Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Kindermoment.
Situationeel begeleiden
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
De “ leraar” als rolmodel
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
THEMA GENIET MAAR DRINK MET MATE
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Reflectie.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/002]/subvaardigheid ‘koken’….!
PowerPoint bij vaardigheid onderwijs voor de huisartsopleider op een paralleldag.  Anke ten Have april 2011.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Oriëntatie op het onderwijs en het leraarschap.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Workshop Reflecteren.
Ik ben naam, functie Wie zijn jullie? bedrijfsnaam Welkom bij.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
motiverende gespreksvoering
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Opdrachten en eindopdracht
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Dagdeel 3 conflicthantering
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Loopbaan en burgerschap les 2
Training Netwerken Een project van: In opdracht van:
Loopbaan en burgerschap les 3
Transcript van de presentatie:

Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop) Henk Vos

Wat wil je dat deze workshop opbrengt? VELON congres 2007, thema 4 Wat wil je dat deze workshop opbrengt?

Wat is goed samenwerkend leren?

Theorie 1: Reflecteren tijd rekken: ongericht nadenken reflectie: doelgericht nadenken ‘reflecteren’: doelgericht spiegelen reflexie: zelf doen wat je onderwijst, inhoud slaat op proces + groepsgewijs + Erickson: SPIEGELREFLEXIE+METHODE

Programma Een leergemeenschap voor samenwerkend leren (rollenspel) Verwerking Discussie, theorie voor interventies Afsluiting

Leergemeenschap Vorm groepjes van 4 personen (max. 6) Die elkaar niet kennen

Opdracht Verdeel de rollen: 1 docent, 2 of 3 studenten, 1 of 2 observatoren Taken Opdracht: De docent maakt duidelijk wat samenwerkend leren is

Verwerking Studenten: Wat kreeg je? Wat heb je gebracht? Observatoren: Wat heb je gezien? Wat ontbrak? Docenten: Wat wilde je doen? Wat heb je geleerd?

Discussie 1: Wat is er gebeurd? ‘Reflectie’ in actie (observator - docent) ‘Reflectie’ achteraf (student - docent) Reflexie 1: inhoud gaat over proces Reflexie 2: wat de facilitator zegt doet hij zelf ( = ‘reflectie' vooraf)

Theorie 2: Erickson Principe: de probleemhebbers weten zelf het best hoe zij hun probleem moeten aanpakken, maar zijn zich daarvan nog niet bewust. Stappen: Wie ben ik/ wie jullie (rapport). Waar zitten we hier voor? (bereidheid). Wat wil je als opbrengst? Wat is goed …? (aandacht) Confrontatie (verrassing).

Afsluiting 1 (Erickson) Hoe ver zijn we? Wat is er nog nodig? Wat moet er daarvoor gebeuren?

Afsluiting 2 (Erickson) Wat is nu anders? Wat gaat goed? Wat kan beter? Wat spreken we af? Kunnen we nu naar huis gaan?

Discussie 2: Wat is bruikbaar? Product: hoe samenwerkend leren Proces: leren samen te leren Interventies: organiseren en faciliteren

Hartelijk dank voor uw komst (ik stel vertrouwen in mij erg op prijs) Hartelijk dank voor uw aandacht (ik zie graag ogen op me gericht) Hartelijk dank voor uw inbreng (ik krijg graag cadeautjes)

Aanleren Oefenen en verbeteren Afleren Leren omvat: Aanleren Oefenen en verbeteren Afleren

Aanleren van vaardigheden Spelenderwijs leren Imitatie van voorbeeld, rolmodel of demonstratie Toepassen van instructies of aanwijzingen

Verbeteren van vaardigheden Vallen en opstaan Via feedback (spiegelen van gedrag, NIET interpretatie) en herhaaldelijk oefenen Via reflectie op gedrag, ontwikkelen van inzicht, en testen van dit inzicht

Literatuur Cowan, J. (1998). On becoming an Innovative University Teacher: Reflection in Action. Buckingham: The Society for Research into Higher Education and Open University Press. Moon, J.A. (1999). Reflection in Learning and Professional Development. Theory and Practice. London: Kogan Page. Vos, H., Mouthaan, A.J., Olthuis, W. en Gommer, E.M. (2002). Competentieontwikkeling met een reflectieve portfolio: Een feedback en beoordelingsmethode. Onderzoek van Onderwijs 31, nr.4, dec. 2002, blz. 56-60.