Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Deel 3 Groepen en teams.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Organisatie en beheer Week 1.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
COMPETENTIEONTWIKKELING
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Prestaties beoordelen
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Deel 2 Individu.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Organisatiestructuur en
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
Marketingcommunicatie en ethische kwesties
Figuur 2–1 Ontwikkeling van de grote managementtheorieën
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Introductie tot Organisatie Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 111 Macht en politiek.
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Quiz. Aaron heeft het gevoel ingeklemd te zitten. De oorzaak van dit gevoel komt vooral door: a. zijn eigen beleving en eigen gedrag; b. de aansturing.
Managen en proces Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf managen en proces.
Introductie OHSAS
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management Figuur 6.1 F-groepering (horizontale differentiatie)
2.2 Managementmethodes Moderne Beheerstechnieken
Economische gedrag van onderneming en instituties
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Management Accounting Management Control
Visum en overheidsopdrachten
Tot nu toe Drie kerncompetententies vastgesteld: –klantgerichtheid –betrouwbaar –flexibel Nog een aantal beslispunten.
Sales H5 Leidinggeven Junior Accountmanager.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Periode 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Leiding en begeleiding Par: 1.2:
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
GMR Consent 14 februari 2011.
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Vergadering Personeelsdienst
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Sociaal / ethisch ondernemen
Transcript van de presentatie:

Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag

Dia 11.2 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007

Dia 11.3 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Managementcontrole Primair een proces voor het motiveren en inspireren van mensen om de activiteiten uit te voeren die de organisatie dichter bij de eigen doelen brengt. Het is ook een proces voor het vaststellen en corrigeren van onbedoelde fouten en bedoelde onrechtmatigheden, zoals diefstal of het misbruik van middelen. Berry et al. Het monitoren van de prestaties van gedelegeerde taken, zodat de verwachte resultaten ook echt worden gehaald. Payne en Payne

Dia 11.4 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 De aard van managementcontrole Figuur 11.1

Dia 11.5 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 De controversiële aard van controle Controle heeft nogal gevoelige connotaties en wordt door veel mensen geïnterpreteerd als ‘opdrachten geven’ Controlesystemen reguleren gedrag Mensen wantrouwen controlesystemen Controle kan een instrument zijn voor bestraffing Controlesystemen zijn gericht op het uitbuiten van werknemers

Dia 11.6 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 De vijf essentiële fasen van controle Figuur 11.2

Dia 11.7 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Controlevormen Controlesystemen kunnen gericht zijn op de meting van input, output, processen of het gedrag van mensen. Controle kan te maken hebben met algemene resultaten of specifieke handelingen. Controle kan te maken hebben met het beoordelen van de prestaties van de volledige organisatie of belangrijke organisatiedelen. Controle kan gerelateerd zijn aan de meting en prestaties van de dagelijkse werkzaamheden.

Dia 11.8 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Pluralistische benaderingen op macht Beloningsmacht Afgedwongen macht Legitieme macht Referentiemacht Expertisemacht French en Raven

Dia 11.9 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Drie belangrijke controlevormen Directe controle door middel van opdrachten, directe supervisie, en regels en voorschriften. Controle door middel van standaardisatie en specialisatie. Controle door het beïnvloeden van de manier waarop mensen denken over hun werkzaamheden. Stewart

Dia Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Delegeren Figuur 11.5

Dia Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Voordelen van delegeren Efficiënte tijdsbesteding Training en ontwikkeling Ontwikkeling van expertise Geografische locatie Financiële efficiëntie Daadkracht

Dia Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Belangrijkste fasen in het delegeringsproces Figuur 11.6

Dia Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Balans tussen delegeren en controle (a) Figuur 11.7

Dia Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Balans tussen delegeren en controle (b) Figuur 11.7

Dia Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Empowerment Het geven van meer vrijheid, autonomie en verantwoordelijkheden aan werknemers. Empowerment kan kort gedefinieerd worden als de autoriteit van ondergeschikten om beslissingen te nemen en actie te ondernemen. Mills en Friesen

Dia Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Management by objectives als controlesysteem Tabel 11.2 Bron: Overgenomen met toestemming van Humble, J. W., Management by Objectives, Management Publications Limited for the British Institute of Management (1972) blz. 46.