ICT in het schrijfonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Informatieavond 22 april 2013
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Realisatie kindcentrum
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
ODC 2005 PWO EWI … Europese projecten Prioritaire nascholingen TOS 21
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Werken naar onderwijsbehoeften
Van idee tot digitaal materiaal
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Deel 2 van de presentatie
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Elleke Verwaijen Oktober 2011
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Opdrachtgevers Jeroen Thys groep T Innovatieve en internationale georiënteerde hogeschool in Leuven Leen de Bie Pedagogische begeleidingsdienst Gent:
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
Opleiden in school 22 juni 2004
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
Actieonderzoek instructietafel.
Afvinken of aanvonken.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Centrale schoolbespreking
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Keuzesessie 1 De aandachtsfunctionaris binnen de Wet Meldcode
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Jeannette van Nieuwkoop
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Advies en POVO procedure
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
DE RANK CHRISTELIJKE BASISSCHOOL Open dag woensdag 17 februari van 9.00 u. tot u. U bent van harte welkom met uw kind.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Leerling- tevredenheidspeiling Basisschool St. Martinus februari 2015.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
MA Uitdagend onderwijs op de MA Leerarrangement Koen Luijs Rob van den Dool Suzanne Niemeijer.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
M.M. Boldingh SCHOOLJAAR Wat hebben we gedaan ?  Invoering Kleuterplein  Invoering werkvormen ontdekkend en ontwerpend leren  Invoering.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Anders kijken, anders doen
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Actief openbaar maken van GS-besluiten en onderliggende stukken
ICT als didactisch middel
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

ICT in het schrijfonderwijs Paul Groot Basisschool ‘ De Prinseschool’, Enschede

Kenmerken van het schrijfonderwijs Huidige situatie Gericht op product en niet op proces Nadruk op spelling, interpunctie en grammatica Stelonderwijs vaak “het misdeelde kind” Gewenste situatie Nadruk op ontwikkeling als schrijver Schrijven als actief proces, sociaal proces en geïntegreerd proces Fasen in het schrijfproces: oriëntatie, afbakening, voorlopige versie, overleg en revisie, publicatie Koppeling met krant (tweetalig: NL, EN)

Verloop van het project Drie fasen Analyse: genereren van ontwerprichtlijnen Ontwerp: ontwikkelen, evalueren en bijstellen van prototypes Evaluatie: onderzoek naar de impact van ICT-hulpmiddelen op de praktijk

Ondersteuning van leerkrachten Routines van leerkrachten Instructie ICT gebruik Schrijfonderwijs Tools Software: Contribute 2 en 3 (Macromedia) Sjablonen Digitale camera’s, camcorder, cassetterecorders, PC’s Conclusies Intensieve samenwerking met leerkrachten ICT schrijfactiviteiten op basis van taalmethode of thematisch (afstemming)

Resultaten: het journaal Algemeen Start bij behoeften van leerkrachten Zorg voor implementatie vanaf de start (borging) Journaal (“The Weekly Digest”) Eerst nadruk op productie, later op het proces Voorbeelden aanreiken: gebruik van sjablonen Verschillende typen schrijfopdrachten Van papieren krant naar website-publicatie Publicatie voor kinderen essentieel! Gebruik video en andere audiovisuele apparatuur

Resultaten: verdere opbrengsten Samenwerking onderzoekers en school verrijkend Input voor verandering Bewustwording routines/gedrag van leerkrachten Stimulans onderwijsleerproces Uitdaging tot experimenteren Stap naar meer thematisch gericht onderwijs