Wenselijke preventie in het Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

EDO in de lerarenopleiding
Communicatie en draagvlak
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Implementatie van de UNCO-MOB
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
STRATEGISCHE PLANNING
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Ouders en Kinderen Centraal
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Van visie naar actie.
Van probleemstelling naar doelstelling
Logical Framework Approach
Doelstellingen Formuleren
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Omgaan met ruimte Een vormingspakket over ruimtelijke ordening.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Leerpunten uit de praktijkvoorbeelden en de vragen die daaruit volgen voor het beleid.
Een theoretische verkenning
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Visie & Strategie.
© VIGeZ 2013.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Visies Buitengebied en bebouwde kom Leusden 21 jan 2016.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Burgerbegroting Ronde Tafel Gesprek d.d. 2 juni 2016 De Wolden.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Omgevingswet en Gezondheid
Een “gezonde kijk” op je werkomgeving
Participatiewiel Samenspel XXL 18 Mei 2017
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Zelfevaluatie GOK.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Waarderende benadering
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Transcript van de presentatie:

Wenselijke preventie in het Onderwijs Theoretische kaders Peter Goris Dieter Burssens Nicole Vettenburg Bie Melis

Preventie in het Onderwijs Waar hebben we het eigenlijk over?

De preventietafel afgebakend Preventie omvat initiatieven die doelbewust en systematisch een probleem voorkomen Initiatieven Systematisch Probleem Voorkomen Doelbewust

Niet alles is preventie Algemeen Beleid Initiatief met preventieve waarde Preventie ■ Initiatief Systematisch Probleem Voorkomen Doelbewust □

Preventie op een lijn Algemeen beleid Preventie Curatie Primaire probleemontwikkeling Algemeen beleid Preventie Curatie Primaire Secundaire Tertiaire

De tafel in twee verdeeld Algemene Preventie Individuele Preventie ■ Initiatief Systematisch Probleem Voorkomen Doelbewust ■ Geïndividualiseerde Doelgroep □

Is hulpverlening preventie(f)? Nee, mogelijk preventief Ja, preventie ■ Initiatief Systematisch Probleem Voorkomen Doelbewust □

Hulpverlening, veelal individuele preventie Algemene Preventie Individuele Preventie ■ Initiatief Systematisch Probleem Voorkomen Doelbewust ■ Geïndividualiseerde Doelgroep □

Troeven van algemene preventie Je bereikt ‘meer mensen’ Meer duurzame verandering in samenleving Meer ruimte om proactief te handelen

Preventie in het Onderwijs Hoe resultaat boeken met preventie?

Natuurlijk zijn er resultaten... (denk ik) Is ‘gezond verstand’ al niet genoeg? Voorbeeld: Het DARE-project Voorbeeld: Scared Straight

Effectmeting is (g)een makkie Waar loopt het (vaak) mis? Meten in een complexe wereld Meetbare indicatoren vinden Faalt theorie of implementatie? Afroming Toevalsfactoren ...

Streven naar effectiviteit Tips voor (een kans op) effectieve preventie TIP 1 – Eerst lezen, dan meten TIP 2 – Registreer voor jezelf TIP 3 – Doe het niet alleen met cijfers TIP 4 – Zoek de zwarte zwaan

Preventie evalueren Een adder... “Effectief” ≠ “goed” Effectiviteit als déél van het verhaal

Preventie in het Onderwijs Van effectieve preventie naar wenselijke preventie

Vanuit een visie Vertrekt vanuit een emancipatiebenadering Algemene preventie wordt wenselijke preventie wanneer ze de emancipatie van alle burgers maximaal toelaat.

Wenselijke preventie Wenselijke preventie: schept voorwaarden om problemen steeds vroeger te voorkomen is maximaal offensief bouwt een integrale aanpak uit is participatief heeft een democratisch karakter

In vijf dimensies Radicaliteit Offensiviteit Integraliteit Participatie Democratisch karakter Hangen onderling samen

Dimensie 1: radicaliteit Verwijst naar tijdslijn in probleemwording Wenselijk: proberen steeds vroeger problemen te voorkomen Acties: Registreren Signaleren Voorbeeld Grenzen?

Radicaliteit in schema probleemontwikkeling algemeen beleid preventie curatie radicaliteit

Dimensie 2: offensiviteit Offensiviteit – defensiviteit Wenselijk: zo offensief mogelijk Acties: aanbieden/stimuleren afraden/wegnemen vrijwillige/verplichte deelname Voorbeeld Grenzen?

Dimensie 3: integraliteit Persoonsgericht en structuurgericht Wenselijk: zoeken naar evenwicht Acties: Persoonsgericht Structuurgericht Voorbeeld Grenzen?

Dimensie 4: participatie Wenselijk: doelgroep inbreng laten hebben, mee laten beslissen Acties: Zo rechtstreeks mogelijk In alle fasen van het project Voorbeeld Grenzen?

Dimensie 5: democratisch karakter Wenselijk: niemand uitsluiten Acties: Doelgroepkeuze Binnen gekozen doelgroep geen deelgroepen uitsluiten Voorbeeld Grenzen?

Samenhang tussen dimensies 5 dimensies hangen samen 5 dimensies komen samen aan bod Altijd groeimogelijkheden

Preventie in het Onderwijs Preventie projectmatig aanpakken

Met logische stappen naar een duidelijk doel PROJECTMATIG WERKEN Opdelen in fasen maakt het proces hanteerbaar Bewuste keuzes op een juist moment

Stapsgewijze opbouw Voorbereiding Planning Uitvoering Evaluatie Follow-up

Relatie projectmatig werken – wenselijke preventie Bij elke stap in het projectmatig werken nagaan of we de richting van wenselijke preventie volgen.

Hoe we starten De probleemdiagnose Bepalen wat we willen voorkomen Analyseren van oorzaken en mogelijkheden tot voorkomen Probleemdiagnose en wenselijke preventie: Participatie: betrokkenen vullen het probleem in. Democratisch karakter: betrokkenheid van alle leden van de doelgroep.

Hoe we plannen Plannen is doelen vastleggen Bepalen van de doelen Algemeen: het vooropgesteld eindresultaat Concreet: de situatie na elke actie Doelbepaling en wenselijke preventie Participatie: willen alle betrokkenen hetzelfde?

Hoe we plannen (2) Plannen is strategie bepalen Waarop grijpt de actie in? Waarop focust de actie? Welke activiteiten werken we uit? Strategie en wenselijke preventie Zo offensief mogelijk Integraliteit Radicaliteit

Hoe we het dóen De uitvoering Realiseren van verandering Realiseren van de dimensies Met de betrokkenen (participatie)

Doen we het goed? De evaluatie Wat? Procesevaluatie Productevaluatie De mate waarin de resultaten op een wenselijk preventieve manier tot stand komen Hoe? samen met alle betrokkenen

We sluiten de cirkel De follow-up Projectnazorg bij projectafbouw Radicaliteit: Wat leren we uit het project m.b.t. vroeger ingrijpen op de problematiek?

Toch niet zo rechtlijnig … Geen lineair proces. Actiemomenten beïnvloeden elkaar Een circulaire actiespiraal

maar wel een houvast. Projectmatig werken maakt de complexe werkelijkheid meer overzichtelijk Dimensies bewaken de basisvisie doorheen de projectfasen