Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen Functiekenmerken vaststellen Motivatietheorieën toepassen om bevredigende functies te creëren Functies zodanig ontwerpen dat werknemers optimaal presteren Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Het ontwerpen van functies – De manier waarop taken worden gecombineerd om complete functies te vormen Copyright © 2005 Prentice-Hall
Hoe ontwerpen we functies? Specialisatie Frederick Taylor – Scientific Management Functies werden kleiner gemaakt Meer gespecialiseerd Gestandardiseerd Copyright © 2005 Prentice-Hall
Hoe ontwerpen we functies? Uitbreiding van functies Functieverbreding Functieverijking of -verdieping Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Functieverbreding Geen sprake meer van de typische nadelen van specialisatie doordat een functie horitzontaal wordt uitgebreid en het wordt vergroot Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Functieverijking Wordt geprobeerd een functie meer betekenis te geven en uitdagender te maken Copyright © 2005 Prentice-Hall
Functies opnieuw ontwerpen Technologie Telecommunicatie Virtueel kantoor Copyright © 2005 Prentice-Hall
Waaruit moet een functie bestaan? Vijf hoofddimensies van functies Variatie in vaardigheden Autonomie van taken Belang van taken Autonomie van werknemer Feedback Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Functiekenmerken Variatie in vaardigheden Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Functiekenmerken Autonomie van taken Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Functiekenmerken Belang van taken Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Functiekenmerken Autonomie van werknemer Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Functiekenmerken Feedback Copyright © 2005 Prentice-Hall
Voorbeelden van de aanwezigheid van functiekenmerken Copyright © 2005 Prentice-Hall
Het model van functiekenmerken Copyright © 2005 Prentice-Hall
Anders kijken naar dezelfde functie Social Information Processing Model (SIP) Vooral de manier waarop anderen naar ons werk kijken speelt een grote rol Copyright © 2005 Prentice-Hall
Functies ontwerpen voor maximale prestaties JCM-Model Taken combineren Natuurlijke werkeenheden maken Rechtstreekse relaties met klanten Functies verdiepen Open feedbackkanalen Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Werken met teams JCM-principes Samenstelling van de groep Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Indeling van het werk Flexwerken Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Indeling van het werk Duobanen Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Indeling van het werk Telewerken Copyright © 2005 Prentice-Hall