De aard en effectiviteit van management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deel 3 Groepen en teams.
Advertisements

“Goed bezig, nu voor later” Veiligheid, een kwestie van gedrag?
Sales Management 8. Motivatie en Training.
culturen categoriseren: basiswaarden
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Arbeidstevredenheid en prestaties
Leiderschap.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
COMPETENTIEONTWIKKELING
The Human side of Enterprise Douglas Mcgregor. conventional view ► Het management is verantwoordelijk de productie elementen ► Werknemers moeten aangemoedigd.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Deel 2 Individu.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Organisatiestructuur en
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
Figuur 2–1 Ontwikkeling van de grote managementtheorieën
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 20 Bedrijfs- prestaties controleren
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Van begrippen naar toepassingen
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Introductie tot Organisatie Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Leidinggeven en coachen
Opleiden van medewerkers
Wat willen we vandaag doen?
2.2 Managementmethodes Moderne Beheerstechnieken
De verschillende stijlen
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
LEIDERSCHAP © Dia van Berry Hagendijk.
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

De aard en effectiviteit van management Management van gedrag Hoofdstuk 2 De aard en effectiviteit van management 1

Wat is management? Een functie Een bron van gezag De mensen die deze functie uitoefenen Een sociale positie Drucker Een bron van gezag Een discipline Een onderzoeksgebied 4

Onderdelen van management Plannen Organiseren Bevelen Coördineren Controleren 10

Het werk van de manager – de omgeving 19 Figuur 2.5

De rollen van de manager Formele autoriteit en status Sociale rollen Informatieve rollen Besluitvormingsrollen 20

Situationeel management 25 Figuur 2.8 Bron: uit Misselhorn, H., The Head and Heart of Management, Management and Organization Development Consultants (2003), blz.13. Overgenomen met toestemming.

Tien belangrijke strategieen voor de Europese managers van de toekomst Leiderschap ontwikkelen Ingrijpende veranderingen stimuleren De cultuur veranderen Verdeel en heers De ‘organisatie’ benutten Concurrentievoordeel behouden Heller Zorgen voor voortdurende vernieuwing Management van motiverende factoren 9. Zorgen voor teamwork 10. Streven naar total quality management 26

De aannames van de X-theorie over de menselijke aard De X-theorie veronderstelt het volgende: De gemiddelde werknemer is lui en houdt niet van werken. Wil de organisatie de gestelde doelen behalen, dan moet het personeel gedwongen, gecontroleerd, aangestuurd en bestraft worden. De gemiddelde werknemer vermijdt verantwoordelijkheid en verkiest aansturing. Motivatie vindt alleen plaats op het fysiologische en veiligheidsniveau. 30

De aannames van de Y-theorie over de menselijke aard De Y-theorie veronderstelt het volgende: Voor de meeste mensen is werk net zo natuurlijk als ontspanning en vrijetijdsbesteding. Mensen sturen zichzelf aan en controleren zichzelf. Toewijding aan doelstellingen is afhankelijk van de beloning die met het behalen van deze doelstellingen gepaard gaat. In de juiste omstandigheden kan de gemiddelde werknemer leren om verantwoordelijkheid te dragen en te wensen. 31

De aannames van de Y-theorie over de menselijke aard (vervolg) De Y-theorie veronderstelt het volgende: Creativiteit in het oplossen van problemen is wijdverspreid. Het intellectuele potentieel van de gemiddelde mens wordt slechts ten dele benut. Motivatie vindt plaats op het sociale, erkennings- en zelfrealisatieniveau. 32

Het leiderschapsraster (deel a) 35 Figuur 2.9 (a) Bron: Blake, R. R. and McCanse, A. A., Leadership Dilemmas – Grid Solutions, Gulf Publishing Co., Houston (1991), blz. 29, (raster), blz. 30 (paternalisme) en blz. 31 (opportunisme). Overgenomen met toestemming van Grid International, Inc.

Het leiderschapsraster (deel b) Figuur 2.9b Bron: Blake, R. R. and McCanse, A. A., Leadership Dilemmas – Grid Solutions, Gulf Publishing Co., Houston (1991), blz. 29, (raster), blz. 30 (paternalisme) en blz. 31 (opportunisme). Overgenomen met toestemming van Grid International, Inc.

Management by objectives (MBO) MBO is een stijl of systeem van management waarmee men door het betrekken van alle managementniveaus organisatiedoelen aan individuele prestaties en ontwikkeling probeert te koppelen. De basis voor een MBO-systeem is het volgende: Het vaststellen van doelstellingen en targets Participatie van afzonderlijke managers bij het vaststellen van doelstellingen en prestatiecriteria Voortdurende beoordeling van de eindresultaten. 40

De cyclus van MBO-activiteiten 41 Figuur 2.10

Effectief mensenmanagement 43 Figuur 2.11

Algemene criteria voor managementeffectiviteit Het werk van de manager De manager zelf De relatie met anderen De manager als lid van de organisatie Algemeen effectiviteitscriterium 48