1-zorgroute in school bs Edith Stein MR 30-03-2011 Ouderkamer 15-09-2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in groep 8.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond Leerlingenzorg.
Workshop Handelingsgericht werken
Infoavond groepen 3 en 4 WELKOM.
Informatieavond 22 april 2013
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 5
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Handelingsgericht Arrangeren
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Trans-Plan in beeld *De gegevens in deze presentatie zijn fictief
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Welkom in groep.
Oriëntatie 1-Zorgroute
Welkom.
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
1zorg-route.
Informatieavond groepen 5 en 6
Welkom op de ouderavond van de groepen 3 op basisschool de Berensprong
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
B.C. Perrenet & J.M.E. Leechburch Auwers
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Centrale schoolbespreking
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Kwaliteitsbeleid.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Filmpje over handelingsgericht werken
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
en het leerlingvolgsysteem
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
OGP 6 Verschillen. DOELEN ▪ De student maakt voor zichzelf zichtbaar wat hij al weet over het rekenonderwijs en de speciale aandacht voor de leerbehoeften.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Welkom.
Handelingsgericht werken
Stichting Lek en IJssel
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer

Aandachts- en uitgangspunten 1- zorgroute Omslag naar (preventief) denken en handelen vanuit onderwijsbehoeften Gebruik van leerlijnen (cruciale leermomenten) Doelgericht werken en prioriteiten stellen Aandacht voor observeren, analyseren werk en gesprekken met kinderen/ouders Aandachts- en uitgangspunten 1-zorgroute

Klassenmanagement Invoering 1-zorgroute is een meerjarentraject dat gefaseerd ingevoerd wordt: beginnen met één vakgebied Werken met groepsplannen Impulsen voor kwaliteitsverbetering

Handelingsgericht werken waarnemen begrijpenplannen realiseren 1) Evalueren groepsplan en verzamelen leerlingengegevens in groepsoverzicht 2) Signaleren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften 3) Benoemen van specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen 4) Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften 6) Uitvoeren van het groepsplan 5) Opstellen van het groepsplan

Verzamelen gegevens leerlingen groepsoverzicht Toetsen Leerlingvolgsysteem SEO Observaties Analyses van werk Gesprekken met kinderen (ouders) Handelingsgerichte informatie voor benoemen van onderwijsbehoeften Evalueren vorig groepsplan Stap 1 - Invullen groepsoverzicht/ evalueren vorig groepsplan

Stap 2 - Signaleren leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Welke leerlingen hebben specifieke onderwijsbehoeften? Aanvinken in groepsoverzicht Denk óók aan: leerlingen met leer- en ontwikkelingsvoorsprong leerlingen met eigen leerstijl

Stap 3 - Benoemen van onderwijsbehoeften Wat zijn de onderwijsbehoeften van de leerlingen? Bijzondere aandacht voor leerlingen uit stap 2 Omschrijving onderwijsbehoefte Welke doelen zijn voor deze leerling haalbaar in de komende periode? Wat heeft leerling (extra) nodig om deze doelen te bereiken?

Op basis van patronen in groepsoverzicht kiest de leerkracht voor activiteiten met de hele groep, subgroepen en/of individuele leerlingen Clustering moet haalbaar zijn qua klassenmanagement Clustering is flexibel en tijdelijk Stap 4 - Clusteren leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften

Groepsbespreking Inhoud groepsbespreking: evalueren vorig groepsplan bespreken groepsoverzicht (stap 1 tot en met 4) voorzet nieuw groepsplan Aanwezig: IB en leerkracht(en) Belangrijk schakelmoment naar leerlingenbespreking (met begeleidingsvraag)

Stap 5 - Opstellen groepsplan Op basis van de onderwijsbehoeften van de leerlingen en gekozen clustering wordt kernachtig het aanbod voor een periode gepland: doelen/gewenste situatie inhoud (wat) aanpak (hoe) organisatie evaluatie

Stap 6 - Uitvoeren groepsplan Inroosteren van activiteiten uit groepsplan (dag- of weekplanning) Tussentijds verzamelen gegevens over leerlingen en observeren resultaat van het aanbod Tussentijds aanbod bijstellen

Proces binnen bs. Edith Stein Keuze voor vakgebied lezen n.a.v. de trendanalyses en meerjarenvergelijk: Groep 1/2: beginnende geletterdheid (protocol leesproblemen en dyslexie gr 1-2). Groep 3: aanvankelijk lezen (Veilig Leren Lezen) Groep 4 t/m 8 voortgezet technisch lezen (aanschaf nieuwe methode VTL)

Groepsplannen Binnen het groepsplan wordt uitgegaan van leerlijnen en cruciale leermomenten. De pedagogische behoeften, m.b.t. (zelfstandig) werken, worden meegenomen. Er wordt uitgegaan van convergente differentiatie; er wordt één minimumdoel voor de klas als geheel gesteld. Er wordt gedifferentieerd in 3 subgroepen om dit doel te bewerkstelligen (methodeafhankelijk = ster, methodevolgers = maan, methodeonafhankelijk = zon).

Invoering sturing en monitoring Er is een stuurgroep opgezet die het gedachtegoed van de 1-zorgroute uitzet en vormgeeft. Circum ondersteunt de school hierin als externe partner. Op dit moment verkeren we in de uitvoeringsfase. Op SKIPOV niveau is een leesverbeterplan uitgezet in schooljaar

Waarnemen Waar oordelen begint, stopt waarnemen.

Wat we denken te zien is vaak meer wat we denken, dan wat we zien.