SWOT-analyse samenwerking therapeuten-leerkrachten 2007

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Mediërend leren op bs. Theresia
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Harmonisch samenwerken met personeel en vrijwilligers Samen vrijwilligen! Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk - Antwerpen 4 maart 2014.
Verantwoordelijke Leni.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Focusgroep: De kracht van kwetsbaarheid
Werkgroep De Redakse een samenwerkingsverband tussen Leerpunt Meetjesland en Wijkcentrum De Kring Hoe drempels en knelpunten overbrugd worden…
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Drieslag functioneel rekenen
Handelingsplanning tot plan
Lineair curriculum concentrisch.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Evaluatie van een proces
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Vernieuwing verzorging
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Geïntegreerd onderwijs
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Competentieprofielen
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Workshop “Beoordelen”
Communiceren met Marloes
Welkom in het eerste leerjaar!
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Lancering Traject
vanuit een herstelgerichte visie!
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Basisschool Op De Horst
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Methodiek: Plancyclus
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Hoe pedagogisch handelen?
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Studiedag Sociale Netwerken
Naam school Datum Logo van de school
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
BOM-model PV 25/03/2014.
Ontwikkeling, wij als EBS
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Transcript van de presentatie:

SWOT-analyse samenwerking therapeuten-leerkrachten 2007 Sterktes Zwaktes Kansen Bedreigingen WG ortho's 23 mei 2007

Meerdere vormen van samenwerken In overleg HP opstellen In overleg aan aparte doelen werken Samen eenzelfde doel uitwerken Apart lokaal Zelfde lokaal … WG ortho's 23 mei 2007

Sterktes Leerling wordt beter gekend in zijn totaliteit (verschillende leersituaties); in groep zijn ze anders dan individueel… Meer kinderen aan bod: ze leren van elkaar Overleg: sneller en meer, informeel, direct inspelen op problemen in de klas Transfer: materiaal uit de klas, werken met zelfde thema, diverse contexten, je ziet effect van indiv therapie,er is meer herhaling, resultaten kunnen sneller bereikt worden… WG ortho's 23 mei 2007

Sterktes Rijke- gevarieerde job: je draagt elkaar- maakt elkaar sterker, leert van elkaars manier van kijken naar, vult elkaar aan (methodes, hulpmiddelen, materiaal),bent model zijn voor elkaar, kunt bijsturen- samen problemen oplossen Duidelijke vertaling van eenzelfde visie- visie wordt ruimer en rijker; ook eenzelfde visie rond aanpak problemen WG ortho's 23 mei 2007

Kansen ‘totaliteit’ Beter begrip van het probleem omdat het vanuit verschillende standpunten bekeken wordt. Werken aan goedvoelen kind door goed overleg- Kind wordt meer in zijn geheel gezien en behandeld. Kind in andere context zien geeft goede ideeën, inzichten Interessante projecten bv peer-tutoring WG ortho's 23 mei 2007

Kansen ‘inspelen op vraagstelling’ Aangepast leesmateriaal maken bv tekstjes nav activiteiten (meer motivatie) WG ortho's 23 mei 2007

Kansen ‘meer’ Zelfde aanpak, samen oplossingen vinden, thema’s afstemmen/uitbouwen, meer automatisatie en transfer, ieder leert bij Optimale en meer kansen voor groep kinderen; meer en uitgebreidere doe-momenten kinderen die anders geen ind therapie krijgen: ook gebaat met kleine tips, aandachtspunten WG ortho's 23 mei 2007

Kansen ‘gevarieerd-rijkere job’ Therapeut ervaart hoe opvoedkundig/didactisch omgegaan (belonen, straffen)wordt met groep; leerkracht kan bijleren ivm tips rond spreken, luisteren, lezen (vw: het moet klikken- open minded zijn!); wederzijdse inbreng is groter. WG ortho's 23 mei 2007

Kansen ‘transfer’ Meer generalisatie, sneller resultaat. WG ortho's 23 mei 2007

Kansen ‘visie’ samen uitwerken schoolwerkplan. Leerlijn voor spelling kan ontstaan via ondersteunende schema’s; alg: lijnen en doorstroming WG ortho's 23 mei 2007

Zwaktes eigenheid disciplines Logo niet opgeleid voor groepstherapie Logo niet vaardig genoeg om bep. projecten te realiseren (schoolopdracht) Eigenheid van paramedicus dreigt verloren te gaan? Mag geen hulpje worden…onbegrip Logo heeft de opleiding gekozen owv de ind benadering van het kind; niet elke logo zal renderen voor een klasgroep… WG ortho's 23 mei 2007

Zwaktes eigenheid discipline Rol van differentiatieleerkracht is niet duidelijk Andere accenten bv veel tijd voor lezen en schrijven en weinig voor spraak en communicatie Logopedische doelen soms moeilijk te koppelen aan een thema; moeilijk om werkplan te koppelen aan thema van de klas. WG ortho's 23 mei 2007

Zwaktes samenwerkingsvaardigheden Samenwerking kan niet opgedrongen worden- begrip!!! Mensen moeten zich nog goed blijven voelen… Karakter leerkracht speelt een rol WG ortho's 23 mei 2007

Zwaktes eigenheid kind Afleiding- geluid/andere lln, zwakke concentratie Sommige zaken moeten individueel aangepakt worden (inhoudelijk en emotioneel- vertrouwenspersoon). Klassikale therapie niet zinvol in type 3 (veel tussenschotten in de klas) WG ortho's 23 mei 2007

Zwaktes organisatie/beleid Tijdsintensief; voorbereiding en tijd ontbreekt soms: vanuit beleid tijd vrijmaken daarvoor Minder tijd voor ind therapieën die ndz zijn Onvoldoende openheid na beslissingen vanuit het kader Systeem vaste benoeming: sommige bollen uit… Onvoldoende vlotte doorstroming documenten (andere scholen…) Is visie die achter samenwerking steekt leefbaar in de hele school? WG ortho's 23 mei 2007

Zwaktes organisatie/beleid Problemen met uurroosters WG ortho's 23 mei 2007

Bedreigingen ‘eigenheid discipline’ Logo wordt meer onderwijzer maar onderwijzer kan logopedisch werk niet overnemen Denken dat individueel beter is dan werken in groep en omgekeerd: beiden kunnen nuttig zijn! Teveel verwacht: logo in klas- bedreiging ind therapie! WG ortho's 23 mei 2007

Bedreiging ‘eigenheid discipline’ Respect, eigenheid van het beroep verliezen? Specifieke kennis en vaardigheden moeten renderen. Onderscheid logo- differentiatieleerkracht: stoornis en probleem… Individuele mag niet naar achtergrond Niet enkel werken met RONDOM WG ortho's 23 mei 2007

Bedreigingen ‘samenwerkingsvaardigheden’ Gevaar: verschillende personen in klas= drukker, verschillende regels en normen Eenrichtingsverkeer:paramedicus tvv klas en minder omgekeerd. Het moet klikken Doordrukken van ideeën door 1 van beide partijen Geen eenrichtingsverkeer uitgezogen worden door de leerkracht” Onbegrip, moeien, beter weten, onvoldoende inspraak, op zelfde lijn… WG ortho's 23 mei 2007

Bedreigingen ‘eigenheid kind’ Specifieke noden niet kunnen beantwoorden Evenwichtige verhouding individueel- in klas? Articulatie, lezen, spelling in 1-1 maar ook stem, stotteren, taalontwikkelingsstoornis, afwijkende mondgewoonten, rekenstoornissen, lees- en rekenvoorwaarden : ind aanpak noodzakelijk naast integratie! Minder goed evalueren van het kind Afbakening functie- discipline in belang van het kind WG ortho's 23 mei 2007

Bedreigingen ‘organisatie/beleid’ Samenwerking mag niet vanuit een tekort of als hulpje zonder meerwaarde (ook gelijk wie kan het doen…) Scholen die met verschillende systemen werken: RC- MPI-therapeuten vanuit school… Teveel moeten inspringen bij afwezigheid van leerkracht/opvoeder (type 6 en 7) Zomaar inschakelen zonder veel overleg Teveel randactiviteiten- spec taak verloren Overvolle uurroosters Binding met enkele klassen- geen contact meer met andere klassen, lln, lkrn… Evenveel plichten(toezicht, groepen,…) als leerkracht maar minder permanentie-uren??? Soms teveel papierwerk WG ortho's 23 mei 2007

Taak ortho Begeleiden en coachen Geen expertmodel (ortho als specialist) Wel: samenwerkingsmodel Inzicht geven in het handelen van begeleiders en effecten op problematische onderwijssituatie. Mee reflecteren, helpen afstand nemen van concrete situatie, kritische bril Samen op weg : vakdeskundigheid van verschillende disciplines in overeenstemming brengen met IHP en pedagogisch project van de school WG ortho's 23 mei 2007

Verwachtingen tav ortho Ortho= persoon die kijkt naar interactie; verstoorde dialoog, omgevingsfactoren Competentie: de juiste vragen stellen om proces in gang te zetten Participatief denken ifv interactie ll-begeleider Klasbezoeken met observaties Speeltijden, sportdagen, maaltijdbegeleiding WG ortho's 23 mei 2007

Verwachtingen ortho De ‘lift’ van de school- staffunctie WG ortho's 23 mei 2007

Spec verwachtingen tav multidisciplinair werken Beluisteren Overleg organiseren Verwachtingen verduidelijken tav elkaar evaluatie 3e trim : specifieke bevraging samenwerking en organisatie therapieën Groepswerkplanbespreking Opvolgen afspraken Klassenraden; tussentijds, LB Verslaggeving tav alle betrokkenen WG ortho's 23 mei 2007

Samenwerkingsvoorwaarden Goede taakverdeling individueel-integratief: waarvoor en voor wie? Integratief: wie doet wat? Ondersteuning versus gespecialiseerde hulp Ideaal-haalbaarheid Overlegmomenten Frequentie; wanneer? Overleg aanleren Wat individueel- wat integratief? Bekijken binnen de cyclus beginsituatie- doelen- aanpak- evaluatie (verslaggeving) Te maken met inhoud van de discipline? Verschil tussen jonge kinderen (individueel) -oudere kinderen (meer integratief)? Kinderen die kunnen leren in groep) kinderen enkel baat individueel? Voordeel van combinatie deels individueel deels integratief? Wat kan via overleg- wat beter via concreet samenwerken? Voorbeeld vanuit logo: beslissing voor elke behandeling wordt in logoteam genomen en voorgebracht in de klassenraden. Die beslissing kan aangepast of aangevuld worden. Belang: meer tijd maken voor overleg; klassenraden opentrekken: kind primeert en niet de tijd per kind. Testfase- transfer… Flexibliteit uurroosters: haalbaar??? Kans ??? Vlaskamp: samen aan 1 doel werken- wel elk eigen specifieke werkdoelen WG ortho's 23 mei 2007

Samenwerkingsvaardigheden Mentaliteit: respect-waardering voor eigenheid-inspraak verschillende partijen; flexibliteit Elkaars werk leren kennen bv conferentie Bevragen wat men verwacht van elkaar bv evaluatie 3e trim Vorming? Tijd gunnen! Geen bedreiging maar meerwaarde Bij evaluatie: concreet samenwerking bevragen- gedetailleerde vragenlijst? Wie heeft ervaring??? Voorwaarden: Stimulerende houding tgo elkaar Positieve samenwerking Open minded Goede afspraken maken; verkeerder interpretaties leiden tot misverstanden of misbruik van therapeut/leerkracht WG ortho's 23 mei 2007

Praktijkverhaal De kindervriend WG ortho's 23 mei 2007

Bevraging bij ambulante leerkracht ZH wereldoriëntatie Wereldoriëntatie: Samenwerking met leerkracht Om 14 dagen overleg vrijNM (vrijwillig); Taakverdeling: projecten,WO organisatie, praktijk, milieu: ambul. Taal rekenen: vaste lkr Op elkaar kunnen rekenen Materiaal gebruiken WG ortho's 23 mei 2007

Bevraging ambulante lkr crea Begin juli: programma vastleggen Met 2 lkr lukt dit, met 2 niet WG ortho's 23 mei 2007

Bevraging kine Graag nog meer tussentijds overleg met leerkrachten bv copie eigen observaties regelmatig doorgeven: opvolging door ortho… Vast overlegmoment om de 2 maand met ortho KR nog te weinig vragen naar kine toe WG ortho's 23 mei 2007

Bevraging kine Geintegreerd: LO, zwemmen, danslabo, ruimtelijke oriëntatie Schrijfmotoriek: lkr organiseert- kine ondersteunt WG ortho's 23 mei 2007