Van doelen naar reflectie x Van doelen naar reflectie Een strategie om te leren omgaan met leerlijnen
Van doelen naar reflectie in schema x
Stap 1: Oriënteren op de doelen x Zijn alle doelen duidelijk? Zit er een verschil in de “zwaarte” van de doelen? Zijn er misschien doelen die je al (gedeeltelijk) beheerst? Zijn er doelen waarbij je moet samenwerken? Welke middelen heb je om de doelen te bereiken? Wat kun je thuis doen? Wat moet er op school? Dit is dia 2 Op onderstreepte woorden kun je klikken voor meer informatie
Stap 2: Doelen omzetten naar leerstof x Zoek bij de verschillende doelen de bijbehorende lesstof. Schat in hoeveel tijd je denkt nodig te hebben om aan de lesstof te werken en om de verschillende doelen te halen.
Stap 3: Leerstof verdelen en plannen x Hak de stof in kleinere porties en verdeel die over de verschillende weken. Noteer in je agenda wanneer de toets-, en afsluitmomenten zijn. Noteer in je agenda per doel wanneer je hem af wilt hebben. Zorg dat je bij samenwerkingopdrachten duidelijke afspraken maakt.
Stap 4: Uitvoeren en bijstellen x Door middel van stap 1 t/m 3 heb je een werkplan gemaakt. Nu is het moment om ook echt aan het werk te gaan, maar… Je zult merken dat je het werkplan regelmatig moet bijstellen. Dit komt doordat je meerdere keren inschattingen hebt gemaakt die in de praktijk anders blijken te gaan. Het kan ook dat er zaken in je omgeving veranderen waardoor je het plan moet aanpassen.
Stap 5: Reflecteren x Je kunt jezelf daarbij allerlei vragen stellen: ….
De zwaarte van een doel x Doordat niet alle doelen even moeilijk of even groot zijn zal het ene doel langer duren dan het andere. Wanneer je dit van tevoren niet weet kun je in tijdsproblemen komen. Probeer voordat je gaat plannen al in te schatten hoeveel werk een doel met zich meebrengt. Wanneer je dit niet goed kunt inschatten, kun je natuurlijk hulp vragen aan je docent om je hier bij te helpen.
Middelen x Boeken Video Interview ... Internet Kranten Hulp van anderen
Samenwerken x Wanneer kom je bij elkaar? Kan dat onder lestijd, tijdens daltonuren of na schooltijd? Maak een duidelijke taakverdeling. Kijk daarbij goed naar de volgorde waarin je aan het werk gaat. Als de één op de ander zit te wachten, is dat zonde van de tijd. Spreek af wanneer de verschillende onderdelen af zijn. Schrijf deze afspraken op in je agenda
Reflecteren x Reflecteren is even stil staan en achterom kijken om te zien hoe het gaat. Dit is om meerdere redenen erg belangrijk omdat je dan kunt zien of je plan nog goed is hoe het komt dat iets wel