Van doelen naar reflectie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
“Een reis naar Licht”.
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Hoera, een oudergesprek!
Sollicitatiegesprek.
Portfolio presentatie
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
Lesgeven en begeleiden
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Het Vodafone Augmented Reality Speurspel Een innovatief spel met als doel het vinden van de ‘schatkist’. De schat is ergens bij jou in de buurt verborgen,
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
De spreekbeurt..
Lagoonia.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
CanDo Coaching.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Schrijven met een strategie
(bijna) eindexamen.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #3 KUBUSCRAFT.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Basisschool Op De Horst
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het belang van plannen.
Nu is het plan om een map op een van de 2 computers te plaatsen en die te simpel te delen naar die andere computer ook wel SFS (Simple File Sharing) genoemd.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Praktijkervaring en reflectie
Methodiek: Plancyclus
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Woordjes leren.
Reactievergelijkingen Een kwestie van links en rechts kijken.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Centraal Examen Nederlands
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Plannen allesvoorengels.nl.
Covey trainingsavond.
Puntentelling Teams Geschat
© UNIEK IN DE KLAS.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Helpen bij huiswerk en plannen
Les 2: gegevens samenvatten
Slim tellen.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Slim tellen.
Zichtbaarheid Creëren
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
Iedereen in de dramadriehoek
Klik hier voor voorbeeld vragen
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Van doelen naar reflectie x Van doelen naar reflectie Een strategie om te leren omgaan met leerlijnen

Van doelen naar reflectie in schema x

Stap 1: Oriënteren op de doelen x Zijn alle doelen duidelijk? Zit er een verschil in de “zwaarte” van de doelen? Zijn er misschien doelen die je al (gedeeltelijk) beheerst? Zijn er doelen waarbij je moet samenwerken? Welke middelen heb je om de doelen te bereiken? Wat kun je thuis doen? Wat moet er op school? Dit is dia 2 Op onderstreepte woorden kun je klikken voor meer informatie

Stap 2: Doelen omzetten naar leerstof x Zoek bij de verschillende doelen de bijbehorende lesstof. Schat in hoeveel tijd je denkt nodig te hebben om aan de lesstof te werken en om de verschillende doelen te halen.

Stap 3: Leerstof verdelen en plannen x Hak de stof in kleinere porties en verdeel die over de verschillende weken. Noteer in je agenda wanneer de toets-, en afsluitmomenten zijn. Noteer in je agenda per doel wanneer je hem af wilt hebben. Zorg dat je bij samenwerkingopdrachten duidelijke afspraken maakt.

Stap 4: Uitvoeren en bijstellen x Door middel van stap 1 t/m 3 heb je een werkplan gemaakt. Nu is het moment om ook echt aan het werk te gaan, maar… Je zult merken dat je het werkplan regelmatig moet bijstellen. Dit komt doordat je meerdere keren inschattingen hebt gemaakt die in de praktijk anders blijken te gaan. Het kan ook dat er zaken in je omgeving veranderen waardoor je het plan moet aanpassen.

Stap 5: Reflecteren x Je kunt jezelf daarbij allerlei vragen stellen: ….

De zwaarte van een doel x Doordat niet alle doelen even moeilijk of even groot zijn zal het ene doel langer duren dan het andere. Wanneer je dit van tevoren niet weet kun je in tijdsproblemen komen. Probeer voordat je gaat plannen al in te schatten hoeveel werk een doel met zich meebrengt. Wanneer je dit niet goed kunt inschatten, kun je natuurlijk hulp vragen aan je docent om je hier bij te helpen.

Middelen x Boeken Video Interview ... Internet Kranten Hulp van anderen

Samenwerken x Wanneer kom je bij elkaar? Kan dat onder lestijd, tijdens daltonuren of na schooltijd? Maak een duidelijke taakverdeling. Kijk daarbij goed naar de volgorde waarin je aan het werk gaat. Als de één op de ander zit te wachten, is dat zonde van de tijd. Spreek af wanneer de verschillende onderdelen af zijn. Schrijf deze afspraken op in je agenda

Reflecteren x Reflecteren is even stil staan en achterom kijken om te zien hoe het gaat. Dit is om meerdere redenen erg belangrijk omdat je dan kunt zien of je plan nog goed is hoe het komt dat iets wel