Voorlichtingsbijeenkomst buisleidingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
Atlas Leefomgeving Schakeldag 7 juni 2011 Julie Ng-A-Tham & Arne Willigenburg.
Praktijkvoorbeelden transport GS
Externe veiligheid Havengebied Rotterdam
Methodiek overige leidingen
Kennismaking Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Regionale brandweer
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Toekomst voor buisleidingen
Casus kennistafel buisleidingen 30 oktober 2009 Casus deel 1 Probleembeschrijving.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Takes gas transport further Groningen, Externe veiligheid Voor TAJX buitendienst
WMO Praat mee!.
Digitalisering RO en EV
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
Aanpak brandveiligheid PGS opslagen
Nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro)
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Stand van zaken buisleidingen
Praktische zaken bij de risicosanering Bevb Themabijeenkomst buisleidingen 22 juni 2011.
Leven met Bagger in de Alblasserwaard- Vijfheerenlanden.
Facilitair management in de zorg en duurzaam Adriaan van Engelen, directeur Milieu Platform Zorgsector
Nieuwe Wmo – Platform VO
Groeprisico rond Rotterdam The Hague Airport
(Ontwerp) Besluit Externe Veiligheid Buisleidingen
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Activiteitenbesluit en geluid
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Ervaringen als bevoegd gezag met de PGS 15 blusinstallaties
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
VOORLICHTING BEVI IPO-VOORLICHTINGSBIJEENKOMST
VERANTWOORDINGS- RAPPORTAGE
Brieven risiconormering buis Samenvatting van: Brief Alders aan Minister VROM Brief Minnister VROM aan Tweede Kamer Reactie Gasunie Simone van Dijk, Merle.
Casus propyleenleiding Oud-Beijerland
Buisleidingen: stand van zaken AMvB buisleidingen en Structuurvisie
Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen
Besluit externe veiligheid buisleidingen
Zoneringafstanden buisleidingen
Besluit externe veiligheid buisleidingen
Buisleidingen Het op orde brengen van een dossier!
THEMABIJEENKOMST BUISLEIDINGEN - ERVARINGEN MET BEVB -
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Relevant Kennistafel Transport: Basisnet Spoor
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
De rol van de gemeente bij trillingshinder langs het spoor
Themadag EV en RO donderdag 1 december 2011
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Structuurvisie Buisleidingen
Hervorming langdurige zorg
Windturbines Klaas Bokma 20 november Doelstelling Provincie om te voldoen aan Rijksbeleid (schone energie) – In 2020 plaatsing van 530 MW aan windenergie.
Herziening handreiking buisleidingincidenten
Buisleidingen en het Bevb
Externe Veiligheid en Windturbines
Niet urgente LPG sanering Ervaringen uit de praktijk door Robbert van 't Veer.
1 Perceelsplitsingen - Nadere uitleg -. 2 Technisch beraad (N.a.v. raadsvoorstel perceelsplitsingen) Begrenzingen in regelingen Mogelijkheden.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Thema-avond Chemours en DuPont
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Veiligheidswinst door de Omgevingswet
Een veilige leefomgeving?
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
Transcript van de presentatie:

Voorlichtingsbijeenkomst buisleidingen 19 juni 2007, Haarlem

Informatie VROM, EV-beleid, algemene vragen buisleidingenbeleid www.minvrom.nl/externeveiligheid Directie.externeveiligheid@minvrom.nl RIVM memo Veiligheidsafstanden voor hogedruk aardgasleidingen www.rivm.nl/ongevallen/preventie/FAQ-links.jsp Gasunie Specieke vragen bouwen, infra en RO bij aardgasleidingen: Paul Kassenberg, 050 5213115; p.c.a.kassenberg@gasunie.nl

Programma 09.00-09.30 Ontvangst en registratie 09.30-09.45 Opening door de dagvoorzitter (Diederik de Jong, VROM) 09.45-10.15 Het nieuwe beleidskader buisleidingen, (Carla Speel, VROM) 10.15-11.00 Nieuwe risicozonering en –afstanden van buisleidingen (Bas Weenink, VROM) 11.00-11.15 Pauze 11.15-12.15 Ervaringen Gasunie met aansluitend vragen en discussie 12.15-13.00 Lunch

Huishoudelijke mededelingen

Voorlichtingsbijeenkomsten buisleidingen Het nieuwe beleidskader buisleidingen Carla Speel VROM, directie Externe Veiligheid

BUISLEIDINGEN: ONDER DE GROND DUS ONZICHTBAAR?

INHOUD Aanleiding aanpak buisleidingdossier Nieuwe beleidskader buisleidingen Planning nieuwe regelgeving buisleidingen Wat kunnen gemeenten nu al doen aan buisleidingen?

AANLEIDING AANPAK BUISLEIDINGDOSSIER Onderzoek door Enthoven naar tekortkomingen buisleidingendossier Ramp in België 2004 met aardgastransportleiding 24 doden, 140 gewonden Maart 2005: VROM wordt verantwoordelijk voor aanpak buisleidingdossier AANLEIDING Aanleiding nieuwe aanpak buisleidingdossier Ramp in België 1994 met aardgastransportleiding 19 doden, 120 gewonden Onderzoek door Enthoven naar tekortkomingen buisleidingendossier Gebrek aan visie en aan wettelijke basis Gebrekkige doorwerking in ruimtelijke ordening Onvoldoende bekendheid kerngegevens Onvoldoende borging EV (knelpunten, incidenten) Gebrekkige security Onvoldoende bescherming tegen risico’s graven Gebrekkige organisatie behandelingen incidenten Manco’s in toezicht en beheer Gebrekkige kennis buisleidingen bij overheden Maart 2005: VROM wordt verantwoordelijk voor aanpak buisleidingdossier

BUISLEIDINGEN IN NEDERLAND Buisleidingennetwerk in Nederland Rood: gas, 60 bar Blauw: gas, 40 bar Groen: olie Geel: chemicaliën

AFBAKENING BUISLEIDINGEN Transportleidingen met gevaarlijke stoffen Niet: leiding binnen inrichting Niet: leiding op zee Niet: distributieleidingen (grens bij 16 bar)

NIEUWE BELEIDSKADER BUISLEIDINGEN Het huidige beleidskader: circulaires aardgas (1984) en brandbare vloeistoffen (1991) - Structuurschema Buisleidingen 1985 concessiesystematiek Mijnwet, Gaswet vergunningstelsels RWS, Prorail, e.a. provinciale en gemeentelijke verordeningen (hier en daar) zelfregulering, NEN 3650 KLIC (melden van graafwerkzaamheden)

NIEUWE BELEIDSKADER BUISLEIDINGEN Nieuwe ontwikkelingen: Nieuwe Wro met vernieuwd instrumentarium Grondroerdersregeling (verplichte melding graafactiviteiten) Registratiebesluit externe veiligheid

NIEUWE BELEIDSKADER BUISLEIDINGEN Wat willen we regelen: wettelijke basis voor buisleidingen zorgplicht voor leidingexploitanten risiconormering (sanering; voorkomen nieuwe knelpunten) ruimtelijke inpassing en doorwerking informatievoorziening buisleidingen toezicht - incidenten en rampenbestrijding Brief Tweede Kamer over aanpak buisleidingdossier 9-2-2007

NIEUWE BELEIDSKADER BUISLEIDINGEN AMvB Buisleidingen algemene regels op basis van bestaande wetgeving (art 24 Wms; Wro; Wm) geen vergunningplicht; geen (nieuwe) buisleidingenwet risiconormering cf. Bevi ruimtelijke doorwerking: buisleidingen in bestemmingsplan

NIEUWE BELEIDSKADER BUISLEIDINGEN Ruimtelijke doorwerking en inpassing Wro biedt ruimtelijk instrumentarium: projectbesluit; coördinatiebevoegdheid; eventueel: inpassingsplan actualisatie van bestemmingsplannen op straffe van ‘boete’ ondergrond ook in bestemmingsplan (buisleidingen) enige eisen aan inhoud bestemmingsplan; geen gedetailleerde bouwvoorschriften geen verplichting risicocontouren in bestemmingsplan

NIEUWE BELEIDSKADER BUISLEIDINGEN Risiconormering EV-benadering geldt ook voor buisleidingen: PR, GR circulaireafstanden gaan verdwijnen knelpunten bestaande situaties: leidingbeheerder knelpunten nieuwe RO situaties: gemeenten nieuwe leiding: geen risico (gas; olie), ‘PR 10-6 op leiding’ verantwoording GR: nieuwe RO: door gemeente; nieuwe leiding: door rijk of provincie (nemer van het projectbesluit)

NIEUWE BELEIDSKADER BUISLEIDINGEN Eisen aan leidingexploitant uitgangspunt zelfregulering; geen technische eisen in AMvB wel EV-norm, zorgplicht en rapportageverplichting uitwerking eisen in NTA voor veiligheidsmanagementsystemen leidingexploitant toont aan dat aan zorgplicht is voldaan vrijwillige certificatie

NIEUWE BELEIDSKADER BUISLEIDINGEN Toezicht VI toezichthouder Afspraken over taakafbakening met SodM (i.v.m. Mijnwet en Gaswet): toezichtsarrangement In 2007 wordt definitieve aanpak vastgesteld RO: interbestuurlijk toezicht door VI (toetsen bestemmingsplannen)

NIEUWE BELEIDSKADER BUISLEIDINGEN Incidentbehandeling en rampenbestrijding nieuwe Handreiking buisleidingincidenten BZK wettelijke meldplicht bij incidenten gericht op betrokkenheid VROM wettelijke verplichting tot noodplan

PLANNING NIEUWE REGELGEVING AMvB buisleidingen: Aan AMvB wordt nu hard gewerkt door VROM Overleg met allerlei partijen 2e helft 2007 naar de Tweede Kamer Naar verwachting 2008 van kracht Registratiebesluit externe veiligheid: 30 maart 2007 in werking getreden Binnen één jaar voert VROM buisleidingen in risicoregister in Grondroerdersregeling: Aan Tweede Kamer gestuurd Behandeling moet nog plaatsvinden

WAT KUNNEN GEMEENTEN DOEN AAN BUISLEIDINGEN? Bij wijziging bestemmingsplan rekening houden met buisleidingen: Buisleidingen in bestemmingsplan opnemen indien nog niet gebeurd Aansluiting buisleidingen bewaken bij naastgelegen bestemmingsplannen (andere gemeenten) EV-normen in acht nemen bij nieuwbouw nabij buisleidingen Contact zoeken met leidingexploitant Bij vragen: VI of InfoMil

WAT KUNNEN GEMEENTEN DOEN AAN BUISLEIDINGEN? Bij aanleg nieuwe leiding door gemeente: Mogelijkheden nagaan voor éénloket functie overheden (bij buisleiding door meer gemeenten) Zie pilot concernbenadering Gasunie Updaten bestemmingsplan Kennis over buisleidingen opbouwen: Kennistafel buisleidingen www.relEVant.nl

Nieuwe risicoafstanden voor buisleidingen Informatiebijeenkomst VROM Buisleidingen Bas Weenink VROM, directie Externe Veiligheid

Inhoud Het proces in grote stappen Beleidskader risiconormering Risicoberekeningsmethodiek Enkele vragen Andere stoffen dan aardgas

Proces in grote stappen

Geschiedenis zonering aardgastransportleidingen 1984 circulaire zonering aardgastransportleidingen Eind jaren ‘90 ontwikkeling model Pipesafe door gasindustrie 2004/2005 risicoberekeningen met Pipesafe; inschatting consequenties 2006 verbetering modellering; effect grondroerdersregeling 2007 consequentieonderzoek op basis van nieuwe risicoberekeningen.

Consequentieonderzoek Gasunie berekent PR-contouren en GR langs aardgasnet en knelpunten met bestaande bebouwing. RIVM maakt inschatting van ruimtebeslag door nieuwe risicoafstanden in relatie tot circulaireafstanden voor mogelijk nieuwe bouwlocaties (Nieuwe Kaart van Nederland). RIVM maakt inschatting van effectiviteit van aanvullende, locatiespecifieke risicoreducerende maatregelen.

Stand van zaken nu Consequentieonderzoek is in fase van afronding Gasunie, VNG, IPO, rijk en RIVM bespreken de consequenties (knelpunten, maatregelen, kosten) Bestuurlijk overleg maakt afspraken over aanpak (medio 2007) Kamer wordt geïnformeerd over uitkomsten consequentieonderzoek en afspraken tussen partijen

Vervolg Een nieuwe circulaire gaat de oude vervangen (najaar 2007) Loopt vooruit op wettelijke regeling: AMvB Buisleidingen In AMvB (eind 2008) wordt normering vastgelegd Uitvoering oplossen knelpunten op basis van: nadere analyse per geconstateerd knelpunt van de situatie saneringsprogramma (gefaseerde aanpak) Kortom De grote lijn is duidelijk, nu werken naar concrete afspraken!

Beleidskader risiconormering

Bestaand beleidskader risicozonering Circulaire zonering langs aardgastransportleidingen 1984 Zonering (afhankelijk van diameter en druk) Toetsingsafstand (tot 180 m) Bebouwingsafstand (tot 60 m) Belemmerde strook (4 of 5 m) Relatie met omgeving via gebiedsklasse en ontwerpfactor Par. 5.4 Uitzonderingsbepalingen (kleinere bebouwingsafstanden)

Beperkingen huidige circulaire Grove indeling in leidingcategorieen: alleen druk en diameter Leidingdikte komt tot uiting in ontwerpfactoren Afstanden geven risicoranges weer ‘Pseudoregelgeving’: verzoek deze regelgeving in acht te nemen Maar Raad van State houdt er wel rekening mee

Brief Kabinet 9 februari 2007 (1) Uitgaan van basisveiligheidsniveau Plaatsgebonden risico (PR) 10-6 als grenswaarde voor kwetsbare bestemmingen Verantwoording groepsrisico (GR) Aanleg nieuwe leidingen zodanig dat PR 10-6 zo veel mogelijk ‘op de leiding’ ligt (binnen belemmerde strook) voor andere stoffen dan aardgas wordt dit nog onderzocht

Brief Kabinet 9 februari 2007 (2) Knelpunten bij bestaande situaties (woningen binnen PR 10-6 bestaande leiding): verantwoordelijkheid leidingbeheerder, tenzij gemeente geen rekening heeft gehouden met circulaire. Bij nieuwe ruimtelijke ontwikkeling (bij bestaande leiding): PR 10-6 is grenswaarde. Gemeente verantwoordelijk voor overeenstemming met exploitant indien zij wil bouwen binnen PR 10-6 . Bestaande afspraken, regelingen e.d. blijven gelden.

Risicoberekeningsmethodiek

Risicomodellering (1) Model Pipesafe ontwikkeld door Europese gastransportindustrie berekent risico’s op basis van o.m. staalsoort, diameter, druk, wanddikte en diepteligging getoetst door RIVM In 2005 berekeningen geven vaak kleinere, soms grotere afstanden dan bebouwingsafstanden circulaire aardgas.

Risicomodellering (2) In 2006 verdiepingsslag: actuele inschatting faalkans invloed bebouwde omgeving op ontstekingskans onstekingstijdstip effectiviteit grondroerdersregeling i.c.m. specifieke beheersmaatregelen Gasunie Nieuwe berekeningen zullen kleinere afstanden laten zien dan in 2005 berekend.

Voorbeeld A C PR

C PR

Voorbeeld B C PR

C PR

Enkele vragen

Welke afstanden gelden nu Bestaande circulaire is nog steeds van kracht. Toetsings- en bebouwingsafstanden moeten worden aangehouden. VROM vraagt mee te werken aan nieuw kader (PR en GR). Gasunie geeft op verzoek PR 10-6 op basis van actuele model. Indien PR 10-6 klein of niet aanwezig is: op grond van paragraaf 5.4 circulaire (Uitzonderingen) afpraken maken over aan te houden afstand.

Wat worden dan de nieuwe risicoafstanden De risicoafstand en het groepsrisico hangen af van de specifieke situatie en worden per situatie berekend. Dus tabellen uit de circulaire gaan verdwijnen. We proberen het gemeenten gemakkelijk te maken: de tabellen uit de circulaire worden vervangen door een rekenmal. Binnenkort beschikbaar als bestuurlijk overleg is afgerond. Verwachting: in veel gevallen contour PR 10-6 kleiner dan de circulaire afstand en minder indirect ruimtebeslag.

Wat moeten gemeenten doen met bestemmingsplannen die in voorbereiding zijn De huidige circulaire zonering langs aardgasleidingen is nog steeds van kracht. Geldt voor nieuwe ruimtelijke plannen en nieuwe leidingen. Dus rekening houden met toetsings- en bebouwingsafstanden. Aandachtspunten voor gemeenten: Houd bij voorbereiding alvast rekening met nieuwe risicoafstanden (cf. de geactualiseerde rekenmethode). Urgente situaties bespreken met leidingbeheerder en ev. VROM-Inspectie (ref. Para. 5 circulaire).

Welke rol speelt de verantwoording van het groepsrisico Op dit moment geldt de circulaire aardgastransportleidingen nog. Afwijken van toetsingsafstanden moet gemotiveerd worden. Verantwoording groepsrisico gaat gelden voor een nieuw ruimtelijk besluit en inpassing nieuwe leiding door rijk/ provincie. Elementen: personendichtheid in invloedsgebied omvang van het groepsrisico i.r.t. orienterende waarde mogelijkheid van risicobeperkende maatregelen ruimtelijke alternatieven mogelijkheden hulpverlening en zelfredzaamheid

Welke hulp wordt daarbij geleverd Ondersteuning door: aanvulling huidige Handreiking verantwoordingsplicht groepsrisico met onderdeel buisleidingen (eenvoudig) rekenhulpmiddel om inzicht te krijgen in omvang groepsrisico in relatie tot dichtheden en afstanden NB. De orienterende waarde voor het groepsrisico is die van transport.

Welke maatregelen kunnen getroffen worden om risico’s te reduceren Het RIVM maakt inschatting van het effect van risicoreducerende maatregelen (resultaten binnenkort beschikbaar). Toepassing van een maatregel betekent dat in de berekeningen een reductiefactor wordt toegepast (kortere risicoafstand). Let op: Het gaat om oplossen lokatiespecifiek knelpunt! Niet iedere maatregel is in specifieke situatie toepasbaar!

Wat is de rol van Gasunie Eerste stap is directe communicatie tussen gemeente en leidingbeheerder in geval van een knelpuntsituatie. Gasunie beschikt over gegevens leidingsituatie en kan PR-contour berekenen. Gasunie en gemeenten overleggen over de aanpak van een specifieke knelpuntsituatie en risicoreducerende maatregelen.

Wat is de rol van RIVM Het RIVM geeft voorlopig geen afstanden in afwachting van de vaststelling van de definitieve afstanden. Als de berekeningsmethodiek en risicoafstanden formeel zijn vastgesteld zullen deze afstanden gecommuniceerd gaan worden. RIVM en Gasunie ontwikkelen hiervoor een rekenmal. www.rivm.nl/ongevallen/preventie/FAQ-links.jsp

Andere stoffen dan aardgas

K1,K2,K3 leidingen (brandbare vloeistoffen) Nieuwe rekenmethode is vastgesteld, verschillen veel kleiner dan bij aardgas Eerste “quick and dirty” inschatting van de consequenties Zo snel mogelijk een uitgebreid consequentieonderzoek I.s.m. RIVM, betrokken gemeentes en leidingeigenaren Verder onderzoek naar mogelijke specifieke maatregelen Op zoek naar “tailor made” oplossingen

K1, K2, K3 eerste resultaten De oriëntatiewaarde wordt ook bij grote populatiedichtheden bij geen van de beziende leidingen gehaald. K2 en K3 leidingen: geen PR 10-6 contour buiten de leiding. 35 knelpunten; varierend van 1 woning (21 knelpunten) tot 35 woningen (1 knelpunt) K1 4” 8” 10” 12” 16” 24” 28” 30” 34” 36” 10-6 contour ? 8 11 13 19 22 24 27 29 Bebouwings-afstand 5 10 16 -

Overige leidingen (met gevaarlijke stoffen) Met name in omgeving Rotterdam en Buisleidingenstraat Mei 2007 start het onderzoek: Inventarisatie (rekenwijze en ligging) Vergelijking rekenmethodes en ontwikkeling rekenvoorschriften Consequentieonderzoek Projectgroep VROM, Stichting Buisleidingenstraat, Gemeente Rotterdam, DCMR, Provincie Zuid-Holland e.a. Stuurgroep met o.a. IPO en VNG

Pauze