Rekenen boven het boekje Vera Ellen van Bork Lia Oosterwaal NRD, maart 2010
Een voorbeeld Groep 3-4 van de Windroos
De vogeltelling Vogels voeren en tellen in de schooltuin Vogels thuis gaan tellen De nationale vogeltelling
Wat is er nu geleerd? Inzicht in relaties tussen getallen Halveren en verdubbelen Aanvullen/bepalen van verschil Zien we in kolom A 25 etiketten / vogels en heeft kolom B 2 etiketten minder, dan weten we: dus 23 vogels kolom B. Schatten en redeneren: 2 vellen vol: dan heb je er 40; nu iets meer, dus meer dan 40 vogels. Schatten: als we nu maar 6 waarnemingen in een week hebben, worden dat er nooit 50 in twee weken.
Levend rekenen Freinet onderwijs Uitgaan van de verhalen, de inbreng van kinderen. Luisteren met een rekenbril op.
De tand van de potvis
overige uitgangspunten Betekenisvol Werken met een context Relatie informele kennis en formele wiskunde Zelf de wiskunde ontdekken: guided reinvention Mathematiseren Aandacht voor big ideas Interactie
Zoeken naar de verbinding Wat is er in de klas te zien? Wat staat er in het rekenboek? Scherven door Mabel meegebracht Splitsen
Voorbereiding per blok Met alle leerkrachten van groep 4 de wiskundige doelen bespreken. Planning maken, inhoudelijk en in tijd, voor rekengesprekken, instructies, activiteiten, werk enz. Afspreken wat we dit blok niet doen. Verslaglegging van de voorbereiding.
Welke leerstof doen we niet omdat: Het niet in het thema past Het niet in het blok past omdat het blok al erg vol is (met nieuwe onderwerpen) We een andere aanleiding veel mooier vinden We denken dat………..
Toekomstmuziek? Rekenen -net als taal- als levend rekenen Werken met leerlijnen Voorgeschreven opbouw methode loslaten Methode gebruiken als een van de bronnen voor oefenstof
Stappenplan aanpak Gebruik de methode en werk de doelen uit naar levend rekenen Levend rekenen gebruiken om de doelen te realiseren. Eigen kennis vergroten (veel kennis over tribunesom, dan komt dat wel een keer langs. Bonen verhaal)
Zelf aan de slag
Verkeersweken
Planning maken rekenen tijdens de verkeersweken Welke wiskundige doelen passen goed binnen dit thema? Welke doelen staan er in dit blok? Gebruik: wat brengen kinderen in rond het thema de activiteiten die gepland zijn