Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Renco Bakker BPMConsult
Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
STRATEGISCHE PLANNING
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Methodisch begeleiden
PreSoft [dashboard]. Om een goed beeld te krijgen van de organisatie performance kiezen steeds meer managers voor een overzichtelijk management dashboard.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
Health Balance Score Card
Resultaatgericht Actieplan Wonen: KSF en valkuilen
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Leseenheid 2 BIV Hofamopleiding
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Debriefing 24 januari 2012.
ICTB/NB Projectmanagement.
Administratieve Organisatie Theorie en praktijk
Interne organisatie Organisatie en leiding
Hoofdstuk 5 Strategie en ondernemingsdoelstellingen
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 8 Implementatie
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Deel 1 De BSC van AWV.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
MVO en intern management
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
proudly presents DE ARBEIDSMARKTREGISSEUR.
Getting Things Done Bedrijfsvoering in publieke organisaties
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Ketenaanpak Laaggeletterdheid LeerWerkdag 2014
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 6.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Kansen en bedreigingen Interne analyse
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Realisatie en implementatie
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Burgemeester Reigerstraat KW Utrecht
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Methoden om te werken aan continue verbetering
Welkom bij DAIly NURSE.
Transcript van de presentatie:

Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie

Kritische succesfactoren (KSF) Schema evaluatie Strategie en vaststellen ondernemings-doelstellingen Vaststellen veranderstrategieën en -instrumenten SOLL situatie Kritische succesfactoren (KSF) Interne processen en innovatief vermogen Financiën IST situatie Interne organisatie Marketing Afnemers & Markten Organisatiestructuur Organisatiecultuur Plan van aanpak verbeterbeleid Implementatie verbeterbeleid Evaluatie verbeteringen Prestatie indicatoren (PI), normen, verbeteracties Verandermanagement hoofdstuk 9 Evaluatie

Evaluatie veranderproces (1) Evaluaties van organisatieveranderingen: Welke doelstellingen streven we met de evaluatie na? Wat en waarom dienen we precies te evalueren? Hoe evalueren we (technieken/meetinstrumenten)? Ad 2. Wat evalueren we? De selectie en toepassing van veranderstrategie en interventiemethoden De fasen van het veranderproject / aandachtspunten De prestatie indicatoren van het integrale proces (BSC of INK) De rol van de actoren, met name het sturingsvermogen van het management Verandermanagement hoofdstuk 9 Evaluatie

Evaluatie veranderproces (2) Evaluaties van het sturingsvermogen van het management: de wijze waarop het veranderplan tot stand is gekomen; de inhoud van het veranderplan; de feitelijke uitvoering en begeleiding van het veranderproces; de mate van weerstand tegen verandering en hoe daarmee is omgegaan; het tijdig realiseren van de geformuleerde doelstellingen. Verandermanagement hoofdstuk 9 Evaluatie

Evaluatie veranderingsproces (3) Hoe evalueren we? stel als topmanagement de evaluatiedoelen en –opdracht helder vast; stel als topmanagement vast hoe de samenstelling is van de evaluatiegroep; benoem als topmanagement een projectleider; de projectleider bepaalt de invulling van de werkgroep en taakverdeling; de werkgroep voert de evaluatie uit (verzamelen, ordenen en analyseer van data en overige informatie; de werkgroep beoordeelt en waardeert de verkregen data in het licht van de doelstellingen van het verbeterplan; de werkgroep formuleert verbetervoorstellen; de werkgroep brengt rapport uit aan het topmanagement. Verandermanagement hoofdstuk 9 Evaluatie

De regelkring (1) Regelkring Formuleren van verander- doelen Formuleer prestatie indicatoren en normen Meet de prestatie indicatoren Vergelijk de prestatie met de norm Bij afwijking: Bijsturen Regelkring Aanpassen Verandermanagement hoofdstuk 9 Evaluatie

De regelkring (2) Een regelkring wordt gekenmerkt door vier belangrijke activiteiten: het bepalen van de prestatie-indicatoren en normen; denk aan de criteria genoemd in de clusters van de Balanced Scorecard; de feitelijk geleverde prestaties meten; de gemeten prestaties vergelijken met de norm; het nemen van passende, corrigerende maatregelen (wie is waartoe bevoegd?)   De corrigerende maatregelen worden in het geval van de Balanced Scorecard ingevuld onder verbeteracties. Verandermanagement hoofdstuk 9 Evaluatie