Stimuleren van Stallingsvoorzieningen door de Stadsregio Amsterdam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
6 Informatie bijeenkomst over de oprichting van LECO De Lokale Energie Coöperatie In de regio Opsterland.
Advertisements

Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Ontwikkeling Noordrand Zevenbergen
Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg
Stationsgebied West ‘Van droom naar werkelijkheid’ of ‘Tussen actie en interactie…..’
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Toekomst buitengebied juni Status project Eén van de strategische groenprojecten uit het Structuurschema Groene Ruimte Opgenomen in streekplan Zuid.
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Adviesraad Rover 10 oktober Regio, 1 beleid, 1 doel: Samen de toekomst in! De toekomstgerichte ontwikkeling van het grensoverschrijdend OV in de.
Sector Mobiliteit Resultaten 2012 en Plannen 2013.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
ONDERWERPEN 23 JANUARI 2013: 1. Netwerkbijeenkomst Regionaal Parkeerbeleid 5 maart 2. Gerealiseerd Ketenmobiliteit Plannen/ Doelen Ketenmobiliteit.
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Bouwberaad West-Brabant 1 maart 2012 Stadskantoor Breda.
Gratis openbaar vervoer met een sociaal doel 11 november 2009 Rudy Schoonveld.
Stationsomgeving - 29 juni
Fietsparkeren in Delft
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
OV-fiets OVfiets Proces realisatie nieuwe huurlocaties
Programma uur Koos Louwerse: welkom en toelichting uur Jan Fokkema: Handboek Weesfietsen uur Cathelijne Hermans: Weesfietsenteam
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Invoertool fietsparkeren BTM Casus Amsterdam Rico Andriesse.
Zuid Holland meer op de fiets Fietsplan 2008 Presentatie 12-6-'08.
Zorg als volwaardige partner in het buitengebied
Veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Plaats en tijd opgave 1 25 s 26 s 27 s a) Baan 4. b) (De zwemmer is weer bij het Startpunt) c) Na 76 s is afgelegd:
Bescherming van grondwater Via 2 elkaar aanvullende sporen: ruimtelijk spoor (Verordening ruimte) en milieu-spoor (Provinciale Milieuverordening) Daarnaast.
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
College bouw zorginstellingen Monitoringonderzoek algemene ziekenhuizen Bijeenkomst NVZ- Cbz, 27 maart 2007.
Concept MUM Stadsregio Arnhem Nijmegen
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Stadsregio Arnhem Nijmegen
Programma 29 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Programma 22 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Regionaal parkeerbeleid Donderdag 9 juni Regionaal parkeerbeleid Aanleiding Mobiliteitsplan Drechtsteden: gezamenlijk parkeerbeleid nodig Dordrecht:
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Gemeente Veghel Opgave : Uitgesteld: nieuw busstation
Spoorzone, ambitie-niveau
De functie van lijn 5 en 51 Een toekomst als onderdeel van de NZ-lijn ?
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Ombouw Amstelveenlijn
Informatieavond 22 sept Herontwikkeling Veurse Achterweg 26
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Bestemmingsplannen Beleid Bouwen Vergunningen APV Handhaven
Gebiedsontwikkeling volgens Concire Ontwikkelaar van gebiedsconcepten 20 november 2007.
1 Presentatie voor de kaderleden van de Noord-Hollandse ouderenbonden en de werkgroepen van de SBO-NH 8 november 2013 Door Wiebe de Haan (voorzitter Rocov-NH)
Toekomst Regionale Samenwerking Toelichting voorstellen Toekomst Regionale Samenwerking Stadsregio Amsterdam November 2013.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Stimuleer het OV voor de ontwikkeling van Lelystad Airport, OMALA en Warande Airport HOV van de toekomst Bestuursovereenkomst infrastructuur Lelystad,
Veolia Transport Limburg
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
1 Openbaar vervoerplannen 2012 Ontwerp stadsregio Rotterdam.
Regionale Agenda en gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Eindhoven Gemeente Valkenswaard, 25 november 2014.
Eerste bestuurlijke conferentie over de toekomst van het Landelijk Gebied 7 oktober 2011 Freek Ossel, wethouder Openbare ruimte en Groen Gemeente Amsterdam.
Torenspel Henk Puylaert en Anne Witteveen (H2Ruimte)
Welkom! 13:30 uur: Opening en welkom DEEL I: Bijeenkomst
Jaap Bond Gedeputeerde provincie Noord-Holland
Verbinding A8-A9 Notitie Reikwijdte en Detailniveau
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
De Investeringsagenda’s: samen investeren in een bereikbare, leefbare
OV en de Zuidas 4 oktober 2018 Pieter Marijt
Transcript van de presentatie:

Stimuleren van Stallingsvoorzieningen door de Stadsregio Amsterdam Martijn Sargentini

Aanleiding Ambitie vanuit nieuw RVVP Opgaven in beeld: veel achterstanden Sterk gestegen kosten bij aanleg in gemeenten A’dam Prioriteitsvolgorde: De belangrijkste knooppunten van het regionaal OV Overstaphaltes van het regionaal OV Centrumstedelijke bestemmingsgebieden NB: combinaties van bovenstaande functies mogelijk: Bijv. Zuidplein WTC

Waarom nodig? Metrostation Van Boshuizenstraat Zaandam Krommenie-Assendelft Metrostation Van Boshuizenstraat Zaandam

2006: Met gemeenten naar een nieuwe beleidsregel Bespreken voorbeeld: de referentiestalling Gezamenlijk de functionele onderdelen bepalen Opstellen van een functioneel PVE In vervolgbijeenkomst: komen tot beleidsregel met normbedragen per categorie Bestuurlijke vaststelling Programmering

Normbedragen Omschrijving Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 A Categorie 3 B*   Belangrijkste Knooppunten Regionale HOV-haltes Centrumstedelijke bestemmingsstalling ( Op maaiveld) Centrumstedelijke bestemmingsstalling (Inpandig en bovengronds) Basis normbedrag € 868,00 € 868,00 Bewakings component* € 100,00 € - € 100,00 Ruimtelijke inpassings component € 453,00 Totaal subsidiabele projectkosten € 968,00 € 1.421,00 Subsidiepercentages 50% 70% 30% Subsidiebijdrage per fietsparkeerplaats € 484,00 € 607,60 € 290,40 € 426,30

OV haltes in het gebied en achterstanden

Typologie Centrumstedelijk gebied

Regionaal busstation, Uithoorn Also for parking facilities, Stadsregio Amsterdam has developed a set of demands on both quality and quantity aspects. They have to be attractive and safe, since bicycle theft is a big problem in the Netherlands. The facilities need to be connected directly to the cycle routes and as close as possible to the platforms, so switching modalities can easily take place. Enough parking space is necessary; the amount depends on the importance of the node and it’s place in the network. The following sheets illustrate different locations.

Fietsflat bij Amsterdam CS An example of the biggest open-air bicycle garage in the World; the ‘fietsflat’. 3500 bicycles can find a place in this 3 store high parking garage near the biggest node of public transport in the Region; Amsterdam Central Station. Everyday, it’s filled up completely, and the most photographed object in Amsterdam nowadays!

Locker Amsterdam Zuid WTC This is an example of a basement parking, stocked with 2500 bicycles. Due to the enormous amount of space that is necessary for the parking, a solution is found under the surface. This is a relatively expensive garage, but it works well in areas where space is scarce and expensive. This parking garage is situated at the train station near the World Trade Centre in Amsterdam.

Halte Zuidtangent Ouderkerk a/d Amstel Simple and fast; parking bikes almost directly at the platform. This is an example of a fast and regional bus system that attracts lots of passengers that choose to use the bike to ride to the platform.

NS station Nieuw-Vennep Another good example of parking facilities is here at the Nieuw-Vennep train station. The use of the train has increased , due to new & attractive parking facilities near the stations. It attracts new and more travellers to the train and therefore it’s one of our strategies of ‘persuading’ the traveller/commuter to use the sustainable alternatives.

2009: Hoe verder? Gemeenten stimuleren: o.a. Amstelveenlijn, Edam busstation, Noord Zuidlijn, Leidseplein, de Dam? Samenwerking binnen Metropoolregio met andere overheden, Prorail en NS > Actieplan Ketenintegratie Rijksgelden > binnenhalen en wegzetten: Quick Wins, Groei op het Spoor, mobiliteitsaanpak,etc En mogelijk in de toekomst: Inhuren projecttrekkers door Stadsregio voor kleine gemeenten? Stadsregio een eigen buitendienst?