Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Technologie en functie-ontwerp
Advertisements

Er zit een gat in m’n emmer 1
Leer de namen van de noten 1
De fundamenten van de organisatiestructuur
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Arbeidstevredenheid en prestaties
Vraaggerichte arbeidsbemiddeling
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Leer de namen van de noten 2
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Organisatiestructuur en
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Bedrijfsinformatiesystemen 11e editie
Marketing vandaag en morgen
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
Waaruit is het menselijk lichaam opgebouwd?
A H M F K EB C x 87 Afwenden bij A en C, openen en doorlaten (rechtshouden, 1e peloton, dames tussendoor).
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Watervogels herkennen
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Tuinvogels herkennen.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen Functiekenmerken vaststellen Motivatietheorieën toepassen om bevredigende functies te creëren Functies zodanig ontwerpen dat werknemers optimaal presteren Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Het ontwerpen van functies – De manier waarop taken worden gecombineerd om complete functies te vormen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Hoe ontwerpen we functies? Specialisatie Frederick Taylor – Scientific Management Functies werden kleiner gemaakt Meer gespecialiseerd Gestandardiseerd Copyright © 2005 Prentice-Hall

Hoe ontwerpen we functies? Uitbreiding van functies Functieverbreding Functieverijking of -verdieping Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Functieverbreding Geen sprake meer van de typische nadelen van specialisatie doordat een functie horitzontaal wordt uitgebreid en het wordt vergroot Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Functieverijking Wordt geprobeerd een functie meer betekenis te geven en uitdagender te maken Copyright © 2005 Prentice-Hall

Functies opnieuw ontwerpen Technologie Telecommunicatie Virtueel kantoor Copyright © 2005 Prentice-Hall

Waaruit moet een functie bestaan? Vijf hoofddimensies van functies Variatie in vaardigheden Autonomie van taken Belang van taken Autonomie van werknemer Feedback Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Functiekenmerken Variatie in vaardigheden Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Functiekenmerken Autonomie van taken Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Functiekenmerken Belang van taken Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Functiekenmerken Autonomie van werknemer Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Functiekenmerken Feedback Copyright © 2005 Prentice-Hall

Voorbeelden van de aanwezigheid van functiekenmerken Copyright © 2005 Prentice-Hall

Het model van functiekenmerken Copyright © 2005 Prentice-Hall

Anders kijken naar dezelfde functie Social Information Processing Model (SIP) Vooral de manier waarop anderen naar ons werk kijken speelt een grote rol Copyright © 2005 Prentice-Hall

Functies ontwerpen voor maximale prestaties JCM-Model Taken combineren Natuurlijke werkeenheden maken Rechtstreekse relaties met klanten Functies verdiepen Open feedbackkanalen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Werken met teams JCM-principes Samenstelling van de groep Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Indeling van het werk Flexwerken Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Indeling van het werk Duobanen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Indeling van het werk Telewerken Copyright © 2005 Prentice-Hall