FAALANGST.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Modern avondgebed Lieve Heer.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Woorden en tijd.....
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Discipelschap.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Powerpoint Els.
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Een lessenserie van drie lessen
Portfolio
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Lieve zoon/dochter ....
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Welkom op onze thema-avond
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
PAD Mindfulness en Yoga
Zingevingsvragen in de palliatieve zorg
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Marieke de Vries decaan en faalangstbegeleider
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Workshop klassenmanagement
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Presenteren en communiceren
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Welkom op onze ouderochtend
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Psychologieles 7 lesweek 7
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van hun eigen eisen.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van… zichzelf.
Welkom op onze thema-avond
Keuzes maken.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
LOB zeven stappen naar succes
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Ouders en school samen Maart 2016
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

FAALANGST

WELKOM!! T&T trainingen NIBI 2014 Lerarenopleiding Jaap van Elst jaapvanelst@planet.nl Lerarenopleiding Hogeschool Rotterdam T&T trainingen NIBI 2014

WAAROM IK HIER? Ik ben Ik was ook Ik heb een belangrijk verhaal Jaap van Elst bioloog, vader, leraar,.. trainer Lerarenopleider Ik was ook Docent biologie en counselor Ik heb een belangrijk verhaal Waarvoor in ieder geval te weinig aandacht voor is in mijn lerarenopleiding..

Vandaag …. Opening Faalangst? Dat is faalangst!! En nu? Preventief En als het dan toch fout gaat…

Doelen Informatie verzamelen Signaleren, diagnosticeren Hoe kunnen we leerlingen helpen Bespreekbaar maken op school…

Mijn eerste “optreden”… De algemene ouderavond brugklas 1.. De opener (1)... Mijn eerste “optreden”… De algemene ouderavond brugklas 1..

De opener (2) … Denk terug aan een vervelende gebeurtenis Wat (doe,) voel en denk je? … (noteer in het kort)

ANGST I LICHAMELIJK. PSYCHISCH Snellere ademhaling Verwarde gedachten Verhoogde hartslag Zweethanden Droge mond Verhoogde aandrang Geen woord kunnen uitbrengen: Dichtklappen PSYCHISCH Verwarde gedachten Piekeren Afname concentratie Zich dom en machteloos voelen

ANGST II GEDRAG Gespannen spieren Onrustig, onredelijk, nerveus Inadequate reacties: = stil, teruggetrokken of = agressief, brutaal, stoer Vaak: slecht slapen

FAALANGST De angst om - beoordeeld te worden of denken beoordeeld te worden WAARDOOR er kans is op tegenvallende resultaten

Het nut van de oefening: ..er wordt wat afgeleden.. Eenzaam maar niet alleen.. 10-15% heeft er echt last van!! Van 8 tot 88…. Van vmbo tot vwo: het hoogste percentage onder universitaire studenten…..

FAALANGST VORMEN AKTIEF: Plankenkoorts, perfectionisme PASSIEF: Vermijden en uitstellen SOORTEN - COGNITIEF kennis - SOCIAAL in contact - MOTORISCH sportprestaties

FAALANGSTIGEN De afhankelijke De geslotene De brutale De clown “.. U zult me wel vertellen hoe het moet, want ik weet dat natuurlijk niet….” De geslotene Stille muurbloem: “.. Nee hoor, er is niets…” De brutale “ Bemoei je met je eigen zaken, daar heb je genoeg aan , lijkt me..” De clown “…En de kat van de buren heeft paalangst..”

HERKENNEN…. Samenvatting op stencil OOK aan het gedrag in de klas..

Diagnostiek Welke van de twee jongens heeft “echt” faalangst? Jan Uit welke zinnen in de tekst maak je dat op? Jan: - Piet:

Diagnostiek … Observeren In gesprek met.. o De leerling (en zijn ouders) o je collega’s Testen officiële en officieuze…

OORZAKEN Genetisch? Maatschappelijk Opvoedingsklimaat = gezin = school = vrienden = sportclub Karakter Persoonlijkheid

Een belangrijke mededeling.. Er is iets aan te doen! (want je doet het eigenlijk zelf: perfectionisme, bang voor fouten,…) Je bent NIET de enige… ( want bijna iedereen heeft wel ‘ns last van, minimaal 15 % echt veel ..) EN.. Je bent NIET gek, er zit geen draadje los,….

ONZE HERSENEN

AANVALLUH?? Of WEGWEZEN!!!

Hoe help je? Op schoolniveau … Individueel, als docent..

Wat is er aan te doen? (schoolniveau) Op school Her- en erkennen: erover praten Zorgen voor structuur: wanneer, wie, wat waar en hoe? Helpen voorbereiden: eisen wat moet je kunnen en kennen? studievaardigheden planning Thuis Her- en erkennen: erover praten Helpen voorbereiden: planning

Als docent … Kennis van – herkennen Benoemen – erkennen Als docent: de student en (startende) docent moeten de hulpverleningsstructuur kennen Info kunnen geven en doorverwijzen.. Proactief: eigen didactiek

En wat kunnen JULLIE doen Als biologie leraar - stress en gevolgen (zenuwstelsel/hormonen) - waarnemen en interpretatie daarvan - ademhalen en ontspannen Als deelnemer aan deze conferentie - doorgeven info - studiemiddag over dit thema

Een opdracht… Wat doe je? Wel of niet Wat is (echt) belangrijk? Wat kun je hier mee? Op school met collega’s…

Didactisch / pedagogisch (Faal)angstige leerlingen hebben behoefte aan Een duidelijke structuur Een vriendelijke sfeer Bemoediging Niet overvragen Goed voorbeeld

En op school: een training? Opbouw training Informeren - wat is faalangst, jouw faalangst, “ .. je bent niet gek..” - je bent niet alleen!!! Betrekken Communiceren Aan de slag - signaleren, ontspannen,G-denken

Ondersteunen van faalangstigen.. Signaleren, erkennen, .. Als er “niets” is op school, of… Ademhaling en ontspanning G denken

G-denken Gebeurtenis Gedachte Gevoel Gedrag

RET: G-denken GEBEURTENIS: + GEDACHTEN: = GEVOEL(ens): GEDRAG: Presentatie houden + “Ze zullen me uitlachen” = ANGST Rood worden, stotteren, ……

G-DENKEN GEBEURTENIS: GEDACHTE: GEDACHTE: ALTERNATIEF GEVOEL (altijd) waar? helpend? geeft een goed gevoel? ALTERNATIEF GEVOEL ALTERNATIEF GEDRAG GEVOEL GEDRAG

COMMUNICATIE JA JA NEE JA persoonsgericht taakgericht DOEN ZIJN GEBRUIKEN: JA GEBRUIKEN: JA P O S N E G GEBRUIKEN: NEE GEBRUIKEN: JA

Wat is er aan te doen? Op school Thuis Her- en erkennen: erover praten, ook met ouders Zorgen voor structuur: wanneer, wie, wat waar en hoe? Helpen voorbereiden: eisen wat moet je kunnen en kennen? studievaardigheden planning Thuis Her- en erkennen: erover praten Helpen voorbereiden: planning

En wat jullie ook kunnen doen Tenminste dat hoop ik… Jezelf bedanken dat je hier bent gekomen!!