Meten van docentcompetenties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Het meten van docentcompetenties
een didactiek voor opleiden op school
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Resultaten Oudertevredenheidspeiling BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Presentatie introductie BGL
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
VTB Technasium Vakcollege
Probleem gestuurd onderwijs
De weg naar de competente docent
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Begeleiden van het B-leerproces
Inhoudsproblematiek Dominique Berrier projectleider VDAB
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Workshop ‘Competenties’
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
5 Werving en selectie.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Een gezonde start in de JGZ 0-4: triage en passende begeleiding van zuigelingen Dr. Maartje Niezen 3 april 2013, NCVGZ, Ede.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Vragenlijst ketencoördinatoren
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Ervaring vanuit ervaringsbewijzen omtrent standaarden.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Even voorstellen : Groep 3b
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Return to Sender.
ZijActief Koningslust
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Hannah Wielenga januari 2017
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Transcript van de presentatie:

Meten van docentcompetenties Divisie: methodologie en evaluatie Erik Roelofs, Citogroep (Erik.Roelofs@citogroep.nl) Piet Sanders, Citogroep (Piet.Sanders@citogroep.nl) Informatie: www.toetswijzer.nl

Overzicht presentatie Doelen competentiemetingen Uitgangspunten bij metingen Psychometrische kwaliteitseisen Uitwerking competentiedomein Meten en beoordelen Generaliseerbaarheid uitkomsten (Piet Sanders) Aanbevelingen 1 2 3

Docentcompetenties meten: waarom? Beoordelen: selectie, promotie, functiedifferentiatie Professionalisering: opleiding, nascholing, begeleiding Invoeren onderwijsvernieuwing Toelatingsbeleid en vereisten. Hierbij kan gedacht worden aan competentiemetingen met het oog op het nemen van maatregelen met een civiel effect of gevolgen voor personeelsbeleid, zoals certificeren, selectie, aanname en ontslag, promotie. Wet op het leraarschap waarin onder meer het register voor leraren staat. Professionele ontwikkeling van docenten. Hierbij worden metingen verricht met het oog op het vaststellen van verschillende stadia of niveaus van bekwaamheid, zoals opleidingsbekwaam, LIO bekwaam, startbekwaam, gevorderd bekwaam, senior bekwaam. Vaak is hierbij sprake van een tamelijk welomschreven domein van competenties, gebaseerd op bestaande onderwijskundige inzichten, die gaandeweg een loopban worden verworven. Schoolverbetering en onderwijsvernieuwing. Hierbij staat vernieuwing van het onderwijsrepertoire van docenten centraal, met het oog op optimalisering van leer- en ontwikkelingsprocessen en verbetering van leerresultaten. Voorbeelden: Studiehuis, basisvorming, voorschoolse ontwikkeling, probleemgestuurd onderwijs, competentiegericht onderwijs. Verantwoording afleggen over de effectiviteit van het onderwijs van afdelingen en scholen als geheel. Het gaat hierbij in wezen het om verantwoorden van de wijze waarop middelen bestemd voor onderwijs efficiënt en effectief worden ingezet. Inspectieonderzoeken Verantwoording afleggen: schooleffectiviteit Lunchbijeenkomst, Erik Roelofs, POK docentcompetenties, 2-11-2001

2. Uitgangspunten 2.1 Procesmodel competent handelen een specifieke context (school, klas, leerling, omgeving) Taakomgeving: uit te voeren taken in … kennis vaardigheden opvattingen persoonsgebonden eigenschappen 1. Basis 3. Werkgedrag 4. Resultaat leerproces leeropbrengst 2. Beslisproces

2. Uitgangspunten: 2.2 gevolgen competenties meten Complex: Integratief: basis, beslisproces, gedrag, gevolgen Meerdere acceptabele werkgedragingen Verschillende databronnen en informanten Contextgebonden: Variatie aan (authentieke) situaties Veralgemeniserende uitspraken lastig Interpretatief: Assessor: is expert, verzamelt contextgevoelig bewijsmateriaal Inbreng kandidaat

3. Psychometrische kwaliteitseisen Representativiteit taak en situatiedomein Dekking taakprocessen Rechtvaardigheid afname- en nauwkeurigheid scoringsstructuur Generaliseerbaarheid resultaten Over taken/situaties: convergentie en onderscheid Over beoordelaars: betrouwbaarheid Rechtvaardigheid: kandidaat krijgt kans om competentie te tonen. Beoordelingen zijn vrij van onnauwkeurigheden, navolgbaar. Gewenste gevolgen: veelzijdig bewijs van eigen kunnen. Ongewenst: mooie lay-out van portfolio wordt feitelijke praktijk (verzamelen van niet eigen materiaal?) Gewenste/ongewenste consequenties Lunchbijeenkomst, Erik Roelofs, POK docentcompetenties, 2-11-2001

4: Uitwerking beoordelingskader Competentie: Spelbegeleiding Observatie en signaleren Spelverrijking Individueel Samenspel Doen alsof Materialen Context-situatie Criteria en beheersingsstandaarden De leidster stimuleert kinderen door het inbrengen van nieuw materialen of het geven van tips in het spel tot rijker doen alsof spel, tot uitdrukking komend in het spelen van nieuwe rollen, waardoor kinderen rijkere representaties van alledaagse thema’s verwerven.

5. Meten: 5.1 bronnen van bewijs Basis Beslis-/werkgedrag Resultaat Bron K A V Be-slis Werk Leer-proces Op-brengst Documentatie onderwijsmaterialen Observatie/video Logboek Interview/verslag Basisvormen aan de hand waarvan uitspraken over competentie kunnen worden gedaan. Niet iedere bron is even krachtig en brengt bepaalde aspecten het best in beeld. Streven naar een mix aan bronnen. Vragenlijst Test Lunchbijeenkomst, Erik Roelofs, POK docentcompetenties, 2-11-2001

5. Meten: 5.2 meetsituaties Onmiddellijkheid; Situatiecomplexiteit Volledigheid proces Dekking aantal Competenties en situaties Controle op data- verzameling en beoordelingsproces Reële werksituaties Gesimuleerde werksituaties Gesymboliseerde werksituaties + + - + + - + + - Meetsituaties zijn niet aan elkaar gelijk. Reëel: voorbereiding en uitvoering lessen in de eigen klas, beroepssituatie Gesimuleerd/gecreëerd: minilessen, rollenspel. Stilzetten Gesymboliseerd: videofragmenten, casebeschrijving, De representativiteit van de prestatie wordt het best benaderd met meten in reële situaties. Dit wordt minder naarmate situatie worden gesimuleerd/gecreëerd. In gesymboliseerde situaties doet de situatie zich niet meer feitelijk voor. Ook ontbreken tijdsdruk en directe gevolgen. Hoe moeten gegevens uit de ene situatie gecombineerd worden met de andere? Informanten: 1. Docent 2. Collega 3. Leidinggevende 4. Leerlingen 5. Externen Lunchbijeenkomst, Erik Roelofs, POK docentcompetenties, 2-11-2001

5. Meten: 5.3 Beoordelingsprocedure Integratie van bewijzen en scoring Score is som der deelscores (analytisch) Score is gelijkenis met voorbeeld (benchmark voor starter, expert) Bias/fouten: Eigen voorkeuren voor onderwijsstijlen Geïmporteerde criteria Inconsistenties met criteria Niet kunnen onderscheiden criteria

Voorbeeld verschillende databronnen: klassenmanagement Beschrijving lescontext Reflectie op beslissingen lesverloop Beslissen: Handelen: Les-documentatie Video-opname begeleiding leerkracht Video-opname leergedrag kind Gevolgen leerling:

Scoring klassenmanagement in benchmarks Richt zich voornamelijk op ordehandhaving (A) en geeft weinig ruimte voor inbreng van leerlingen (B), waardoor lln voornamelijk taakgericht-volgend deelnemen aan leerproces (C) Basis Maakt afwisselend gebruik van methoden van ordehandhaving (A) en het geven van ruimte (B), waardoor lln naast taakgericht-volgend ook zelfsturend deelnemen aan leerproces (C) Gevorderd Kan vooraf en tijdens les reacties van leerlingen inschatten en op basis daarvan beslissen wanneer A en B worden toegepast waardoor leerlingen per situatie terugvallen op taakgericht-volgend zelfsturend bezig zijn. Excellent

Scoring door sommering van deelscores

Werkwijze projecten Uitwerken belangrijkste competenties, situaties en beheersingsstandaarden Bepalen van kracht van de soorten bewijsmateriaal Scoringsregels voor het bepalen van competentieniveaus Uittesten: Geselecteerde groepen (hoog, midden, laag) Integratie bewijsmateriaal tot oordelen Generaliseerbaarheid van uitspraken

6. Generaliseerbaarheid van resultaten (Toets)betrouwbaarheid Beoordelaarsbetrouwbaarheid,-overeenstemming Generaliseerbaarheid Kwaliteit Generaliseerbaarheidsstudie -facet beoordelaars en taken Generaliseerbaarheid Decisiestudie - aantal taken en beoordelaars

6.1 Scores twee beoordelaars, vier taken van zes kandidaten generaliseerbaarheid) Pers./Taak 1 2 3 4 5 6 9 8 7 10 50 37 29 24 23 18 30 22 15 32 Beoordelaar 2 Pers./Taak 1 2 3 4 19 26 35 30 17 33 42 44 65 52 32 5 6 8 7 10 9 48 50

6.2 De scores van zes personen op vier taken (toetsbetrouwbaarheid) Persoon Taak 1 Taak 2 Taak 3 Taak 4 1 2 3 4 5 6 17 16 18 14 8 10 15 7 13

6.3 Scores zes personen, twee beoordelaars(beoordelaars-betrouwbaarheid) Persoon Beoordelaar 1 Beoordelaar 2 1 2 3 4 5 6 23 18 30 22 15 32 19 26 35 17 33

7. Aanbevelingen Terugwaartse formulering van van competenties en beheersingsstandaarden Aandacht voor de kwaliteit van bewijsmateriaal Onderzoek naar totstandkoming beoordelingen en bronnen van bias/onnauwkeurigheden Generaliseerbaarheid als een kwaliteitsindicator