Capaciteitsverdeling op het spoor

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leergang Manschap A Kerntaak 2 les 42 Incidentmanagement.
Advertisements

14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Realisatie onderdoorgang Megensebaan spoor ‘s-Hertogenbosch - Nijmegen
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
28 november 2007 Th. vermeegen Proces Toekomst Schiphol en de regio • Korte termijn: afspraken tot en met 2010 • Middellange termijn: afspraken tot 2020.
Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
1 MINIMALE IMPROVISATIE DOOR MAXIMALE VOORBEREIDING.
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Nieuwe begroting Wat & hoe.
Gebiedsplan Hillesluis
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Herinrichting openbare ruimte project Van Ballegooijsingel
Woensdag 26 maart Welkom – Kleine terugblik – Wat gaan we doen in 2014 – Toelichting startijden 2014 – Nieuwe banen – Verandering in de Wedstrijdreglementen.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Gratis openbaar vervoer met een sociaal doel 11 november 2009 Rudy Schoonveld.
Toepassing in de praktijk en demonstratie
Gevolgen spoorverdubbeling in Tricht
Informatieavond bestemmingsplan herontwikkeling maisonnettes aan de Malvert 81e – 91e straat 13 juni 2013 Welkom!
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?) uur: Opening uur: Opening uur: Europese Geluidpolitiek uur: Europese Geluidpolitiek.
Naar het Jaareinde toe
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Wie zijn wij? ProRail is dé partner voor het aanbieden van mobiliteit op en rond het spoor en voor het oplossen van mobiliteits- vraagstukken in de randstad.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Impact van milieucontouren op stedelijke ontwikkeling Piet Lagas (PBL) 3 november 2009.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
“Schuiven met waterdoelen”
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Rondetafel bijeenkomst Hergebruik van Overheidsinformatie Ronde tafel 1 april 2010.
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
1 Vervoersprestaties HSL
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
Van Federatie naar Fusie
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
“Laat het regionaal spoor buiten spelen” Railforum 27 januari 2010 Bas Govers.
Ombouw Amstelveenlijn
Incidentmanagement Spoor
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
DE VERNIEUWDE ARBEIDSTIJDENWET (Artw) per 1 april 2007
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
1 Presentatie voor de kaderleden van de Noord-Hollandse ouderenbonden en de werkgroepen van de SBO-NH 8 november 2013 Door Wiebe de Haan (voorzitter Rocov-NH)
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
30 juli 2015 Chloor transport DB Schenker (voor AKZO Nobel) 15 Maart – eind april 2015 LIOGS.
Deltaplan Veilige Spoorwegen 2003 Leersum 24 juni 2003.
Presentatie Bestemmingsplan Donkerbroek–West 17 februari voorontwerp-
Opvang van vluchtelingen (Inter)nationaal probleem en lokale bijdrage Jan W. Brenninkmeijer Burgemeester.
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Transcript van de presentatie:

Capaciteitsverdeling op het spoor Eric Thieme, tbv Railgoederen Congres 12 november 2009

ProRail Non-stop ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland: aanleg, onderhoud, beheer en veiligheid. Zo’n 3200 medewerkers zorgen ervoor dat elke dag, 24/7, 1.200.000 reizigers en 100.000 ton goederen op hun plaats van bestemming komen, met ruim 6.000 treinen over 6.830 kilometer spoor. Het spoorwegnet is met recht het kloppend hart van mobiel Nederland. ProRail - ambities in railinfra / 2

Wat doet ProRail? ProRail werkt aan de bereikbaarheid van Nederland door te zorgen voor een optimaal spoornetwerk. We verdelen de ruimte op het spoor, regelen alle treinverkeer, informeren vervoerders en reizigers, bouwen en beheren stations en leggen nieuw spoor aan. We onderhouden bestaand materieel zoals spoor, wissels, seinen en overwegen. ProRail - ambities in railinfra / 3

Hoe doet ProRail dat? Samen met vervoerders en overheden werkt ProRail verder aan het beter benutten van het spoornetwerk. We zoeken naar manieren om meer ruimte op het spoor te creëren, zodat er meer treinen kunnen rijden en er meer reizigers en meer goederen vervoerd kunnen worden. Ons streven is om tot 2020 elk jaar 5 procent reizigersgroei te faciliteren, met elke tien minuten een reizigerstrein op belangrijke lijnen en een groene golf voor goederenvervoer.    ProRail - ambities in railinfra / 4

Capaciteitsverdeling 1995: strikte scheiding tussen Infrabeheerder en vervoerder EU Richtlijn 2001/14 2005: Nieuwe spoorwegwet Ministerie van V&W Beheerconcessie & Prestatiecontracten Vervoerconcessie & Prsetatiecontracten ProRail Vervoerders Toegangsovereenkomsten Netverklaring 5

Capaciteitsverdeling 36 Spoorwegondernemingen: 10 Reizigersvervoerders NS op het hoofdrailnet, concessie verleend door Min V&W Arriva, Connexxion, DB Regio NRW, Syntus, Veolia Vervoer op regionale lijnen, concessie verleend door regionale overheden HSA en Thalys, concessie verleend door Min V&W 2 speciaal vervoer (ski-, autoslaap- en vakantietreinen) 17 Goederenvervoerders 7 Spooraannemers 2 museum spoorwegondernemingen 6

Doelen Capaciteitsverdeling Maximale benutting van het spoor binnen de grenzen van milieu en veiligheid. In goed overleg en in consensus de capaciteitsverdeling vaststellen (ook meer jaarlijks?). Voldoende capaciteit borgen voor de toekomst (PHS, Ruimte op de Rails) 7

Capaciteitsverdeling tussen Verkeer en Beheer Ontwerp Uurpatronen Jaardienst -verdeling Ad Hoc- fase Verkeersvragen OHR, IO’s IO’s Beheervragen Voorbereiding OHR: Onderhoudsroosters Formele verdeling IO: Incidentele onttrekkingen ProRail - ambities in railinfra / 8

Dienstregelingen Basisuurpatronen: 60 min, spits- en daluren Jaardienstverdeling: 7x24 (Basisdagen) Ad Hoc: Thursday 7 may 2009 (Specifieke dag)

Verdelingsproces jaardienst 2010 Juli 2008-1 feb: BUP onder regie van Sjaak Heystek door SpO Vanaf 1 november overdracht aan Relatiemanagement: verdeelde capaciteit tbv toegangsovereenkomsten

Mijlpalen jaardienst 2010 (1) 13 maart 2009: Kick Off Jaardienst 2010 Doel: voorbereiden van de spoorsector op het jaardienstverdelingsproces Hoe: gezamenlijke presentatie highlights jaardienstverdelingsproces Keyrail en ProRail aan alle spoorwegondernemingen ProRail - ambities in railinfra / 11

Mijlpalen jaardienst 2010 (2) 14 april 2009: Sluiting aanvraagtermijn JD2010 Doel: innemen capaciteitsaanvragen verkeer en capaciteitsaanvragen beheer. Hoe: Aanvraag via plansysteem indien nodig vergezeld van ingevuld RNe-formulier. NB: internationale aanvragen uiterlijk 13 april 2009 indienen i.v.m. de Europese sluitingsdatum 14 april 2009 in NL vanwege 2e Paasdag ProRail - ambities in railinfra / 12

Mijlpalen jaardienst 2010 (3) 6 juli – 6 aug 2009: Publicatie Ontwerp Drgl 2010 Doel: consultatie voorlopige verdeling 2010. Hoe: publicatie via Donna en swo-specifieke documenten (vervoerderstaatjes, grensstaatjes, etc). ProRail - ambities in railinfra / 13

Mijlpalen jaardienst 2010 (4) 21 augustus 2009: Publicatie Drgl 2010 Doel: informeren swo’s over verdeling JD 2010 Hoe: publicatie via Donna en swo-specifieke documenten. NB: start behandeling Ad Hoc-aanvragen ProRail - ambities in railinfra / 14

De Tafel van Verdeling Plaatje licht toe dat de Tafel dé plek is waar integraal (verkeer / beheer / milieu) de programmatie en coördinatie wordt afgehandeld. Alles wat in programmatie overleg kan worden opgelost wordt door de Tafel bekrachtigd. ProRail - ambities in railinfra / 15 15

De Tafel van Verdeling Alléén aan de Tafel worden formele standpunten gedeeld en besluiten genomen inzake het verdelingsproces; Voorzitterschap en verslaglegging van de Tafel wordt ingevuld door CV De Tafel werkt op basis van: Uitgewerkte en overeengekomen voorstellen vanuit de programmatie overleggen van beheer én verkeer Vanuit programmatie aangedragen onoplosbare conflicten De Tafel wordt vanuit het verdelingsproces gevoed door de verdelingscoördinatoren; Aan de Tafel nemen alleen gemandateerden van gerechtigden en ProRail plaats, anderen kunnen op uitnodiging van ProRail de Tafel adviseren; De Tafel komt vanaf 21 april elke dinsdag van 13.00 tot 15.00 uur bijeen. Dus: geef de gemandateerden aan!! ProRail - ambities in railinfra / 16

Insteek Jaardienstverdelingsproces Door middel van programmatie en coördinatie verdelen van capaciteit waarbij steeds gestreefd wordt naar overeenstemming tussen de capaciteitsvragers. Uiteindelijke doel is het maximaal aantal treinen faciliteren binnen de grenzen van milieu en spoorwegveiligheid. Integraal CapaciteitsManagement (ICM) ProRail - ambities in railinfra / 17

Toets op spoorwegveiligheid De verdeling wordt getoetst op risico’s m.b.t.: Treinbotsingen op emplacementen (STS), Tunnelveiligheid, Overwegveiligheid, Transfer- en perronbezetting, Aanrijdingen met spoorbeëindigingconstructies, Toets vanwege de maatschappelijke verantwoordelijkheid en de afspraken die ProRail ikv veiligheidsmanagementsysteem ProRail - ambities in railinfra / 18

Toets op milieubeperkingen De verdeling wordt getoetst op beperkingen m.b.t.: Geluid op baanvakken (BGh, wordt binnenkort GPP’s) Geluid op emplacementen (WMb, lokale regelgeving) Externe veiligheid op emplacementen (WMb, Lokale regelgeving) Externe veiligheid op baanvakken (binnenkort Basisnet) WMb: Wet Milieubeheer, BGh: Besluit Geluidhinder ProRail - ambities in railinfra / 19

Insteek Ad-Hoc verdelingsproces In de capaciteitsverdeling in de ad hoc fase geldt steeds dat nieuwe aanvragen of mutaties op reeds verdeelde aanvragen moeten passen binnen de nog beschikbare capaciteit (FCFS). Ook hier geldt dat niet alleen de lengte van het spoor bepalend is, maar ook de beschikbare milieuruimte en spoorwegveiligheid. Integraal CapaciteitsManagement (ICM) ProRail - ambities in railinfra / 20