Docentontwerpteams en self-efficacy

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
GAMES in het onderwijs.
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Hogere denkvaardigheden
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
De “ leraar” als rolmodel
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Techniek en Twente (W&T) een vakoverstijgend project
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Integreren van onderzoek in onderwijs
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Twente’s got Talent.. Integratie van ICT in natuur- en techniekonderwijs Petra Fisser & Chantal Velthuis 31 januari 2013.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Samenwerken in burgerschap
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Sociale media op school
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Leren leren…..en het materiaal?
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
‘Geef uw team vleugels’
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Het opleidingsprofiel:
Ervaringen Implementatie in Nederland
Symposium ‘Professionele ontwikkeling van vo- en mbo-docenten: vergelijkingsperspectieven uit de onderwijspraktijk!’ Kenmerken voor een professionaliseringsprogramma.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Professional Development Schools - Rijnmond
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
De Wever Zorg Innovatie Centra
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Leiding geven aan school ontwikkeling
Educational support & innovation
Leerling- kenmerken Motivatie
Open Universiteit Nederland
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Docentontwerpteams en self-efficacy 11-03-2014 Chantal Velthuis, c.h.velthuis@saxion.nl

Leerkrachten basisonderwijs en W&T onderwijs Taal en rekenen hebben op dit moment een hogere prioriteit Omdat we geen methode hebben kost dit te veel voorbereidingstijd… Daar heb ik geen tijd voor…. We hebben geen materialen bij ons op school… W&T is te moeilijk voor kinderen in de onderbouw

Wat wil Nederland? Kinderen al vroeg in aanraking brengen met W&T Stimuleren van de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen (onderzoekend en ontwerpend leren) Meer tijd in het onderwijsprogramma voor W&T om ervoor te zorgen dat kinderen in aanraking komen met wetenschap en techniek, zodat zij hun talenten ontdekken en een positieve attitude ten aanzien van wetenschap en techniek ontwikkelen

Wat moet er veranderen? De self-efficacy van leerkrachten op het gebied van W&T-onderwijs moet worden vergroot. Self-efficacy = “gevoel van bekwaamheid” = het vertrouwen dat iemand heeft om bepaalde taken tot een goed einde te brengen Meer tijd besteden en op een meer onderzoekende manier W&T gaan geven.

Self-efficacy Twee aspecten (Bandura, 1977): Personal Science Teaching Self-efficacy (PSTE) Science Teaching Outcome Expectancy (STOE) Vergroten door (Bandura, 1997, Rohaan, Taconis, & Jochems, 2010 & Schoon & Boone, 1998): Succeservaringen met kinderen ‘Overgedragen’ ervaringen Sociale overtuiging Verminderen van stressvolle situaties Meer kennis

Onderzoeksvraag: Wat zijn effectieve kenmerken van een onderwijsprogramma op het gebied van W&T om de self-efficacy van leerkrachten te vergroten?

Docentontwerpteam (DOT) Een groep van minimaal 2 leerkrachten, die regelmatig bijeenkomt, om in samenwerking een gezamenlijk curriculum te (her)ontwerpen (Handelzalts, 2009)

Effecten van een DOT Professionele ontwikkeling van leerkrachten Vernieuwing van het schoolcurriculum Cultuurverandering in de school

DOT en self-efficacy: het proces

DOT en self-efficacy: het proces

Programma DOT Ontwerpactiviteiten volgen ADDIE (Analyse, Design, Development, Design en Evaluation) Externe ondersteuning in de vorm van: Actief feedback geven Observaties in de klas Voorbeeldschool Aanbieden van W&T activiteiten Aanbieden van materialen/bronnen

DOT 8 bijeenkomsten van 3 uur Team: 8 leerkrachten Directeur Lerarenopleider W&T Opdracht: (her)ontwerpen van een eigen W&T curriculum

Resultaten (1) PSTE gestegen van lkr met een pre-DOT PSTE score <3.5 PSTE gelijk gebleven of gedaald van lkr met een pre-DOT PSTE >3.5

Resultaten (2) Externe ondersteuning resulteert in: diepgaandere discussies, meer gefocust op W&T onderwijs (evaluatie) meer lesgeven in W&T een verandering in de manier van lesgeven van lkr met lage pre-DOT PSTE score

Conclusie (1) Een DOT ondersteunt door een lerarenopleider, met als doel het vergroten van het gevoel van bekwaamheid lijkt vooral geschikt voor leerkrachten met een laag gevoel van bekwaamheid.

Conclusies (2) Effectieve kenmerken van een W&T onderwijsprogramma zijn gevonden op 3 gebieden: Leeractiviteiten Externe begeleider Voorwaarden (tijd en materialen)

Leeractiviteiten gezamenlijke curriculumontwikkeling op de eigen school het onderwijzen van W&T in de eigen klas activiteiten ter ondersteuning van W&T onderwijs

Rol externe begeleider Begeleiden van het ontwerpproces Stimuleren van teamdiscussies Ondersteunen bij het lesgeven op het gebied van W&T

Voorwaarden Duidelijke visie op W&T van de directeur Ondersteuning in de vorm van tijd en middelen

Teacher role - guiding the curriculum design process - stimulating team discussion - supporting teachers regarding science teaching Rationale Ensuring that primary teachers are able to: give children a realistic view of science prepare children to participate in a modern world, full of science Aims and Objectives - increasing teachers' science teaching self-efficacy Content - SMK - PCK - curriculum design Learning activities - collaborative curriculum design - science teaching - supporting activities regarding science teaching Materials & Resources - process guide - literature and exemplary materials a clear focus on science teaching administrative support Grouping teachers teaching groups of children of about the same age external facilitator Location - in the primary teachers’ own school and classes Time - during collaborative curriculum design - during science teaching during supporting activities regarding science teaching Assessment - STEBI-NL - team observations - class observations