12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

situationeel leiderschap
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Evaluatie van mentorprojecten
Leer de namen van de noten 1
Ondernemen in de praktijk
Sollicitatiegesprek.
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Arbeidstevredenheid en prestaties
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
Leer de namen van de noten 2
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Hoofdstuk 2 Zelfbewustzijn: jezelf begrijpen en ontwikkelen
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
5 Werving en selectie.
Workshop Onderzoeksontwerp
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Motiverende Gespreksvoering
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Getuigende kerk Openbaring :1-7:17 7 zegels God maakt zich klaar om te oordelen (sparend) 8:1-11:14 7 bazuinen God gaat zijn oordeel aankondigen.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Wat willen we vandaag doen?
Betrokkenheid op de werkvloer
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Gesprekstechnieken Les 6.
Omgaan met verschillen
Omgaan met verschillen
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall

12-2 Copyright © 2005 Prentice-HallLeerdoelen Goede sollicitatiegesprekken voeren Anderen ontwikkelen door zaken te delegeren Betekenisvolle feedback geven waarvan anderen kunnen leren Werknemers coachen bij prestatieproblemen op het werk Werknemers adviseren bij persoonlijke problemen en hen begeleiden bij hun loopbaan Werknemers begeleiden bij hun ontwikkeling op de lange termijn

12-3 Copyright © 2005 Prentice-Hall Waarom het ontwikkelen van mensen belangrijk is Hogere Productiviteit Meer Tevredenheid Maakt het werk van de manager gemakkelijker

12-4 Copyright © 2005 Prentice-Hall Werknemers kun je beter motiveren door: Hun persoonlijke problemen helpen op te lossen Hun bekwaamheden verder te ontwikkelen Hun loopbaan uit te stippelen

12-5 Copyright © 2005 Prentice-Hall Methoden voor de selectie van werknemers Sollicitatieformulieren Referentieonderzoek Sollicitatietests Simulatieoefeningen Sollicitatiegesprekken

12-6 Copyright © 2005 Prentice-Hall Simulatieoefeningen Work sampleAssessmentcentra

12-7 Copyright © 2005 Prentice-Hall Beoordelingsfouten bij sollicitatiegesprekken Voorkeur voor overeenkomsten Halo-effect Horn-effect Contrastfout Voortijdige beslissing Vooroordelen Vergeetachtigheid

12-8 Copyright © 2005 Prentice-Hall Suggesties voor gesprekken

12-9 Copyright © 2005 Prentice-Hall Gesloten vragen Werkt u liever ‘s nachts of overdag?

12-10 Copyright © 2005 Prentice-Hall Open vragen Wat waren uw belangrijkste prestaties in uw vorige functies?

12-11 Copyright © 2005 Prentice-Hall Onderzoekende vragen Kunt u mij een voorbeeld geven van de manier waarop u kosten hebt bespaard?

12-12 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hypothetische vragen Hoe zou u reageren als u door een klant werd uitgescholden?

12-13 Copyright © 2005 Prentice-Hall Richtlijnen voor het voeren van gesprekken met kandidaten 1.Neem de functieomschrijving en functiekenmerken door 2.Bereid voor alle sollicitanten een standaard aantal vragen voor 3.Bekijk de sollicitatiebrief van de kandidaat voor het gesprek 4.Stel kandidaten aan het begin van het gesprek op hun gemak

12-14 Copyright © 2005 Prentice-Hall Richtlijnen voor het voeren van gesprekken met kandidaten 5.Stel je vragen en luister goed naar de antwoorden 6.Geef kandidaten de kans om zelf vragen te stellen 7.Sluit het gesprek af door de vervolgprocedure toe te lichten 8.Schrijf je bevindingen direct na het gesprek op

12-15 Copyright © 2005 Prentice-Hall Werknemers ontwikkelen Delegeren Betekenisvolle feedback geven Coachen bij prestatieproblemen Advies geven over persoonlijke problemen en moeilijkheden in de loopbaan (counseling) Medwerkers begeleiden bij hun langetermijnontwikkeling (mentoraat)

12-16 Copyright © 2005 Prentice-Hall Delegeren De opdracht toelichten Geef aan hoeveel bewegingsvrijheid de werknemer heeft Geef de werknemer inspraak Laat anderen weten dat je taken hebt gedelegeerd Stel controlemechanismen in werking voor feedback Vraag bij problemen om aanbevelingen van de werknemers

12-17 Copyright © 2005 Prentice-Hall Betekenisvolle feedback geven voor het leerproces Bij het feedbackproces spelen vier opeenvolgende elementen een rol: Managers laten de werknemers weten wat ze hebben vastgesteld Welk oordeel ze hierover hebben Welke gevolgen dit heeft en hoe het gedrag kan worden verbeterd Vervolgens wordt in de gaten gehouden hoe het gedrag zich ontwikkelt

12-18 Copyright © 2005 Prentice-Hall Coachen en counselen Bij coachen gaat het om het verbeteren van de capaciteiten van werknemers, terwijl het bij counselen gaat om persoonlijke problemen.

12-19 Copyright © 2005 Prentice-Hall Algemene vaardigheden bij het coachen Continu zoeken naar mogelijkheden voor verbetering Een ondersteunend klimaat scheppen Werknemers beïnvloeden om hun gedrag te veranderen.

12-20 Copyright © 2005 Prentice-Hall counselingBij counseling wordt er een emotioneel probleem aan de orde gesteld om het op te lossen of om de werknemer te helpen er beter mee om te gaan.

12-21 Copyright © 2005 Prentice-Hall Mentoraat Als mentor werkt een manager samen met werknermers om hen het vak te leren en continu emotionele ondersteuning te bieden.