Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vernieuwingstraject catechese
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Edushock leerfestival
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs
Wat is goed onderwijsonderzoek?
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
De “ leraar” als rolmodel
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Van leerdoel naar leeropbrengst
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
27 januari 2011.
Professionele ontwikkeling
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Implementatie van het 4C-ID-model
Workshop Onderzoeksontwerp
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Docentontwerpteams en self-efficacy
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Transdisciplinaire projecten
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
De gezonde school en genotmiddelen
Een project van de Korengroep
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Symposium ‘Professionele ontwikkeling van vo- en mbo-docenten: vergelijkingsperspectieven uit de onderwijspraktijk!’ Kenmerken voor een professionaliseringsprogramma.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Cultuurprofieldoelen;
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Project “Eén Groen Lyceum” – 1/10/ /10/2016 (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO): Groen Onderwijsonderzoek; thema “Doorstroom groen vmbo-mbo”)
Tto: de laatste ontwikkelingen
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Juridische Dienst/Algemene diensten 1 OVAM.
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Niet meer zenuwziek van de statistiek, maar … hoe statistiek weer te waarderen via 4C/ID? Hans van Buuren - OUNL 4C/ID
Doelstellingen van Technisch Ontwerpen en hoe deze te beoordelen
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried Admiraal – Ellen Sjoer - Jan-Willem Strijbos 1

Definitie Samenwerkend leren “Een werkvorm waarbij studenten met elkaar werken om de leerstof te verwerken, het leren ontstaat door conversaties tussen studenten in een sociale context ”. 2

Samenwerkend leren op Pabo’s Voorbereiden van studenten op samenwerken in hun toekomstige beroepspraktijk. (e.g. Kluth & Straut, 2003; Slotte, Palonen, & Salminen, 2004 ) Samenwerkend leren draagt bij aan zowel cognitief leren als aan de sociaal emotionele ontwikkeling. (e.g. Järvelä, Volet, & Järvenoja, 2010; Slavin, 1999) 3

Maar.. Niet alle teams waarbinnen in samenwerking zou moeten worden geleerd, werken op een effectieve manier samen. (Fransen, Kirschner and Erkens, 2011) Er zijn problemen met het ontwerp en gebruik van samenwerkend leren. (e.g. Oortwijn, Boekaerts, Vedder, & Strijbos, 2008;,Panitz,n.d, and Waytens, Lens, & Vandenberghe,2002). 4

Onderzoeksvragen Hoe wordt samenwerkend leren op Pabo’s ontworpen en geïmplementeerd? Hoe ervaren studenten groepsopdrachten? Welke aspecten van ontwerp en de implementatie leiden tot welke ervaren leeropbrengsten? 5

Methode: deelnemers 23 docenten and 379 Pabostudenten. Zeven samenwerkend-leren-opdrachten. Zes verschillende Pabo’s verspreid over Nederland. 6

Methode: verzamelde data Cursusdocumenten, bijv. studiehandleidingen. Vragenlijst (Likertschaal) Open vraag aan studenten “Wat zijn de twee belangrijkste zaken die je geleerd hebt tijdens het werken aan deze groepsopdracht?” Semi-gestructureerde interviews Leerdagboeken 7

Mixed method: data-analyses Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum (Van den Akker, McKenney, Nieveen, & Gravemeijer, 2006) Ontwerpcomponenten Gebaseerd op Strijbos, Martens, & Jochems (2004) Afstemming! 8 Design-experiment research design (Cobb, Confrey, diSessa, Lehrer, & Schauble, 2003).

Het ontwerp van samenwerkend leren 9 1. Leerdoelen 7. A s e s m e m t 8. B e g e l e i d i n g 2. Interactie 3. Taaktype 4. Voorstructureren samenwerking 5. Groepssamenstelling 6. Faciliteiten

Vragenlijst: schalen Voor de groepsopdracht: Algemene perceptie van SL Leeropbrengsten kennis Leeropbrengsten sociale vaardigheden Na de groepsopdracht: Algemene perceptie van SL Leeropbrengsten kennis Leeropbrengsten sociale vaardigheden Taaktype Voorstructuring Groepssamenstelling Faciliteiten Assessment Begeleiding 10

Resultaten Repeated measures ANOVA Vergelijking student percepties Voor en na de opdracht 11

12

13

14

Conclusie (voorlopig) De algemene perceptie van samenwerkend leren is negatiever nadat studenten aan een groepsopdracht gewerkt hebben. Deze negatieve percepties verschillend en lijken gerelateerd aan de wijze waarop de opdracht is vormgegeven. Er is niet voldoende afstemming tussen de ontwerpcomponenten en ook niet voldoende afstemming tussen het geplande, het geïmplementeerde en het ervaren curriculum. 15

Conclusie (voorlopig) Opdrachten met de hoogste scores wat betreft de ervaren leeropbrengsten, zowel wat betreft kennis als wat betreft sociale vaardigheden combineren de volgende aspecten:  Taken die nieuw zijn voor studenten  Taken die studenten de mogelijkheid bieden eraan te werken op een manier die zij zelf prefereren.  Groepssamenstelling door de docent  Stevige begeleiding met de focus op het begeleiden van het groepsproces. 16

Beperkingen Bovengenoemde resultaten zijn voorlopig: de analyses zijn nog niet voltooid. De vragenlijst is afgenomen direct na het voltooien van de opdracht. Alleen ervaren leeropbrengsten gemeten. Vervolg analyses: multilevel. 17

Vragen? Miranda de Hei: Miranda de Hei Docent Pabo HHS Onderzoeker Lectoraat Duurzame Talentontwikkeling 18