Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop) Henk Vos
Wat wil je dat deze workshop opbrengt? VELON congres 2007, thema 4 Wat wil je dat deze workshop opbrengt?
Wat is goed samenwerkend leren?
Theorie 1: Reflecteren tijd rekken: ongericht nadenken reflectie: doelgericht nadenken ‘reflecteren’: doelgericht spiegelen reflexie: zelf doen wat je onderwijst, inhoud slaat op proces + groepsgewijs + Erickson: SPIEGELREFLEXIE+METHODE
Programma Een leergemeenschap voor samenwerkend leren (rollenspel) Verwerking Discussie, theorie voor interventies Afsluiting
Leergemeenschap Vorm groepjes van 4 personen (max. 6) Die elkaar niet kennen
Opdracht Verdeel de rollen: 1 docent, 2 of 3 studenten, 1 of 2 observatoren Taken Opdracht: De docent maakt duidelijk wat samenwerkend leren is
Verwerking Studenten: Wat kreeg je? Wat heb je gebracht? Observatoren: Wat heb je gezien? Wat ontbrak? Docenten: Wat wilde je doen? Wat heb je geleerd?
Discussie 1: Wat is er gebeurd? ‘Reflectie’ in actie (observator - docent) ‘Reflectie’ achteraf (student - docent) Reflexie 1: inhoud gaat over proces Reflexie 2: wat de facilitator zegt doet hij zelf ( = ‘reflectie' vooraf)
Theorie 2: Erickson Principe: de probleemhebbers weten zelf het best hoe zij hun probleem moeten aanpakken, maar zijn zich daarvan nog niet bewust. Stappen: Wie ben ik/ wie jullie (rapport). Waar zitten we hier voor? (bereidheid). Wat wil je als opbrengst? Wat is goed …? (aandacht) Confrontatie (verrassing).
Afsluiting 1 (Erickson) Hoe ver zijn we? Wat is er nog nodig? Wat moet er daarvoor gebeuren?
Afsluiting 2 (Erickson) Wat is nu anders? Wat gaat goed? Wat kan beter? Wat spreken we af? Kunnen we nu naar huis gaan?
Discussie 2: Wat is bruikbaar? Product: hoe samenwerkend leren Proces: leren samen te leren Interventies: organiseren en faciliteren
Hartelijk dank voor uw komst (ik stel vertrouwen in mij erg op prijs) Hartelijk dank voor uw aandacht (ik zie graag ogen op me gericht) Hartelijk dank voor uw inbreng (ik krijg graag cadeautjes)
Aanleren Oefenen en verbeteren Afleren Leren omvat: Aanleren Oefenen en verbeteren Afleren
Aanleren van vaardigheden Spelenderwijs leren Imitatie van voorbeeld, rolmodel of demonstratie Toepassen van instructies of aanwijzingen
Verbeteren van vaardigheden Vallen en opstaan Via feedback (spiegelen van gedrag, NIET interpretatie) en herhaaldelijk oefenen Via reflectie op gedrag, ontwikkelen van inzicht, en testen van dit inzicht
Literatuur Cowan, J. (1998). On becoming an Innovative University Teacher: Reflection in Action. Buckingham: The Society for Research into Higher Education and Open University Press. Moon, J.A. (1999). Reflection in Learning and Professional Development. Theory and Practice. London: Kogan Page. Vos, H., Mouthaan, A.J., Olthuis, W. en Gommer, E.M. (2002). Competentieontwikkeling met een reflectieve portfolio: Een feedback en beoordelingsmethode. Onderzoek van Onderwijs 31, nr.4, dec. 2002, blz. 56-60.