FERDINAND VERBIEST Onderzoeksopdracht wiskunde Sint-Aloysiuscollege, Menen: 5WW6.2, 5ECWI & 5LAWI6 schooljaar 2007-2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door : Randy²¹ en Lorenzo ²¹
Advertisements

HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Visual Knowledge Building
Rembrandt.
Christophel Columbus.
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Beelden storm.
Kunstproject groep 8.
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
Gemaakt door Mike van Doorn
Glamping Door Eline Hintzen.
COLUMBUS.
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
De verlichting Paragraaf 2.
ANW, Thema 2; Heelal. Door: Wesley, Koen, Jorick en Daan.
Anne-Frank.
Macbeth Door: Mike Testroote.
Omgaan met geschiedenis
Joods-christelijk wereldbeeld
Machtige heren, halfvrije boeren
Verlichting: Stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Over verwondering in de Natuur
Wij doen onze presentatie over het boeddhisme.
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
Technologie Hoe de Europeanen de technieken ontwikkelde die ze in staat stelde de wereld te veroveren.
Wetenschappelijke revolutie
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Kunst!!! Ik heb samen met mijn oma een schilderij gemaakt met veel kleuren lees meer over in deze powerpoint.
Afkomst, zoeken en vinden
Door: Jessica Bacuna. De titel is Glamping omdat havo 5 een camping outfit moesten maken, maar het moest ook glamorous zijn.
Leren in nieuwe contexten
Scheepvaart in de Gouden Eeuw
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Kerst © wilma. Kerst © wilma Heel lang geleden in een land dat we nu Israël noemen Maar dat vroeger Palestina genoemd werd, waar Koning Herodes, koning.
17de eeuw: Wetenschappelijke revolutie
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Verwondering over de natuur
Wetenschappelijke revolutie
Griekse mythen en wetenschap
3 manieren Onderzoeken hoe iets werkt Experimenten Anthonie van Leeuwenhoek.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
2VMBO B/K Mens & maatschappij
Uitvindingen Leonardo da Vinci was een groot kunstenaar en uitvinder. Veel van de door hem ontworpen machines werden pas honderden jaren na zijn dood werkelijkheid.
Even voorstellen God Abr(ah)am Lot Sara(i) Hagar Ismaël Isaak.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Een nieuw geloof: het christendom
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Joods-christelijk wereldbeeld
Renaissance en Opstand
Politieke stromingen De liberalen
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
De robot en de uitvinder! Geschreven door de kinderen van groep 3 en 4a!
Les 3 De keizer en andere goden Gemaakt door: Nikki, Chanell, Cas, Tim en Roan.
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Verlichting: Filosofische stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
Beeld van het heelal in de oudheid. Dit beeld paste ook bij het Christendom.
Renaissance De wedergeboorte.
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
§2.3 De opkomst van het christendom
Transcript van de presentatie:

FERDINAND VERBIEST Onderzoeksopdracht wiskunde Sint-Aloysiuscollege, Menen: 5WW6.2, 5ECWI & 5LAWI6 schooljaar

Onderzoeksopdracht Leni Cottyn

Onderzoekscompetenties: - “De leerling moet […] zelf de opdracht concreet formuleren, plannen, uitvoeren en eventueel bijsturen.” - “De leraar zal instaan voor een zachte opvolging van het proces.” - Thema: “Het gebruik van wiskunde bij bepaalde wetenschappelijke, technische […] of maatschappelijke toepassingen, […] …” Wiskunde - Leerplan A

Kanon Stoomwagen Kaart en route van Ferdinand Verbiest De Chinese kalender Astronomie: maansverduistering en heliocentrisme Tijdsgeest waarin Ferdinand Verbiest leefde 6 aspecten van Ferdinand Verbiest

Tijdsgeest waarin Ferdinand Verbiest leefde Laura Houthaeve & Ruth Renard

I.Vergelijking van de tijdsgeest in het oosten en het westen in de 17de eeuw A.Politiek B.Sociaal - economisch C.Cultureel KeizerrijkOligarchie Relatie keizer – godenRelatie koning – goden Landbouwsamenleving plaats van het individuPlaats van het individu KarakterschriftFonetisch schrift Rijk van het MiddenEurocentrisme Godsdienst Houding t.o.v. andere godsdienst Kunst Ontdekkingen, uitvindingen Godsdienst Houding t.o.v. andere godsdienst De Barok Ontdekkingen, uitvindingen

II.Biografie van Ferdinand Verbiest

Astronomie: maansverduistering en heliocentrisme Lazhar Abdelli, Lisa Demets & Thales Hoorne

Hoe kan Ferdinand Verbiest de maansverduistering wetenschappelijk correct weergeven als hij zo sterk gebonden is aan zijn geloof ? Geocentrisme  Heliocentrisme

Maansverduistering

Bezoek Urania: interview met Mark Van Den Broeck Besluit: Kortom, Ferdinand Verbiest omzeilde het probleem van religie en wetenschap door een voorstelling te maken vanuit het standpunt van de aarde en niet vanuit het standpunt van het heelal of de zon, ook al wist hij wel dat de zon het middelpunt van het heelal was (Copernicus,…). Zo kon hij zowel missionaris als wetenschapper zijn en zowel de keizer als de Kerk te vriend houden.

Kaart en route van Ferdinand Verbiest Saar Duverger & Marie Malsange

Bezoek tentoonstelling, Bozar, Brussel. “Portugal, een wereldrijk in de 16 e en 17 e eeuw”

HOE GINGEN WE TE WERK? “… hebben we zijn route dan getekend op wereldkaarten die van verschillende tekenaars afkomstig zijn, ze zijn ook van verschillende periodes. Zo wilden we een evolutie aan tonen: nl. De route die Ferdinand heeft afgelegd ( route van Portugal ) zou iets verschillen in de 17de eeuw dan die met de 19de eeuw.”

De Chinese kalender Stefanie Dumortier & Lien Vandekerkhove

Onze zoektocht… start bij het bezoek aan Urania 1. Ontstaan Chinese kalender 2. Inhoud 2.1 De 12 Chinese dierentekens. 2.2 De vijf Chinese elementen 2.3 De Yin en Yang 2.4 De driehoeken van affiniteit

3. Gebruik van de Chinese kalender Vroeger: Alle inwoners van China gebruikten tot 1912 de Chinese kalender. De Chinese kalender wordt eigenlijk letterlijk vertaald door landbouwkalender. Nu: Men gebruikt sinds 1912 voornamelijk de Gregoriaanse kalender, maar om maanfases en feestdagen zoals bv. het Chinese nieuwjaar aan te geven gebruikt men nog steeds de Chinese kalender.

Stoomwagen Robbe Deleu, Jonas Demeyere & Arne Vanwalleghem

Principe zuiger

principe stoomwagen: bouwtekening

principe stoomwagen

Kanon Jonas Deman, Mathieu Schrurs & Willem Vandamme

Principe kanon

In wording … Principe kanon

Verwerking volgt …

Reflectie onderzoeksopdracht

“Leuk om op eens op een alternatieve manier bij te leren door zelf onderzoek te doen”. (Lisa) “De opdracht is wel zinvol, je gaat echt op zoek en leert er dus veel van bij”. (Lien) “Bij andere vakken krijgen we een opdracht waarvan de leraar weet dat alles mogelijk is, nu moesten we zelf aanpassen als we op een dood einde liepen, en zo konden we ook het beste resultaat verkrijgen”. (Arne) “Ik vond het goed dat iedereen rond dezelfde persoon werkte, de verschillende aspecten. Andere vakken erbij betrekken zou leuk zijn”. (Ruth)

“We waren nogal vrij, misschien zou het beter zijn als de opdracht concreter uitgelegd wordt”. (Saar) “Ik vond het een leuke opdracht omdat je zelf creatief een kanon mocht maken. Je was volledig vrij, ‘niets’ was verplicht”. (Jonas) “Het was leuk om in groepjes te werken, maar een beetje raar omdat het voor wiskunde was”. (Laura) “In deze opdracht waren we redelijk vrij en mochten we echt volgens onze eigen interesses werken. Met de nodige begeleiding natuurlijk”. (Stefanie) “Leuke uitstap naar Urania”. (Thales)