Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag
Dia 11.2 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007
Dia 11.3 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Managementcontrole Primair een proces voor het motiveren en inspireren van mensen om de activiteiten uit te voeren die de organisatie dichter bij de eigen doelen brengt. Het is ook een proces voor het vaststellen en corrigeren van onbedoelde fouten en bedoelde onrechtmatigheden, zoals diefstal of het misbruik van middelen. Berry et al. Het monitoren van de prestaties van gedelegeerde taken, zodat de verwachte resultaten ook echt worden gehaald. Payne en Payne
Dia 11.4 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 De aard van managementcontrole Figuur 11.1
Dia 11.5 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 De controversiële aard van controle Controle heeft nogal gevoelige connotaties en wordt door veel mensen geïnterpreteerd als ‘opdrachten geven’ Controlesystemen reguleren gedrag Mensen wantrouwen controlesystemen Controle kan een instrument zijn voor bestraffing Controlesystemen zijn gericht op het uitbuiten van werknemers
Dia 11.6 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 De vijf essentiële fasen van controle Figuur 11.2
Dia 11.7 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Controlevormen Controlesystemen kunnen gericht zijn op de meting van input, output, processen of het gedrag van mensen. Controle kan te maken hebben met algemene resultaten of specifieke handelingen. Controle kan te maken hebben met het beoordelen van de prestaties van de volledige organisatie of belangrijke organisatiedelen. Controle kan gerelateerd zijn aan de meting en prestaties van de dagelijkse werkzaamheden.
Dia 11.8 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Pluralistische benaderingen op macht Beloningsmacht Afgedwongen macht Legitieme macht Referentiemacht Expertisemacht French en Raven
Dia 11.9 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Drie belangrijke controlevormen Directe controle door middel van opdrachten, directe supervisie, en regels en voorschriften. Controle door middel van standaardisatie en specialisatie. Controle door het beïnvloeden van de manier waarop mensen denken over hun werkzaamheden. Stewart
Dia Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Delegeren Figuur 11.5
Dia Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Voordelen van delegeren Efficiënte tijdsbesteding Training en ontwikkeling Ontwikkeling van expertise Geografische locatie Financiële efficiëntie Daadkracht
Dia Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Belangrijkste fasen in het delegeringsproces Figuur 11.6
Dia Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Balans tussen delegeren en controle (a) Figuur 11.7
Dia Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Balans tussen delegeren en controle (b) Figuur 11.7
Dia Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Empowerment Het geven van meer vrijheid, autonomie en verantwoordelijkheden aan werknemers. Empowerment kan kort gedefinieerd worden als de autoriteit van ondergeschikten om beslissingen te nemen en actie te ondernemen. Mills en Friesen
Dia Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Management by objectives als controlesysteem Tabel 11.2 Bron: Overgenomen met toestemming van Humble, J. W., Management by Objectives, Management Publications Limited for the British Institute of Management (1972) blz. 46.