PR Het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Lid van een organisatie en zonder schuld? Schuld, een individueel of collectief begrip Hans Wesseling.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Tussenrapportage KleurRijk Almelo Februari Hoofddoelen 1.Gedeelde visie op integratie 2.Netwerkvorming 3.Wetenschappelijke onderbouwing 4.Kennisoverdracht.
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Beperking van subjectiviteit
De informatievoorziening als (bedrijfs-)functie
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en intern management
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
MVO en public relations
MVO en analyse van dilemma’s
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
Missie, visie, strategie & jaarplan
detaillistenpromotie
Duurzaam inkopen, intergriteit en ethiek
Altijd Sociaal In Team Opereren Hans Hammink Areamanager ASITO Twente
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Project duurzaam ondernemen De eerste ervaringen met duurzaam ondernemen voor studenten TB.
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
College 4 Bedrijfscodes.
Ethisch en duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
Social Media Reputation.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Amateurkunst nu en in de toekomst 28 mei 2011 Kunstfactor Sectorinstituut amateurkunst Missie Visie Kerntaken Hoofdlijnen beleid 28 mei 2011.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
College 1 Hoofdstuk 1 MVO. DAG PROGRAMMA DOELSTELLING MINOR MVO Hoe ziet het programma eruit? Kennis maken - groepsindeling Congres MVO HOE? ZO!
Samen voor een groen en gezond Gelderland. Maarten Visschers Beleidsmedewerker duurzaam consumeren en produceren Programma: 1.Maatschappelijk verantwoord.
WELKOM! Maandag 10 november 2014 DZOH op weg naar 2020!
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Corporate Communicatie
Rabobank ….. en AOC-plaatsnaam
Administrateur-generaal
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Issues Management Vrijdag 4 juni 2010 Congres Veeteelt en Volksgezondheid.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
Dienstenmarketing Week 4.
Certificering van assetmanagement
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Resultaatgericht Samenwerken
Verwijzen naar kookboek.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
Visieontwikkeling Les 5: 7 juni 2017.
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Duurzaam ondernemen.
…even voorstellen Vertel in het kort waarom je hier bent.
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Organisatiestructuur
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

PR Het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en publieksgroepen (bron: NGPR)

PR Verantwoording afleggen Verantwoording uitdragen Morele functie is kerntaak PR (Cf. code NGPR, PRSA, enz.)

Taken (extern) Samenleving peilen Bevordering inspraak/overleg stakeholders Stimuleren openheid; bekendheid geven beleid Bewaken van de reputatie van de organisatie Verantwoording afleggen

Taken (intern) Bijdragen aan strategisch beleid (lid MT) Bijdragen aan intern management

Morele aspecten (1) Beheersing analysemodel! Visies Legalistische ethiek Gevolgenethiek Beginselethiek Gezindheidsethiek

Belangen stakeholders Morele aspecten (2) Belangen stakeholders + Openheid Waarheid Tijdig Volledig - Belangen stakeholders

Morele aspecten (3) Reclame Holle retoriek PR Commitment Zingeving

Morele aspecten (4) MVO People - Arbeidsomstandigheden - Inkomen - Scholing - Kinderarbeid - Mensenrechten Enz.

Morele aspecten (4) Planet - Milieuzorg (productie en beheer) Profit - Financiële prestaties - Milieuprestaties - Sociaal-maatschappelijke prestaties - Zingevingsprestaties

Issuemanagement Voorbeelden: Voorstelling/beeldvorming Bewegende (→ stuurbare) publieke opinie Voorbeelden: Rondje om de kerk Brent Spar Varkenspest Frankenstein-vlees

Issuemanagement Voorspellen Anticiperen Stakeholding (mogelijke isssues) Stakeholding (verwachtingen ) Vertrouwensbuffer creëren Beleid ontwikkelen om issues te voorkomen Communicatiestrategie ontwikkelen om issues/crises te neutraliseren

Stap 1 – Visie ontwikkelen Ontwikkelingen signaleren Relevantie bepalen voor de organisatie Missie en visie ijken aan deze ontwikkelingen Actief missie en visie uitdragen Ontwikkelen van stakeholding-competenties

Stap 2 – Verschillen in verwachtingen Welke verschillen zijn feitenkloof Welke verschillen zijn consequentiekloof Welke verschillen zijn ideële kloof

Stap 3 – Morele aspecten analyseren Analysemodel Wat is het morele probleem? Wie zijn de betrokken stakeholders en wat zijn hun belangen? Welke verschillende handelingsmogelijkheden zijn er? Welke belangen worden positief of negatief geraakt? Welke normen of waarden zijn in het geding? Belangenafweging en conclusie

Succesvol issuemanagement Morele competenties Succesvol issuemanagement Langetermijn-succes