Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Kijk op praktijk zó moet het!.
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Hogere denkvaardigheden
Arrangementen Groen Proeven
Realtime in vogelvlucht Demo ePack (zie ook site Centrale uitgangspunten: motivatie en leerrendement.
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Welkom op de ouderavond van klas 2
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Rekenen Seizoen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Taal en rekenen in beweging!
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Wat is de rol van ICT bij organisatieontwikkeling van scholen?
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Conferentie samen werken aan een sterk VMBO-groen 8 november 2012.
8 november 2012.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
RGO Middelharnis VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 4 maart 2013.
VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 3 maart 2014 RGO Middelharnis.
Werken met de Stercollecties
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Programma Doelen bereiken met het Leerplan
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar
de docent als didactische coach
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Toetsing Vakdidactiek 2.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Transcript van de presentatie:

Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne 6 juni 2013 Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne Maaike Rodenboog, SLO 16 mei 2014 Conferentie De vele gezichten van de (G)TL 1

31 mei 2012 Voorstellen TL conferentie: Beter Presteren in tl/gl

Programma Project Opbrengstgericht Maatwerk van SLO en TwickelCollege 6 juni 2013 Programma Project Opbrengstgericht Maatwerk van SLO en TwickelCollege Nut en noodzaak opbrengstgericht maatwerk Cyclisch werken in drie stappen: Doelen stellen Maatwerk bieden Meten Zelf aan de slag Conferentie De vele gezichten van de (G)TL 3

Werkwijze SLO Hoe kunnen docenten (van verschilleden vakken) opbrengstgericht maatwerk handen en voeten geven ? Opbrengstgericht werken, leerling maximaal laten presteren mbv. differentiatie en maatwerk Website met ontwikkelde materialen en instrumenten beschikbaar voor docenten

Wat vraagt opbrengstgericht maatwerk van VO-scholen? 31 mei 2012 Wat vraagt opbrengstgericht maatwerk van VO-scholen? Een cultuuromslag (?): Werken met lesdoelen; Analyseren van leerlinggegevens; Verbeteren van de opbrengsten bij leerlingen door differentiatie in lesgeven en toetsen; Centraal stellen van kwaliteit van lesgeven en leren. TL conferentie: Beter Presteren in tl/gl

Maatwerk: variëren in instructie en opdrachten Inspectierapport: slechts 40% vo-docenten differentieert in instructie en verwerkingsopdrachten (Trends in beeld 2012) kwaliteitsaspect 8: didactisch handelen afstemmen op verschillen tussen leerlingen indicator 8.3 = instructie differentiëren indicator 8.4 = verwerking differentiëren

Cyclisch proces OGW volgens SLO Doelen stellen Maatwerk bieden Meten http://beheer.slo.nl/ariadne/loader.php/projects/slo/opbrengstgerichtmaatwerk/site/biologie/

Doelen stellen Waarom doelen vaststellen? Hoe stel ik doelen vast? Hulpmiddelen? Kennisbasis natuurwetenschap en techniek Website Leerplan in beeld http://leerplaninbeeld.slo.nl/vmbo_onderbouw/mens-en-natuur/biologie/inhouden/tussendoelen/

Doelen stellen bij Explora Methode Explora (bio-nask), niveau BB Voorbeeld hoofdstuk 5 Vergelijken doelen KBN&T met methode

Maatwerk bieden Waarom Maatwerk bieden? Hoe bied ik maatwerk Intensiverende route Basisroute Verrijkende route

Voorbeelden van Maatwerk Planner hoofdstuk 5 Ervaringen in de klas

Meten Waarom meten? Wanneer meten? Wat meten? Hoe meten?

Mix van toetsvormen Instaptaken over (inhouden, vaardigheden, belangstelling) Reguliere (methode)toetsen aanpassen aan leerdoelen Toetsen op maat (indelen op niveau, vakinhoud), met gebruik van programma’s als Wintoets Taken / projecten Portfolio / dossiers Observaties (Individuele) feedback

Meten bij Twickel Instaptoets begin schooljaar Overzicht van resultaten Tussentijdse SO’s Diagnostische toets Eindtoets op 2 niveaus Groepen wijzigen naar aanleiding van resultaten

Terugkijken en vooruitkijken Plannen voor volgend schooljaar Suggesties voor elkaar

Zelf werken op maat Aan de hand van stappenplan zelf Maatwerk ontwerpen

Meer informatie en contact 6 juni 2013 Meer informatie en contact Greet Ellenkamp, Twickelcollege g.ellenkamp@carmelhengelo.nl Maaike Rodenboog, SLO m.rodenboog@slo.nl Conferentie De vele gezichten van de (G)TL 17