Mobiliteit en competentie- ontwikkeling in het werken met doelgroepen Gerard Gielen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Onze kernwaarden.
INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
The richness of diversity HBO IC DIEN vzw Johan De Cock Coördinator internationalisering.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Onderzoekscentrum KHMechelen, Onze-Lieve-Vrouwestraat 94, 2800 Mechelen, T Faal- en succesfactoren voor goede dwarsverbanden.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Interculturele competentie in de opleiding
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Nederland telt in 2021 volgens CPB 17,3 miljoen inwoners. In 2011 was dat 16,7 miljoen. Het aantal 65– plussers stijgt de komende tien jaar met bijna.
Van Comeniusprojecten Guy Tilkin Landcommanderij Alden Biesen.
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO LEV Leerkracht en verantwoordelijkheden 4 STP T 3.5 – P LT 0.3PT 0.2PO OMA.
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
Studietaak De studietaak staat centraal
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
1 Mobiliteit duurzaam maken GRENSVERLEGGERS 2012 professionalisering door internationale mobiliteit. Onderwijsinspectie.
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
Gedrag in organisaties, 10e editie
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
13 november 2008 ‘Specifieke vakdidactiek gezondheidszorg voor de SLO in de CVO’s’ Workshop CVO LimLO Diepenbeek, CVO VTI Brugge, CVO VTI Aalst, CVO.
Assessmentvormen in een competentiegerichte lerarenopleiding Katholieke Hogeschool Kempen Katholieke Hogeschool Limburg CVO Limburgse Lerarenopleiding.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO PPC Psycho-pedagogische competentie 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO OMA Onderwijs.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO PPC Psycho-pedagogische competentie 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO B MBC Maatschappelijke.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO PPC Psycho-pedagogische competentie 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO LEV Leerkracht.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO PPC Psycho-pedagogische competentie 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO B MBC Maatschappelijke.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO LEV Leerkracht en verantwoordelijkheden 4 STP T 3.5 – P LT 0.3PT 0.2PO OMA.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr LV1-LEO
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Werkplekleren in lerarenopleiding
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Title Sub-title PLACE PARTNER’S LOGO HERE European Commission Enterprise and Industry Advies voor uw onderneming binnen handbereik Gunter Lauwers European.
STUDIE NEDERLANDS dr. habil. Marketa Štefková Comenius Universiteit Bratislava, Slowakije De beste keuze van mijn leven !
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
F.J. Roelfsema. de wereld rond in 8 dagdelen Wat heb je nodig bij deze unit: map voor de syllabus map voor de syllabus laptop met internetverbinding.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Meer stille autobanden
Veiligheidscultuur & leiderschap
Organogram Algemeen Directeur
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Transcript van de presentatie:

Mobiliteit en competentie- ontwikkeling in het werken met doelgroepen Gerard Gielen

 Lector Katholieke Hogeschool Limburg dept SAW bachelor orthopedagogie 65% Hasselt  ICT& Onderzoeksmethodologie  Management  Interculturele hulpverlening  Lector CVO HIK SLO Geel (lerarenopleiding) 35%  Lector Dca, Dcp, PPC, Beg

3 Training Against Racism for Integration and Culture: Management and Strategies in Teaching Reggio di Calabria, ITALY, 06–

Keuze uit de gids

Study Visit No. 194 Specifics in education of Roma and other socially disadvantaged children May 17 – 21, 2011 Bratislava, Slovakia Organising institution: Research Institute for Child Psychology and Pathopsychology (abb.: VUDPaP)

Competentie  Competenties zijn een geïntegreerd geheel van kennis en inzicht, vaardigheden en attitudes, het zijn ontwikkelbare vermogens van mensen om in voorkomende situaties op adequate, doelbewuste en gemotiveerde wijze proces- en resultaatgericht te handelen, dat wil zeggen passende procedures te kiezen en toe te passen om de juiste resultaten te bereiken.

Vlaanderen

Selectie van competenties

Nederland :Bekwaam en speciaal

Internationale competenties  Openheid naar andere culturen, breeddenkendheid en ondernemingszin om te functioneren in de huidige internationale en interculturele maatschappij.  Het internationaal toetsen en afstemmen van de opleidingsdoelstellingen (lerarenopleiding): curriculumontwikkeling  Vergelijken van orthopedagogische/vakdidactische aanpak op Europees/internationaal niveau

 Leren van positieve en negatieve ervaringen uit het buitenland inzake orthopedagogiek/orthodidactiek  Het ontwikkelen van onderzoekssamenwerking en onderzoeksnetwerken.  Kennis- en technologietransfer genereren omtrent werken met bijzondere doelgroepen

 Ontwikkelingssamenwerking als realisatie van een maatschappelijk engagement.  Samenwerking stimuleren, vertrouwen in andere culturen creëren, verantwoordelijkheidsgevoel naar elkaar toe,

 Reflecteren over eigen onderwijsgedrag  Respect ontwikkelen voor landgebonden problemen: Europees bewustzijn

 Breder intercultureel bewustzijn/respect voor andere culturen, andere visies, andere opvattingen  Groter bewustzijn van het anders maar daarom niet minder zijn van andere culturen, gebruiken, gewoonten, opvattingen, eetgewoonten, omgangsvormen, enz.

Samenwerken inzake rapporteren

Disseminatie naar collega’s/hogeschool