1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Aandachts- en uitgangspunten 1- zorgroute Omslag naar (preventief) denken en handelen vanuit onderwijsbehoeften Gebruik van leerlijnen (cruciale leermomenten) Doelgericht werken en prioriteiten stellen Aandacht voor observeren, analyseren werk en gesprekken met kinderen/ouders Aandachts- en uitgangspunten 1-zorgroute
Klassenmanagement Invoering 1-zorgroute is een meerjarentraject dat gefaseerd ingevoerd wordt: beginnen met één vakgebied Werken met groepsplannen Impulsen voor kwaliteitsverbetering
Handelingsgericht werken waarnemen begrijpenplannen realiseren 1) Evalueren groepsplan en verzamelen leerlingengegevens in groepsoverzicht 2) Signaleren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften 3) Benoemen van specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen 4) Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften 6) Uitvoeren van het groepsplan 5) Opstellen van het groepsplan
Verzamelen gegevens leerlingen groepsoverzicht Toetsen Leerlingvolgsysteem SEO Observaties Analyses van werk Gesprekken met kinderen (ouders) Handelingsgerichte informatie voor benoemen van onderwijsbehoeften Evalueren vorig groepsplan Stap 1 - Invullen groepsoverzicht/ evalueren vorig groepsplan
Stap 2 - Signaleren leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Welke leerlingen hebben specifieke onderwijsbehoeften? Aanvinken in groepsoverzicht Denk óók aan: leerlingen met leer- en ontwikkelingsvoorsprong leerlingen met eigen leerstijl
Stap 3 - Benoemen van onderwijsbehoeften Wat zijn de onderwijsbehoeften van de leerlingen? Bijzondere aandacht voor leerlingen uit stap 2 Omschrijving onderwijsbehoefte Welke doelen zijn voor deze leerling haalbaar in de komende periode? Wat heeft leerling (extra) nodig om deze doelen te bereiken?
Op basis van patronen in groepsoverzicht kiest de leerkracht voor activiteiten met de hele groep, subgroepen en/of individuele leerlingen Clustering moet haalbaar zijn qua klassenmanagement Clustering is flexibel en tijdelijk Stap 4 - Clusteren leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften
Groepsbespreking Inhoud groepsbespreking: evalueren vorig groepsplan bespreken groepsoverzicht (stap 1 tot en met 4) voorzet nieuw groepsplan Aanwezig: IB en leerkracht(en) Belangrijk schakelmoment naar leerlingenbespreking (met begeleidingsvraag)
Stap 5 - Opstellen groepsplan Op basis van de onderwijsbehoeften van de leerlingen en gekozen clustering wordt kernachtig het aanbod voor een periode gepland: doelen/gewenste situatie inhoud (wat) aanpak (hoe) organisatie evaluatie
Stap 6 - Uitvoeren groepsplan Inroosteren van activiteiten uit groepsplan (dag- of weekplanning) Tussentijds verzamelen gegevens over leerlingen en observeren resultaat van het aanbod Tussentijds aanbod bijstellen
Proces binnen bs. Edith Stein Keuze voor vakgebied lezen n.a.v. de trendanalyses en meerjarenvergelijk: Groep 1/2: beginnende geletterdheid (protocol leesproblemen en dyslexie gr 1-2). Groep 3: aanvankelijk lezen (Veilig Leren Lezen) Groep 4 t/m 8 voortgezet technisch lezen (aanschaf nieuwe methode VTL)
Groepsplannen Binnen het groepsplan wordt uitgegaan van leerlijnen en cruciale leermomenten. De pedagogische behoeften, m.b.t. (zelfstandig) werken, worden meegenomen. Er wordt uitgegaan van convergente differentiatie; er wordt één minimumdoel voor de klas als geheel gesteld. Er wordt gedifferentieerd in 3 subgroepen om dit doel te bewerkstelligen (methodeafhankelijk = ster, methodevolgers = maan, methodeonafhankelijk = zon).
Invoering sturing en monitoring Er is een stuurgroep opgezet die het gedachtegoed van de 1-zorgroute uitzet en vormgeeft. Circum ondersteunt de school hierin als externe partner. Op dit moment verkeren we in de uitvoeringsfase. Op SKIPOV niveau is een leesverbeterplan uitgezet in schooljaar
Waarnemen Waar oordelen begint, stopt waarnemen.
Wat we denken te zien is vaak meer wat we denken, dan wat we zien.