FERDINAND VERBIEST Onderzoeksopdracht wiskunde Sint-Aloysiuscollege, Menen: 5WW6.2, 5ECWI & 5LAWI6 schooljaar
Onderzoeksopdracht Leni Cottyn
Onderzoekscompetenties: - “De leerling moet […] zelf de opdracht concreet formuleren, plannen, uitvoeren en eventueel bijsturen.” - “De leraar zal instaan voor een zachte opvolging van het proces.” - Thema: “Het gebruik van wiskunde bij bepaalde wetenschappelijke, technische […] of maatschappelijke toepassingen, […] …” Wiskunde - Leerplan A
Kanon Stoomwagen Kaart en route van Ferdinand Verbiest De Chinese kalender Astronomie: maansverduistering en heliocentrisme Tijdsgeest waarin Ferdinand Verbiest leefde 6 aspecten van Ferdinand Verbiest
Tijdsgeest waarin Ferdinand Verbiest leefde Laura Houthaeve & Ruth Renard
I.Vergelijking van de tijdsgeest in het oosten en het westen in de 17de eeuw A.Politiek B.Sociaal - economisch C.Cultureel KeizerrijkOligarchie Relatie keizer – godenRelatie koning – goden Landbouwsamenleving plaats van het individuPlaats van het individu KarakterschriftFonetisch schrift Rijk van het MiddenEurocentrisme Godsdienst Houding t.o.v. andere godsdienst Kunst Ontdekkingen, uitvindingen Godsdienst Houding t.o.v. andere godsdienst De Barok Ontdekkingen, uitvindingen
II.Biografie van Ferdinand Verbiest
Astronomie: maansverduistering en heliocentrisme Lazhar Abdelli, Lisa Demets & Thales Hoorne
Hoe kan Ferdinand Verbiest de maansverduistering wetenschappelijk correct weergeven als hij zo sterk gebonden is aan zijn geloof ? Geocentrisme Heliocentrisme
Maansverduistering
Bezoek Urania: interview met Mark Van Den Broeck Besluit: Kortom, Ferdinand Verbiest omzeilde het probleem van religie en wetenschap door een voorstelling te maken vanuit het standpunt van de aarde en niet vanuit het standpunt van het heelal of de zon, ook al wist hij wel dat de zon het middelpunt van het heelal was (Copernicus,…). Zo kon hij zowel missionaris als wetenschapper zijn en zowel de keizer als de Kerk te vriend houden.
Kaart en route van Ferdinand Verbiest Saar Duverger & Marie Malsange
Bezoek tentoonstelling, Bozar, Brussel. “Portugal, een wereldrijk in de 16 e en 17 e eeuw”
HOE GINGEN WE TE WERK? “… hebben we zijn route dan getekend op wereldkaarten die van verschillende tekenaars afkomstig zijn, ze zijn ook van verschillende periodes. Zo wilden we een evolutie aan tonen: nl. De route die Ferdinand heeft afgelegd ( route van Portugal ) zou iets verschillen in de 17de eeuw dan die met de 19de eeuw.”
De Chinese kalender Stefanie Dumortier & Lien Vandekerkhove
Onze zoektocht… start bij het bezoek aan Urania 1. Ontstaan Chinese kalender 2. Inhoud 2.1 De 12 Chinese dierentekens. 2.2 De vijf Chinese elementen 2.3 De Yin en Yang 2.4 De driehoeken van affiniteit
3. Gebruik van de Chinese kalender Vroeger: Alle inwoners van China gebruikten tot 1912 de Chinese kalender. De Chinese kalender wordt eigenlijk letterlijk vertaald door landbouwkalender. Nu: Men gebruikt sinds 1912 voornamelijk de Gregoriaanse kalender, maar om maanfases en feestdagen zoals bv. het Chinese nieuwjaar aan te geven gebruikt men nog steeds de Chinese kalender.
Stoomwagen Robbe Deleu, Jonas Demeyere & Arne Vanwalleghem
Principe zuiger
principe stoomwagen: bouwtekening
principe stoomwagen
Kanon Jonas Deman, Mathieu Schrurs & Willem Vandamme
Principe kanon
In wording … Principe kanon
Verwerking volgt …
Reflectie onderzoeksopdracht
“Leuk om op eens op een alternatieve manier bij te leren door zelf onderzoek te doen”. (Lisa) “De opdracht is wel zinvol, je gaat echt op zoek en leert er dus veel van bij”. (Lien) “Bij andere vakken krijgen we een opdracht waarvan de leraar weet dat alles mogelijk is, nu moesten we zelf aanpassen als we op een dood einde liepen, en zo konden we ook het beste resultaat verkrijgen”. (Arne) “Ik vond het goed dat iedereen rond dezelfde persoon werkte, de verschillende aspecten. Andere vakken erbij betrekken zou leuk zijn”. (Ruth)
“We waren nogal vrij, misschien zou het beter zijn als de opdracht concreter uitgelegd wordt”. (Saar) “Ik vond het een leuke opdracht omdat je zelf creatief een kanon mocht maken. Je was volledig vrij, ‘niets’ was verplicht”. (Jonas) “Het was leuk om in groepjes te werken, maar een beetje raar omdat het voor wiskunde was”. (Laura) “In deze opdracht waren we redelijk vrij en mochten we echt volgens onze eigen interesses werken. Met de nodige begeleiding natuurlijk”. (Stefanie) “Leuke uitstap naar Urania”. (Thales)