De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn

Verwante presentaties


Presentatie over: "Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn"— Transcript van de presentatie:

1 Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Carmen van Deuren en Erik Kral

2 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs
Even voorstellen Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

3 Inhoud en Doelen van deze workshop:
Voorkennis meten bij leerlingen (doel: je leert differentiëren n.a.v. de uitkomsten) Differentiatie in de les Ondersteuningsroute Basisroute Verdiepingsroute Toetsvoorbereiding (doel: je kunt leerlingen een gedifferentieerde vorm van toetsvoorbereiding aanbieden) Toetsevaluatie (doel: je leert Google Forms gebruiken om te evalueren) Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

4 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs
Inhoud Voorkennis meten Differentiatie in de praktijk Differentiatie: de ondersteuningsroute Differentiatie: de basisroute Differentiatie: de verdiepingsroute Toetsvoorbereiding Toetsevaluatie Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

5 Voorkennis meten: Socrative
Formatieve toets als opstap naar differentiatie Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

6 Aan de slag met Socrative
Ga naar Typ het roomnumber: Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

7 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs
De uitkomst Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

8 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs
Tips Kies een afgebakend onderwerp (leerdoel) Maak niet meer dan 10 vragen Toets regelmatig formatief Zorg voor een spelelement Zorg voor individuele aanspreekbaarheid (namen) Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

9 Voorkennis meten: gedifferentieerde Diagnostische Toets
Test Jezelf 15 – 20 – 25  κωλυω           .… ἀποθνῃσκω  .… το θηριον       .… ὑπο                 ..… μανθανω      … … enz. Verschillende niveaus in voorbereiding: goed / redelijk / slecht voorbereid Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

10 Gedifferentieerde Diagnostische Toets
- Leerling bepaalt zelf de maatstaf  - Docent laat leerling in zijn/haar waarde - Leerling moet reflecteren op eigen voorbereiding - Leerling kan zichzelf positief verrassen - Zwakke leerling doet zelfvertrouwen op Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

11 Verschillende niveaus vaststellen bij leerlingen:
Gebruik de resultaten van de formatieve toetsen Wie bepaalt wat een leerling wel/niet nodig heeft?  Ondersteuning Basis Verdiepend 1 2 3 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

12 Differentiatie: de ondersteuningsroute
Docentrol = didacticus Individuele differentiatie: wat heeft deze leerling wel/niet nodig? Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

13 Differentiatie: de basisroute
Samenwerking / Elkaar helpen en versterken Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

14 Differentiatie: de verdiepende route
Gamification: het inzetten van spelprincipes in je lespraktijk Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

15 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs
Gamification Drie sleutelelementen: Autonomie Ontwikkeling Doel Tips: Hou het klein Neem een bestaand spel als basis Een spel is niet per se digitaal Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

16 Toetsvoorbereiding: De caroussel
Differentiëren in leerstrategie Flashcards Online woorden leren Elkaar overhoren Schrijven Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

17 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs
 De caroussel Leerstrategie 1 Leerstrategie 2 Leerstrategie 3 Leerstrategie 4 Stap 1: alles uitproberen Stap 2: twee favorieten kiezen Stap 3: thuis toepassen Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

18 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs
Toetsevaluatie Leerlingen kijken zelf hun toets na Tijdens het nakijken scoren leerlingen hun fouten Na het nakijken vullen ze een toetsevaluatie in De docent analyseert en differentieert Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

19 Een voorbeeld van een toetsevaluatie
Digitaal door middel van Google Forms Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

20 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs
Tips Formuleer de vragen positief (van A naar Beter) Maak de evaluatie niet langer dan nodig Laat leerlingen terugkijken op hun evaluaties (cyclisch werken) Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs

21 Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs
Zelf aan de slag Kies een werkvorm en ontwerp een les(onderdeel) Apeldoorns Voortgezet Openbaar Onderwijs


Download ppt "Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn"

Verwante presentaties


Ads door Google