Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

Deel 3 Groepen en teams.
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
situationeel leiderschap
Welkom !!! Stichting Lodewijk de Raet Geert Vansieleghem
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Mr. Marleen van Berkom-Lindhout (Berenschot) Drs. Robert Capel (KplusV) 1 Benchmark Milieustraten Afvalconferentie ASL 16 juni 2011.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Arbeidstevredenheid en prestaties
Naar het Jaareinde toe
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
WISKUNDIGE FORMULES.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Verandering & Weerstand
Professionele ontwikkeling
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Professioneel Kritische Instelling
John P. Kotter Harvard Business School
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Wat willen we vandaag doen?
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Betrokkenheid op de werkvloer
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
HOOFDSTUK VIII TEAMS IN ORGANISATIES 1. Hoe populair zijn teams? Wat is een team? Welke typen van teams bestaan er? − Adviserende teams − Zelfsturende.
De 5 frustraties van teamwork
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Een vergadering organiseren
Teambarometer.
Vergadering Personeelsdienst
Commissie voor vrijwilligerswerk
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen De kenmerken van effectieve teams herkennen Teams samenstellen die goed presteren De ontwikkelingsfasen van teams herkennen Je stijl van leidinggeven aanpassen aan de verschillende ontwikkelingsfasen van teams Obstakels herkennen voor effectieve teamprestaties Teamprocessen vergemakkelijken Effectieve vergaderingen houden Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Het belang van teams Succesvolle managers zijn managers die werken met succesvolle teams Groepen vormen de bouwstenen van elke organisatie Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Groepen Groepen zijn twee of meer mensen die elkaar regelmatig ontmoeten gedurende een bepaalde periode, die zichzelf onder-scheiden van anderen, die een aantal gemeen-schappelijke waarden hebben en gemeen-schappelijke doelen nastreven Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Teams Teams zijn groepen mensen met elkaar aanvullende vaardigheden die zich hebben verbonden aan een gezamenlijk doel, een aantal prestatiedoelen en een benadering waarvoor ze gezamenlijk verantwoordelijk zijn Copyright © 2005 Prentice-Hall

Kenmerken van teams die goed presteren Kleine groepen Aanvullende vaardig-heden Gemeenschappelijk doel Specifieke doelen Gemeenschappelijke benadering Gemeenschappelijke verantwoordelijkheid Copyright © 2005 Prentice-Hall

Acht manieren waarop je organisatie kan profiteren van teams Copyright © 2005 Prentice-Hall

Manieren waarop je organisatie kan profiteren van teams Copyright © 2005 Prentice-Hall

Teams ontwerpen die goed presteren Wie zijn we? Waar gaan we naartoe? Waar zijn we nu? Hoe komen we daar? Copyright © 2005 Prentice-Hall

Teams ontwerpen die goed presteren Wat wordt er van ons verwacht? Rolanalyse Verantwoordelijkheden in kaart brengen Hoeveel steun krijgen we of hebben we nodig? Hoe effectief zijn we? Hoeveel erkenning krijgen we? Copyright © 2005 Prentice-Hall

De vijf stadia van het ontwikkelen van teams Vormen De vijf stadia van het ontwikkelen van teams Stormen Normeren Presteren Uiteengaan Copyright © 2005 Prentice-Hall

Variaties in productiviteit en moreel tijdens ontwikkeling van team Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall De stijl van leidinggeven aanpassen om de ontwikkeling van het team te bevorderen Sturen Steunen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Stijl van leidinggeven en ontwikkeling Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall De stijl van leidinggeven aanpassen om de ontwikkeling van het team te bevorderen Structureren Oplossen Samenwerken Valideren Beëindigen Copyright © 2005 Prentice-Hall

De effectiviteit van het team verbeteren Bewust worden van teamproblemen Symptomen van ineffectieve teams bepalen Communiceren buiten de groep Te grote afhankelijkheid van de leider Beslissingen die niet worden uitgevoerd Verborgen conflicten Ruziën zonder zaken op te lossen Subgroepen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Gegevens verzamelen Interview Schriftelijke enquête Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Teamrollen Taakgedrag Onderhoudsgedrag Persoonlijk gedrag Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Teamprocessen Communicatiepatronen Besluitvormingsprocedures Beïnvloedingsstrategieën Teamrollen Egocentrisch emotioneel gedrag Copyright © 2005 Prentice-Hall

Teamprocessen verbeteren Processen observeren Ingrijpen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Kritische obstakels voor het functioneren van teams Geen doel Onderlinge conflicten Verantwoordelijkheden uit de weg gaan Gebrek aan vertrouwen Gebrek aan vaardigheden Gebrek aan externe ondersteuning Copyright © 2005 Prentice-Hall

Actieplannen maken om problemen op te lossen Duidelijke doelen stellen Kleine successen waarderen Wederzijds vertrouwen opbouwen Complimenten geven voor individuele- en groepsprestaties De nodige externe ondersteuning bieden Teamleden trainen in teambuilding Onderhandelen over rollen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Effectief vergaderen De vergadering voorbereiden Doelen stellen Deelnemers selecteren Agenda plannen Vooraf de agenda en relevante informatie verspreiden Deelnemers raadplegen voor de vergadering Tijd en plaats vaststellen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Effectief vergaderen De vergadering beginnen met de agenda en de doelen Specifieke tijdsgrenzen aangeven Controle uitoefenen op de besprekingen Het oplossen van problemen aanmoedigen Inbreng van alle leden aanmoedigen en steunen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Effectief vergaderen - 2 Ideeen laten botsen zoder dat personen botsen Effectief luisteren Consensus bereiken De vergadering beeindigen en het vervolg aankondigen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Follow-up van de vergadering Een korte memo waarin het besprokene wordt samengevat De laatste vijf minuten gebruiken om het vergaderproces te evalueren De beste tijd om de reacties op de vergadering door te spreken is direct na afloop Copyright © 2005 Prentice-Hall