Rekenen boven het boekje

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de Julianaschool
Advertisements

Welkom op de informatieavond van groep 7!
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Welkom!.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
HET BELANG VAN REKENEN Prof. Dr. Jan de Lange.
Welkom in groep 3.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Welkom op de informatieavond
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Samenwerken in burgerschap
REKENEN.
Kansrijke combinatiegroepen
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Clusteroverleg groen ’11
Competentiegericht leren vmbo
Planborden en dag- /weektaken
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Een meisje komt van school en vertelt trots aan haar moeder…..
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Woordenschat groep 5, thema 6, les 5
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Welkom! Informatieavond september en januari schooljaar Groep 3
Informatieve bijeenkomst
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
ACTIEPLAN: RONDE TAFEL met DIRECTIE L L L D eTwinning in schoolorganisatie interactie met collega’s, leerlingen, schoolgemeenschap.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Het delen van kennis een onderlinge uitwisseling van praktische kennis
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Ouders en school samen Maart 2016
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
BOM-model PV 25/03/2014.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Onderzoekend en Ontwerpend leren
groep 5 …………………….…….…….…….…….…….……...
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Transcript van de presentatie:

Rekenen boven het boekje Vera Ellen van Bork Lia Oosterwaal NRD, maart 2010

Een voorbeeld Groep 3-4 van de Windroos

De vogeltelling Vogels voeren en tellen in de schooltuin Vogels thuis gaan tellen De nationale vogeltelling

Wat is er nu geleerd? Inzicht in relaties tussen getallen Halveren en verdubbelen Aanvullen/bepalen van verschil Zien we in kolom A 25 etiketten / vogels en heeft kolom B 2 etiketten minder, dan weten we: dus 23 vogels kolom B. Schatten en redeneren: 2 vellen vol: dan heb je er 40; nu iets meer, dus meer dan 40 vogels. Schatten: als we nu maar 6 waarnemingen in een week hebben, worden dat er nooit 50 in twee weken.

Levend rekenen Freinet onderwijs Uitgaan van de verhalen, de inbreng van kinderen. Luisteren met een rekenbril op.

De tand van de potvis

overige uitgangspunten Betekenisvol Werken met een context Relatie informele kennis en formele wiskunde Zelf de wiskunde ontdekken: guided reinvention Mathematiseren Aandacht voor big ideas Interactie

Zoeken naar de verbinding Wat is er in de klas te zien? Wat staat er in het rekenboek? Scherven door Mabel meegebracht Splitsen

Voorbereiding per blok Met alle leerkrachten van groep 4 de wiskundige doelen bespreken. Planning maken, inhoudelijk en in tijd, voor rekengesprekken, instructies, activiteiten, werk enz. Afspreken wat we dit blok niet doen. Verslaglegging van de voorbereiding.

Welke leerstof doen we niet omdat: Het niet in het thema past Het niet in het blok past omdat het blok al erg vol is (met nieuwe onderwerpen) We een andere aanleiding veel mooier vinden We denken dat………..

Toekomstmuziek? Rekenen -net als taal- als levend rekenen Werken met leerlijnen Voorgeschreven opbouw methode loslaten Methode gebruiken als een van de bronnen voor oefenstof

Stappenplan aanpak Gebruik de methode en werk de doelen uit naar levend rekenen Levend rekenen gebruiken om de doelen te realiseren. Eigen kennis vergroten (veel kennis over tribunesom, dan komt dat wel een keer langs. Bonen verhaal)

Zelf aan de slag

Verkeersweken

Planning maken rekenen tijdens de verkeersweken Welke wiskundige doelen passen goed binnen dit thema? Welke doelen staan er in dit blok? Gebruik: wat brengen kinderen in rond het thema de activiteiten die gepland zijn