Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Natte koeltorens en legionella
Advertisements

Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Communiceren Luchtkwaliteit Aanpak Nijmegen Juni 2009
Studiedag Centrum voor Milieurecht/ACELS Milieukwaliteitseisen: Luchtkwaliteit Mr. Elisabeth Schippers, advocaat en vennoot Pels Rijcken & Droogleever.
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Nicole Janssen (RIVM) Gerard Hoek (IRAS)
Casus kennistafel buisleidingen 30 oktober 2009 Casus deel 1 Probleembeschrijving.
20 decembe r 2011 Energiebesparing particuliere verhuurders.
Vragen van burgers Twee jaar Marga Jacobs 17 juni 2009.
Propere lucht ook binnenshuis
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
“Rapportages Luchtkwaliteit Limburg”
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
Milieubalans 2005 Milieu- en Natuurplanbureau. Milieubalans 2005, 10 mei Europese milieueisen maken aanvullend Nederlands beleid noodzakelijk Nederland.
Leefomgeving en gezondheid Tiny Habets
WANNEER BEGINT DE VACCINATIE TEGEN FIJN STOF?.
Zorginkoop 2012 portefeuillehoudersoverleg 1 december 2011.
1 Liesbeth Trip Casper Rupert Fietsberaad 16 maart 2006 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Luchtkwaliteit IBGE-BIM. Vorming luchtkwaliteit 2008, Leefmilieu Brussel - BIM 2 De verontreinigende stoffen die een gevaar voor de gezondheid vormen.
Wist u dat … Meer dan 10% van de jongeren in het voortgezet onderwijs drugs gebruikt? Er meer dan 74% van de kinderen onder de 16 jaar alcohol heeft.
Marloes Jongeneel InfoMil
Ouderengezondheidszorg
Met deze dia en de volgende kan je laten zien dat lucht vuil of schoon kan zijn
Info-avond 07/01/09, 1 Michel van Kesteren 7 januari 2009 Geluid en luchtkwaliteit bij ruimtelijke plannen.
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Milieubeleidsplan Gemeente Harderwijk.
Roet als extra indicator voor de nadelige gezondheidseffecten van deeltjes naast PM10 and PM2.5 Paul Fischer (RIVM) Schakeldag 11 juni 2013.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Marloes Jongeneel InfoMil
In opdracht van Korte introductie op het thema: Luchtkwaliteit en een goede ruimtelijke ordening Marloes Jongeneel InfoMil.
In opdracht van Korte introductie op het thema: Luchtkwaliteit en een goede ruimtelijke ordening Marloes Jongeneel InfoMil.
Impact van milieucontouren op stedelijke ontwikkeling Piet Lagas (PBL) 3 november 2009.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Harmonisatieplannen kabinet
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Samenwerking KOV de Blokkendoos Scoop Welzijn Peuterspeelzaal
Datum Naam school Naam presentator
Geschikt wonen voor iedereen (GWI) Mw. M.P. Heerkens Wethouder Sociale Zaken, Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Grondbeleid 14 oktober 2009 Woonzorgzones.
Inhoud Beoordeling geluid/lucht Problemen luchtkwaliteit
Longfonds en buitenlucht
1 DSI - informatiesessie voor lokale besturen provinciale infosessies, najaar deel 3 DSI-platform een uitwisselingsplatform voor digitale stedenbouwkundige.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
De impact van vieze lucht in Rotterdam Haven versus stadsverkeer Datum:6 september 2014 Auteur: Mariska van der Sluis (Erasmus Universiteit Rotterdam)
Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid Milieuonderzoek Schelluinen Onderzoek naar de luchtkwaliteit en de geluidbelasting in Schelluinen 24 juni 2014.
Prof. Dr. Onno van Schayck 28 januari 2016 te Eijsden.
Luchtkwaliteit en gezondheid presentatie door GGD [naam] [naam en titel(s) spreker] [datum]
‘R&D Fonds GGD Amsterdam’ ‘Hoe werkt het en wat levert het op?’
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Frisse scholen - Een gezonde werk- en leeromgeving-
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Facetbeleid in Den Haag Presentatie door Annamarike Boersma.
17 november 2011 Geluidproductieplafonds Swung-1 Carola Verbeek.
… in de praktijk van de ruimtelijke ordening. Stellingen o Ik ken de Atlas Leefomgeving o Ons eigen ‘kaartenportaal’ werkt uitstekend Atlas Leefomgeving.
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:  1.4 Waarom gezondheid? Zijn milieunormen niet genoeg?  2.18 Gelderse Gezondheidswijzer 
11 Prof. dr. ir. Filip Meysman Vrije Universiteit Brussel Ringland Academie.
Manifest Gezonde Leefomgeving
Gezondheid & de Omgevingswet
Leefomgeving en gezondheid
Presentatie Luchtkwaliteit
Week van OSSde LentekriebelsOss
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:
Omgevingswet en Gezondheid
Hoofdstuk 11 Nederland verandert
Toolbox Diesel Motor Emissie (DME)
Sociale aanpak 30 KM-wegen
Transcript van de presentatie:

Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen (Programmabureau Luchtkwaliteit) - 7 juni 2011

Openingsvraag Plaats jij je eigen baby op een kinderdagverblijf naast een vieze, drukke weg?

Opbouw presentatie Verkeer, luchtverontreiniging en gezondheid → achtergrond (GGD) Amsterdamse Richtlijn: hoe en waarom? (Programmabureau) De Amsterdamse Richtlijn in de praktijk (GGD) Tips voor andere gemeentes / discussie (allen)

Luchtverontreiniging door verkeer Verkeer -> mengsel van honderden: Gassen Hele kleine stofdeeltjes (fijn stof) Niet allemaal te meten, niet allemaal even schadelijk. Maar het mengsel is bewezen schadelijk voor de gezondheid: Wettelijke grenswaarden voor de volgende “indicatoren”: Stikstofdioxide (NO2) PM10 Geen veilige grenswaarde voor PM10 en ook grenswaarde NO2 beschermt niet tegen gezondheidseffecten verkeer!

Verkeer en gezondheid Kinderen die dichtbij drukke (snel)wegen wonen of naar school gaan hebben meer luchtwegklachten en een lagere longfunctie Zowel verergering van luchtwegklachten als ontwikkelen van astma Ook op 18-jarige leeftijd minder longcapaciteit → blijvende achterstand Volwassenen die dichtbij drukke (snel)wegen wonen hebben een groter risico op overlijden aan luchtweg- of hartvaatziekte; Tot op minimaal 300 m van de snelweg Bovendien bestaat er wel degelijk een verschil in gezondheidsrisico’s door luchtvervuiling binnen Nederland: vooral langs wegen zijn er gezondheidsrisico’s, omdat juist fijn stof in uitlaatgassen schadelijk is. Wonen of op school zitten vlak langs een drukke weg geeft een hoger risico op luchtwegklachten. Het blijft echter een kwestie van risico’s, het is niet aan te geven wie er precies de dupe wordt of kan worden van blootstelling aan verkeersgerelateerde luchtverontreiniging.

Gevoelige groepen Kinderen; Mensen met al bestaande luchtwegaandoening of een hart- en vaatziekte; Ouderen De genoemde effecten kunnen bij iedereen optreden, maar een aantal bevolkingsgroepen is extra kwetsbaar: kinderen, patiënten met een longziekte of een hartvaatziekte en ouderen. Wat betreft deze laatste groep, door de vergrijzing wordt de groep kwetsbare mensen in Nederland steeds groter.

Luchtkwaliteit en gezondheid: de Amsterdamse aanpak Luchtverontreiniging is schadelijk voor gezondheid vooral door uitstoot gemotoriseerd verkeer: Amsterdamse aanpak kent 2 sporen: 1. Luchtkwaliteit verbeteren: maatregelen zoals schoner eigen wagenpark en Milieuzone goederenvervoer 2. Amsterdamse richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit

Aanleiding voor opstellen richtlijn 9 Aanleiding voor opstellen richtlijn Amendement van de gemeenteraad t.a.v. Actieplan Luchtkwaliteit (1 maart 2006) Landelijk Besluit gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit (per 16 januari 2009)

Besluit gevoelige bestemmingen (landelijke regeling) Geen nieuwe gevoelige bestemmingen langs snelwegen (zone van 300 m) en provinciale wegen (zone van 50 m) Onderzoeksplicht luchtkwaliteit Dreigende overschrijding: geen toename van blootgestelden

Uitgangspunten Amsterdamse richtlijn Geen gevoelige bestemmingen: Langs snelwegen binnen de zone van 300 meter gemeten van een snelweg en langs provinciale wegen binnen zone van 50 meter, ongeacht de luchtkwaliteit Langs binnenstedelijke wegen met meer dan 10.000 motorvoertuigbewegingen per etmaal in de eerste lijnsbebouwing (binnen een afstand van 50 meter)

Indicatieve kaart zones langs wegen 12 Indicatieve kaart zones langs wegen

13 Amsterdamse richtlijn sluit aan bij landelijke regelgeving waar het gaat om: Definitie gevoelige bestemmingen Basisonderwijs, voorgezet onderwijs of overig onderwijs aan minderjarigen Kinderopvang Verzorgingshuis, verpleeghuis, bejaardenhuis Toepassing geldt niet voor bestaande situaties, wel bij: Nieuwbouw of Uitbreiding met een toename van meer dan 10 % van het aantal personen

Amsterdamse richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit 14 Amsterdamse richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Afwijkingsbevoegdheid o.g.v. richtlijn Andere zwaarwegende belangen Integrale afweging Verplicht advies GGD Zo vroeg mogelijk stadium (Vooralsnog) alleen centrale stad Gevolgen voor (bestemmings)plannen

$

Goed voorbeeld doet goed volgen Samenwerking met Astma Fonds, VNG en GGD Nederland om beleidsmogelijkheid onder de aandacht te brengen van andere gemeenten