AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Communiceren Luchtkwaliteit Aanpak Nijmegen Juni 2009
Studiedag Centrum voor Milieurecht/ACELS Milieukwaliteitseisen: Luchtkwaliteit Mr. Elisabeth Schippers, advocaat en vennoot Pels Rijcken & Droogleever.
Groepsrisico van geluid in beeld gebracht met geluideffectcontouren Elly Waterman en Henk de Kluijver 6 november 2012.
Beleid Zuid-Holland Waarom een MKBA voor bedrijventerreinen? Wiebe Brandsma Hoofd Afdeling Milieu 28 mei 2009.
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Werksessie Veehouderijen| 27 maart Doel Werksessie 2. Aanleiding (terugblik) 3. Bepalen luchtkwaliteit.
Advies Commissie Ruimtelijke Ontwikkeling Luchthavens januari 2009
Fijn stof. Nieuwe feiten en realiteiten.
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 En dan nu de 2e tranche Geraldine Woestenenk dBvisi n.
CAFE baseline langs de meetlat. CAFE baseline langs de meetlat | Rob Folkert2 Conclusies •CAFE baseline niet geschikt voor NL positiebepaling voor nieuw.
Vragen van burgers Twee jaar Marga Jacobs 17 juni 2009.

1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Milieu in de Drechtsteden 2008 Martijn van den Bosch (IKC) Jan Schalk (OCD)
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
“Rapportages Luchtkwaliteit Limburg”
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
Milieubalans 2005 Milieu- en Natuurplanbureau. Milieubalans 2005, 10 mei Europese milieueisen maken aanvullend Nederlands beleid noodzakelijk Nederland.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
WANNEER BEGINT DE VACCINATIE TEGEN FIJN STOF?.
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
Marloes Jongeneel InfoMil
Met deze dia en de volgende kan je laten zien dat lucht vuil of schoon kan zijn
bedrijvenvereniging Weststad/ De Wijsterd 25 maart 2014
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
Luchtkwaliteitsplan gemeente Utrecht vooral bronmaatregelen Samenwerken aan succesvolle luchtkwaliteitsplannen workshop 7 december 2004 Peter Segaar.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Impact van milieucontouren op stedelijke ontwikkeling Piet Lagas (PBL) 3 november 2009.
DCMR Buro Lucht / Marcel Koeleman
Onderzoek benzeenconcentraties Hoek van Holland: Stand van zaken
Stichting Urgentiebepaling
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Agrarisch UVO Noord-Brabant Rob Segers Bureau Handhaving Juridische Zaken en Beleid 6 oktober 2011.
De OGGZ en de WMO 8 juni 2006 Stephan van Erp. Aanleiding OGGZ weinig aandacht in WMO Bieden van handreikingen aan gemeenten.
AERIUS Nico-Dirk van Loo Ministerie van EL&I
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Bevolkingsdaling gevolgen voor bestuur en financiën 26 mei 2008.
MIRA-infodag studies luchtkwaliteit 5 april 2011
Luchtkwaliteit in Vlaanderen Open milieuraad Mechelen 23 april 2009 Erik Grietens.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Inhoud Beoordeling geluid/lucht Problemen luchtkwaliteit
Emissies ruimtelijk verdeeld
Infrastructuur Soest-Zuid en Soesterberg
Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Voor een veilig en leefbaar Rijnmondgebied. DCMR Milieudienst Rijnmond Gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in het.
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Milieu: nu en in de toekomst Milieubalans 2006 Milieuverkenning 6 Beoordeling maatregelenpakket Toekomstagenda Milieu.
Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid Milieuonderzoek Schelluinen Onderzoek naar de luchtkwaliteit en de geluidbelasting in Schelluinen 24 juni 2014.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
1 Presentatie 18 juli 2012 Aanpak sanering geluid wegverkeer 1.Aanleiding 2.Stand van zaken 3.Aanpak 1 Inhoud presentatie.
Bestemmingsplan Bedrijvenpark H2O Informele informatiebijeenkomst raad d.d. 18 februari 2015 Rho adviseurs voor leefruimte Joske Poelstra.
De Omgevingswet Hilde Donker
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
De rol van de mr in het verbeteren van binnenklimaat.
Manifest Gezonde Leefomgeving
Gezondheid & de Omgevingswet
Energiebesparing bij bedrijven
Presentatie Luchtkwaliteit
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Fijn stof onderzoeken Onderzoek naar de invloed van verkeer op de luchtkwaliteit in de Stad Gent Stofmetingen in de omgeving van het station Gent-Sint-Pieters.
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Structuurvisie ‘Windenergie op land’
ALV Dorpsraad Princenhage Luchtkwaliteit 10 april 2018
Transcript van de presentatie:

AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie

Problemen luchtkwaliteit ZH 36 gemeentelijk rapportages in 2004 36 gemeenten met overschrijdingen NO2 grenswaarde 19 gemeenten met plandrempel- overschrijdingen voor NO2 36 grenswaarde en plandrempel- overschrijding PM10 (dag) 17 gemeenten met plandrempel- overschrijding PM10 jaargem.

NO2 concentratie Rijnmond 2000

NO2 bijdrage wegverkeer

Aanpak NO2 en PM10 NO2: - lokaal langs wegen verhoogd - achtergrond hoger in steden -> lokale knelpunten aanpakken PM10 - grootschalig - kleine verhoging langs wegen - achtergrond grootste bijdrage -> alle bronnen aanpakken binnen bevoegdheid provincie Om de vaart er in te houden is ons voorstel voor 1 mei toch een PvA in te dienen maar dan op hoofdlijnen. Zie A4-tje met daarop het voorstel voor het plan van aanpak van de provincie en op de achterkant wat volgens het besluit verplicht is. Uitleg van deze sheet kan aan de hand van dit A4-tje

Coördinatie NO2 knelpuntgroepen bovengemeentelijk per regio voor snelwegen (provinciale wegen) milieu en verkeersmedewerkers doel: bedenken en afstemmen van plannen van aanpak Waarom zijn wij als provincie Zuid-Holland betrokken? Zie sheet maar ook nog: oplossen knelpunten speerpunt van ons eigen beleid en ook onderdeel van het provinciaal verkeers-en vervoersplan

Werkwijze knelpuntgroepen inventarisatie mogelijke maatregelen haalbaarheidsanalyse oplossing per locatie zoeken berekenen van effect (TNO) schrijven plan informatie uitwisseling gezamenlijke actie

Problemen gemeenten maken plan, rijk moet het uitvoeren verantwoordelijkheid rijk nog niet genomen te weinig geld beschikbaar de politieke wil ontbreekt

Van plan tot uitvoering inzet op verschillende niveaus: ambtelijk in knelpuntengroep managementniveau: externe overleggroep bestuurlijk niveau: gesprekken, brieven, ministers, IPO, DUIV lobby gericht op politieke processen (nota’s TK, media, gesteund door bestuur)

RO-beleid toetsing bestemmingsplannen: gevoelige bestemmingen niet toestaan in gebieden waar (in 2010) de NO2 grenswaarde wordt overschreden sinds kort onderzoek naar bijdrage fijn stof

Wat is er bereikt? toezegging voor 80 km/h op A20 en A12 geluidsschermen Vlaardingen/Schiedam gevoelige bestemmingen in ontwerp ministeriële regeling

Pleidooi maak politieke keuze, gezamenlijk en op hoog niveau! óf alles doen aan emissiereductie verkeer óf inzetten op minder verkeersintensiteit eerste stap: probleembewustzijn creëren

Deel 2 Fijn stof Bronnen Zuid-Holland 2000 ton/j raffinaderijen 3000 op- en overslag 1500 andere industrie 1000 MKB 700 wegverkeer 2500 scheepvaart 1300 consumenten 1000

URBIS fijn stof Rijnmond 2000

Fijn stof bijdrage wegverkeer

Fijn stof bijdrage scheepvaart

Fijn stof bijdrage industrie

Fijn stof achtergrond

Gegevens fijn stof tot 25% concentratie uit provincie zelf grote bronnen in Rijnmond, weinig invloed op concentratie grootschalig en regionaal probleem, weinig lokaal maar: gezondheidseffect groot in omgeving van drukke wegen

Beleidsvoorstellen bij alle IPPC bedrijven inventarisatie naar fijn stof uitstoot overzicht emissies PM10 zo nodig vergunning aanpassen aan BAT bij nieuwe vergunningen minimaal BAT bij planning rekening houden met afname elders in industriegebied proefprojecten scheepvaart en schone voertuigen

Verwacht effect Emissiedaling van 30% tussen 2000 en 2010, concentratie-effect ca. 3 µg/m3 Emissiedaling van 50% tussen 2000 en 2020, conc. Effect 2-5 µg/m3 Daggemiddelde grenswaarde voorlopig niet gehaald. Beleid niet vastgesteld, bestuur aarzelt.

Conclusie NO2 aanpakken op lokaal of bovenlokaal niveau bron-, effect- of overdrachtmaatregelen probleem: verantwoordelijkheid en financiën Fijn stof beleid heeft wel zin, bronbeleid