tijd)verspilling
5S in Velsen.
De verschillende stijlen
Een theoretische verkenning
Competentiemanagement in de techniek
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Welkom bij het tweede Scholingsmoment van seizoen
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Mentoren Managen Workshop jaarcongres VvSL 6 november 2014 Annemiek Jonker.
Management en leidinggeven
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Het coachende functioneringsgesprek
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Even voorstellen: Ipse de Bruggen -Een organisatie in de gehandicaptenzorg -Met een werkgebied in Zuid Holland -Ontstaan in 2008 na een fusie -Ondersteunen.
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 4 drs. S. van der Geest.
Beslissen managen en macht beslissen Constant beslissingen nemen, zakelijk/prive Gestructureerde /ongestructureerde Ty pe be sli.
Beslissen managen en macht
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
LEIDERSCHAP Jorieke Kamp Kees in ’t Veld. AAN DE LEIDING Laat dát maar aan mij over!
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
ZESC – Situationeel leiderschap
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Leiding geven aan school ontwikkeling
Persoonlijk Leiderschap
Werkgevers wendbaar aan de slag
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
LEIDERSCHAP © Dia van Berry Hagendijk.
Veiligheidsprogramma’s toen…
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

PLATO™-Intensief- Leadership Sessie 1 – 22 februari 2011 – SPK vzw - Turnhout

DEEL 1: LEIDING GEVEN 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008

Groepsoefening Wat is leiderschap? CASE: U zal voor lange tijd (2 à 3 jaar) afwezig zijn in uw organisatie (expeditie naar mars). Welke competenties vermeldt u in de wervingsadvertentie voor het zoeken van uw vervanger ? 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008

Leiderschapseigenschappen Theoretisch kader Leiderschapseigenschappen De onblusbare wil om te leiden Een visie op de toekomst De vaardigheid anderen te inspireren binnen deze visie Het vermogen stap voor stap toe te werken naar de gewenste toekomst 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008

Leiderschap = een combinatie van … Theoretisch kader Leiderschap = een combinatie van … Leiding geven & Management Leiding geven en Management Een kijk op het verschil: Managers zorgen ervoor dat dingen GOED worden GEDAAN (Chauffeur) Leiders zorgen ervoor dat er wordt gewerkt aan DE GOEDE DINGEN (GPS) 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008

Individuele Oefening 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008

Herken de leider Groepsoefening Barak Obama Moeder Theresa 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008 Barak Obama Moeder Theresa

Herken de leider Groepsoefening Angela Merkel 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008 Angela Merkel

Herken de leider Groepsoefening Scouts Hitler 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008 Scouts Hitler

Herken de leider Groepsoefening Dick Advocaat 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008 Dick Advocaat

Herken de leider Groepsoefening Jean-Luc Dehaene Silvio Berlusconi 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008 Jean-Luc Dehaene Silvio Berlusconi

Herken de leider Groepsoefening Bert De Graeve 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008 Bert De Graeve

Herken de leider Groepsoefening Léonard 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008 Léonard

Met welke beschrijving komt u best overeen ? Niveaus van ontwikkeling (From Good to Great – Jim Collins) Hoog presterend individu Draagt productief bij door talent, kennis, vaardigheden en goede werkhouding Bijdragende Teamspeler Draagt door het inbrengen van persoonlijke capaciteiten bij aan het groepsresultaat en werkt constructief samen met anderen Competente Manager Organiseert mensen en middelen om vooraf vastgesteld doelen en resultaten te bereiken Effectieve Leider Zorgt voor betrokkenheid en fanatiek werken aan het bereiken van een heldere en aansprekende visie en stimuleert daardoor een steeds hogere prestatie standaard Duurzame Leider Bouwt een duurzaam hoog presterende organisatie. Is tegelijkertijd bescheiden en heeft een sterke professionele wil Met welke beschrijving komt u best overeen ? 14

CASE: Bepaal uw drijfve(e)ren ! Individuele Oefening Wat is uw drijfveer ? CASE: Bepaal uw drijfve(e)ren ! Partner Gezin Geld Werk Bezit Voldoening Plezier Prestige Succesvol zijn IK … 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008

Alles start vanuit het “IK” ! Theoretisch kader Wat is uw drijfveer ? Alles start vanuit het “IK” ! 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008

2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008

DEEL 2: SITUATIONEEL LEIDERSCHAP 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008

Situationeel leidinggeven is géén leiderschap Theoretisch kader Situationeel leidinggeven is géén leiderschap maar het managen van mensen Goed situationeel leidinggeven is het inzicht hebben In het ontwikkelingsniveau van mensen en het aanpassen van je leidinggevende stijl aan dat niveau met als doel de ander te helpen zich te ontwikkelen. 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008

We definiëren verschillende leiderschapstijlen: Directieve stijl Theoretisch kader We definiëren verschillende leiderschapstijlen: Directieve stijl Begeleidende stijl Delegerende stijl Ondersteunende stijl 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008

Situationeel leidinggeven Uitleggen wat en hoe + controleren Taken laten afwerken, mits extra controle 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008 Taken laten afwerken, mits extra steun en motivatie Zelfstandig taken laten afwerken

Groepsoefening leiderschap Case: Per 4/5 personen worden er 4 cases be- sproken m.b.t. het bepalen van de juiste leiderschapstijl. Situatie 1: B = Begeleidend Situatie 2: A = Ondersteunend Situatie 3: C = Delegerend 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008 Situatie 4: B = Directief

Elke organisatie vraagt een “mix” van deze leiderschapstijlen ! Theoretisch kader Leiderschapstijlen De te gebruiken stijl is o.a. afhankelijk van de competenties van de medewerker(s) en van de leider zelf. Om de juiste leiderschapstijl te kunnen kiezen en toe te passen: Inzicht in de kennis en kunde van de medewerker(s) Kennis van zichzelf 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008 Elke organisatie vraagt een “mix” van deze leiderschapstijlen !

MAAR … ALS HET BRAND  BUITEN Leiderschapstijlen Theoretisch kader Leiderschapstijlen MAAR … ALS HET BRAND  BUITEN Los van alle mooie theorieën Maar … het brandt wel niet altijd! 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008

HUISWERK leiderschapsstijl Individuele inventarisatie van de eigen mede- werkers m.b.t. het bepalen van de juiste leiderschapstijl (document in bijlage): Vermeldt de naam van de medewerker In welke situatie ziet u deze medewerker Welke mate van vrijheid van handelen geeft u aan de medewerker ? Naar de begeleiders sturen uiterlijk 8 maart 2011 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008

ACTIEPUNT VAN DEZE SESSIE ACTIEPUNTEN Op het einde van elke sessie …. Wat neem ik uit deze sessie mee voor mijn organisatie als ACTIEPUNT ? 2 bijbehorende documenten: projectverloop PLATO™-1300 en netwerkactiviteiten voorjaar 2008