ICT in het schrijfonderwijs Paul Groot Basisschool ‘ De Prinseschool’, Enschede
Kenmerken van het schrijfonderwijs Huidige situatie Gericht op product en niet op proces Nadruk op spelling, interpunctie en grammatica Stelonderwijs vaak “het misdeelde kind” Gewenste situatie Nadruk op ontwikkeling als schrijver Schrijven als actief proces, sociaal proces en geïntegreerd proces Fasen in het schrijfproces: oriëntatie, afbakening, voorlopige versie, overleg en revisie, publicatie Koppeling met krant (tweetalig: NL, EN)
Verloop van het project Drie fasen Analyse: genereren van ontwerprichtlijnen Ontwerp: ontwikkelen, evalueren en bijstellen van prototypes Evaluatie: onderzoek naar de impact van ICT-hulpmiddelen op de praktijk
Ondersteuning van leerkrachten Routines van leerkrachten Instructie ICT gebruik Schrijfonderwijs Tools Software: Contribute 2 en 3 (Macromedia) Sjablonen Digitale camera’s, camcorder, cassetterecorders, PC’s Conclusies Intensieve samenwerking met leerkrachten ICT schrijfactiviteiten op basis van taalmethode of thematisch (afstemming)
Resultaten: het journaal Algemeen Start bij behoeften van leerkrachten Zorg voor implementatie vanaf de start (borging) Journaal (“The Weekly Digest”) Eerst nadruk op productie, later op het proces Voorbeelden aanreiken: gebruik van sjablonen Verschillende typen schrijfopdrachten Van papieren krant naar website-publicatie Publicatie voor kinderen essentieel! Gebruik video en andere audiovisuele apparatuur
Resultaten: verdere opbrengsten Samenwerking onderzoekers en school verrijkend Input voor verandering Bewustwording routines/gedrag van leerkrachten Stimulans onderwijsleerproces Uitdaging tot experimenteren Stap naar meer thematisch gericht onderwijs